Nya inlägg

Topic-icon Sandgjutning

  • SNAC
  • SNAC Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #4500 av SNAC
Sandgjutning skapades av SNAC
Hejsan forumet.

Hur går man tillväga för att gjuta i sand?

Jag har tittat på http://www.bifrost.se/ men förstår inte vad för slags sand och vilken slags olja man ska använda?
Jag har även hört att man kan använda lera för att få sanden fast, men hur mycket och av vilket slag?
Går det att gjuta järn i en sandform, som har högre smältpunkt än tex silver?

Många frågor...

Tack för ordet
<b>SNAC</b>
Mer
18 år 3 månader sedan #4501 av Runsilver
Svar från Runsilver i ämnet Sandgjutning
Sanden kan du köpa på Slöjddetaljer som också har gjutflaskor och en enkel beskrivning på hur man går till väga.

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
18 år 2 månader sedan #4502 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Sandgjutning
När jag gjuter i aluminium eller kopparlegeringar brukar jag hämta formsanden i närmaste grustag. Brukar välja så fin sand som möjligt och som bindemedel använder jag vatten. Då jag gjuter större detaljer brukar jag blanda i lite cement i sanden och efter formningen får det hela bränna ett par dagar. Man kan då vända flaskhalvorna utan att sanden rasar ur. Skickar med en liten filmsnutt som visar en ångmaskin, som är gjuten i zinklegerad aluminium och mässing. Alla gjutna detaljer är tillverkade i sandformar med endast vatten som bindemedel. Maskinen, som jag konstruerat för att driva vedkapen, har även en del smidda detaljer.
Klicka på länken för en närmare koll!
http://user.tninet.se/~nzb702f/maskin1.ram

Keep the blues alive
  • omnidream
  • omnidream Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #4503 av omnidream
Svar från omnidream i ämnet Sandgjutning
Tydligen verkar det fungera för dig med vatten som bindmedel men vatten och het metall är aldrig en söker mix om manvill undvika "blowouts", speciellt om man gjuter i metaller som brons och järn. Risken för att den smällheta sörjan återkommer ut om det finns så mycket som en droppe fukt kvar efter torkning. En bra ide är att köra den i ugnen ett tag innanbara för att vara idiotsäker om man nu använder vatten...
Mer
18 år 2 månader sedan #4504 av orlow
Svar från orlow i ämnet Sandgjutning
Ett annat förslag är att använda sig av vanlig, torr sand och köra med frigolitmodeller. Frigoliten brinner upp, och metallen tar dess plats. Tänkte visa mina första experiment med detta väldigt snart. Har fått bilderna till en annan dator så det är bara en tidsfråga.
Är det intressant så berättar jag gärna mera.

Mvh Orlow på Ön
Mer
18 år 2 månader sedan #4505 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Sandgjutning
Jag har även testat denna metod några gånger. Det är ju himla smidigt att skära ut en gjutmodell i frigolit. Särskilt om man inte hinner göra en riktig trämodell. Jag brukar gräva ner frigolitmodellen i fuktig sand och jag har aldrig haft några problem med att vattenångan förstört gjutningen. Man får se till att ha rejäla lufthål uppåt genom sanden. Tyvärr blir inte ytan på gjutämnet så bra med denna metod jämfört med att använda lackade trämodeller. Det skall bli intressant att se bilder på dina gjutningar!

Keep the blues alive
Mer
18 år 2 månader sedan #4506 av orlow
Svar från orlow i ämnet Sandgjutning
Sådär ja... 1:a bilden är uppe. Det kommer mera i morrn!
url] www.antracit.nu/forum/photo_album_view.a...um&mid=1375&cid=1696 [/url]
Det blev visst en länk till galleriet...

Mvh Orlow på Ön
Sidan laddades på: 0.105 sekunder
Powered by Kunena Forum