Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby

  • Jernbolaget
  • Jernbolaget Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
17 år 10 timmar sedan #19264 av Jernbolaget
Då vi hadde styrelsemöte på Jernbolaget Dalby igårkväll kom denna smidesdag upp på tapeten då vår förstesmed (jag) sett detta på Antracit.
Vår VD (jag) tyckte att det verkade vara en kul idé och eftersom vår personal och evenemangsansvarige (jag) också påpekade att vi ändå i princip alltid har öppet alla dagar året runt med avbrott för älgjakten och bockpremiären, så kunde vi absolut vara med.
Under mötets gång klubbades detta, med ett visst avbrott då vår högsta styrelseordförande kom in och påpekade att "nu får du f-nimej komma innan maten kallnar" och alla verkade belåtna med detta beslut.
Vår verkstads och maskinchef (jag) menade att vi även har plats att låta några "smedjelösa smeder" med hyffsad grundkunskap komma och vara med mot självkostnadspris på koks och järn och även benytta sig av våra maskinhammare mm.
Så detta innebär att Jernbolaget är med på noterna och håller öppet som vanligt om inget oförutsett händer, sjuka barn mm, och alla är som vanligt välkommna.
Och om någon är intresserad av att komma och smida är det bara att slå en signal så fixar vi det mesta.
Hälsn Tom
;D

Jernbolaget
Mer
17 år 2 timmar sedan #19265 av AuntyJack
Svar från AuntyJack i ämnet Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby

Jernbolaget skrev: Då vi hadde styrelsemöte på Jernbolaget Dalby igårkväll kom denna smidesdag upp på tapeten då vår förstesmed (jag) sett detta på Antracit.
Vår VD (jag) tyckte att det verkade vara en kul idé och eftersom vår personal och evenemangsansvarige (jag) också påpekade att vi ändå i princip alltid har öppet alla dagar året runt med avbrott för älgjakten och bockpremiären, så kunde vi absolut vara med.
Under mötets gång klubbades detta, med ett visst avbrott då vår högsta styrelseordförande kom in och påpekade att "nu får du f-nimej komma innan maten kallnar" och alla verkade belåtna med detta beslut.
Vår verkstads och maskinchef (jag) menade att vi även har plats att låta några "smedjelösa smeder" med hyffsad grundkunskap komma och vara med mot självkostnadspris på koks och järn och även benytta sig av våra maskinhammare mm.
Så detta innebär att Jernbolaget är med på noterna och håller öppet som vanligt om inget oförutsett händer, sjuka barn mm, och alla är som vanligt välkommna.
Och om någon är intresserad av att komma och smida är det bara att slå en signal så fixar vi det mesta.
Hälsn Tom
;D


Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Mer
16 år 11 månader sedan #19278 av Kindbo
Svar från Kindbo i ämnet Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby
Ja det verkar vara mycket festliga möten i Jernbolaget.
Mer
16 år 11 månader sedan #19279 av Ingemar
Svar från Ingemar i ämnet Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby
Jag tycker VD visar prov på ett utomordentligt entreprenörskap, då vi nu har fått en inblick i hur arbetsuppgifter fördelas i Jernbolaget, annars är man ju van vid att allt beslutsfattande hamnar vid 1 (ett) skrivbord! Jag vill bara nämna en sak: När jag var VD ville en del mig närstående medarbetare, få det till att VD betyder "vanlig dräng". Dessa personer hade det jobbigt när de ville ha ledigheter och annat.

Från det ena till det andra: Mötesprotokollet var det bästa jag läst på länge! Och initiativet, att låta "hemlösa" smeder få komma in och för en dag använda riktiga verktyg, riktig ässja, kanske få lite vägledning av en duktig smed, är ju suveränt!

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
  • Jernbolaget
  • Jernbolaget Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
16 år 10 månader sedan #19986 av Jernbolaget
Svar från Jernbolaget i ämnet Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby
Tyvärr kommer inte Jernbolaget Dalby att kunna ha öppet som vi hadde tänkt och laddat för pga att Saras (högsta styrelseordföranden) mormor är på sista versen och vi därför måste åka till Tranås på momangen imorgon lördag.
Men!!! detta skall inte drabba oss nästa år, då hoppas vi att det blir en likadan smidesdag i maj och då liksom alltid annars är alla som vill välkomna att smida eller bara ta en fika och njuta av miljön i smedjan med allt vad det innebär.
Jag önskar alla lycka till och elda på!!!

Mvh Tom

Jernbolaget
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
16 år 10 månader sedan #19987 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby
Hej
Tråkigt att läsa. Hoppas allt går bra och så kör vi Jernbolaget i Dalby nästa år istället!
//admin

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.088 sekunder
Powered by Kunena Forum