Nya inlägg

Topic-icon gjutning i silicon

  • mac69
  • mac69 Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
16 år 8 månader sedan #11599 av mac69
gjutning i silicon skapades av mac69
Någon som prövat??
Tänkte prova  att gjuta av en liten ljusstake med silicon
o sen gjuta den i tenn någon som har några tips????
Mer
16 år 8 månader sedan - 16 år 8 månader sedan #11604 av ewoc
Svar från ewoc i ämnet gjutning i silicon
hittade texten nedan på internet, men jag är lite skeptisk till vissa delar av den. "antimon"... är inte det giftgt?

Tenn krymper! Blanda i Antimon eller Vismut så expanderar det.
Formen ska vara kall, annars blåsor.
VARNING! Formen måste vara absolut torr! Inget vatten.
Formar:
Silikon ca 40 gjutningar.
Vulkat gummi för massproduktion över 100.
Släppmedel, stearinsot, nikt.
När tennet är blått är det för varmt.

visste inte att man kunde gjuta tenn direkt i silikon, men jag har gjort en form i silikon en gång. enkelt och grejt. jag gjorde en lite kompicerad modell, och minns att man var tvungen att vara noga med släpp, men så skulle formen också användas till vax. jag gjorde formen i flera steg, varje del fick härda och bestrykas med vaselin innan nästa lager hälldes på. glöm ej ingjötet! minns inte var jag köpte silikonet, men jag såg att konrad hade tvåkomp. formgummi, 212 spänn för en halvliter. det kanske funkar lika bra. annars har nogusra ngt som heter "castaldo quick sil", ett tvåkomp silikon med släppmedel i som inte behöver vulkas, härdar på 15 min och har 0% krympning. pris: ??? (som vanligt på nogusra). de har även andra silikoner samt formar, (men de är ju strängt taget inte nödvändiga, man kan ju "bygga" en med rätt mått själv). lycka till!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Last edit: 16 år 8 månader sedan by ewoc.
Mer
16 år 8 månader sedan #11606 av TSmide
Svar från TSmide i ämnet gjutning i silicon
Hej

Enligt följande länk är det mycket giftigt

http://www.studera.com/nytto/persys/element/sb.htm

tony

TSmide
Mer
16 år 8 månader sedan #11607 av SCB
Svar från SCB i ämnet gjutning i silicon
Visst är Antimon ganska giftigt men det är inget man behöver oroa sig över så värst mycket om man använder färdiglegerat tenn och inte överhettar smältan.
Är man ändå nervös så får man väl gjuta av rent tenn eller med ett som är legerat med Vismut istället.
Så, som vid all gjutning gäller det att använda sunt förnuft, håll koll på temperatur och ventilation så går det nog bra.
Tenn kan man dessutom gjuta i formar av vanligt gips.

Legerat tenn drabbas inte av tennpest lika lätt som rent tenn. Bra att tänka på om ljusstaken skall förvaras svalt..

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.076 sekunder
Powered by Kunena Forum