Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Antracit
- Aktiviteter - Activities
- Alla Smeders Dag 2007 - All Blacksmiths Day 2007
- Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby
Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby
- Jernbolaget
- Författare till inlägg
- Junior Boarder
Vår VD (jag) tyckte att det verkade vara en kul idé och eftersom vår personal och evenemangsansvarige (jag) också påpekade att vi ändå i princip alltid har öppet alla dagar året runt med avbrott för älgjakten och bockpremiären, så kunde vi absolut vara med.
Under mötets gång klubbades detta, med ett visst avbrott då vår högsta styrelseordförande kom in och påpekade att "nu får du f-nimej komma innan maten kallnar" och alla verkade belåtna med detta beslut.
Vår verkstads och maskinchef (jag) menade att vi även har plats att låta några "smedjelösa smeder" med hyffsad grundkunskap komma och vara med mot självkostnadspris på koks och järn och även benytta sig av våra maskinhammare mm.
Så detta innebär att Jernbolaget är med på noterna och håller öppet som vanligt om inget oförutsett händer, sjuka barn mm, och alla är som vanligt välkommna.
Och om någon är intresserad av att komma och smida är det bara att slå en signal så fixar vi det mesta.
Hälsn Tom
;D
Jernbolaget
- AuntyJack
- Gold Boarder
- Tack mottaget: 0
Jernbolaget skrev: Då vi hadde styrelsemöte på Jernbolaget Dalby igårkväll kom denna smidesdag upp på tapeten då vår förstesmed (jag) sett detta på Antracit.
Vår VD (jag) tyckte att det verkade vara en kul idé och eftersom vår personal och evenemangsansvarige (jag) också påpekade att vi ändå i princip alltid har öppet alla dagar året runt med avbrott för älgjakten och bockpremiären, så kunde vi absolut vara med.
Under mötets gång klubbades detta, med ett visst avbrott då vår högsta styrelseordförande kom in och påpekade att "nu får du f-nimej komma innan maten kallnar" och alla verkade belåtna med detta beslut.
Vår verkstads och maskinchef (jag) menade att vi även har plats att låta några "smedjelösa smeder" med hyffsad grundkunskap komma och vara med mot självkostnadspris på koks och järn och även benytta sig av våra maskinhammare mm.
Så detta innebär att Jernbolaget är med på noterna och håller öppet som vanligt om inget oförutsett händer, sjuka barn mm, och alla är som vanligt välkommna.
Och om någon är intresserad av att komma och smida är det bara att slå en signal så fixar vi det mesta.
Hälsn Tom
;D
Flytta dom j**la molekuler f* f**.
- Kindbo
- Gold Boarder
- Ingemar
- Platinum Boarder
Från det ena till det andra: Mötesprotokollet var det bästa jag läst på länge! Och initiativet, att låta "hemlösa" smeder få komma in och för en dag använda riktiga verktyg, riktig ässja, kanske få lite vägledning av en duktig smed, är ju suveränt!
Ingemar
Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
- Jernbolaget
- Författare till inlägg
- Junior Boarder
Men!!! detta skall inte drabba oss nästa år, då hoppas vi att det blir en likadan smidesdag i maj och då liksom alltid annars är alla som vill välkomna att smida eller bara ta en fika och njuta av miljön i smedjan med allt vad det innebär.
Jag önskar alla lycka till och elda på!!!
Mvh Tom
Jernbolaget
- Johan Sangberg
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Tråkigt att läsa. Hoppas allt går bra och så kör vi Jernbolaget i Dalby nästa år istället!
//admin
Johan Sangberg
- Antracit
- Aktiviteter - Activities
- Alla Smeders Dag 2007 - All Blacksmiths Day 2007
- Alla Smeders Dag på Jernbolaget i Dalby