Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hyttblecket

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 1 månad sedan #18860 av Johan Sangberg
Hyttblecket skapades av Johan Sangberg
Ja detta är ju stationen som Kenth så med bravur tog tag i förra året. HAr vi tur fixar han det igen

Johan Sangberg
Mer
17 år 1 månad sedan #18867 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Hyttblecket
Smidesmästerskap vore kul, tävla i grundläggande smidestekniker.
Mer
17 år 1 månad sedan #18876 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket

gustav_metal skrev: Smidesmästerskap vore kul, tävla i grundläggande smidestekniker.

Låter som en trevlig idé, kan du utveckla den lite.

kenth
Mer
17 år 1 månad sedan #18878 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket
Jag tar gärna på mig ungefär samma uppgift jag hade förra året, hoppas att intresset blir lika bra och bättre i år vad avser antalet smeder så att jag blir tvungen att köpa fler Smedstält.
Vore trevligt om vi kunde programsätta några smidesaktiviteter på Hyttblecket i år där saker och ting visas upp hur man gör eller något sådant. Jag tycker exempelvis det som gustav_metall visade oss förra året att lägg in annan metall i järnet var mycket intressant och några till sådana aktiviteter vore kul.
Jag ser också att inslaget av Erik Vargtand och Lina var trevligt och det vore kul om vi kunde spinna vidare på den tråden.
Vore det inte också bra om vi försökte nå massmedia lite mer aggresivt innan smidesträffen så att det blir mer publicitet över vår verksamhet, ju fler som kommer ju roligare är det.

kenth
Mer
17 år 1 månad sedan #18882 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Hyttblecket
Jag tycker verkligen vi ska gå på Pressen ordentligt om vår träff. Att skriva om träffen och eventuellt göra något slags "program" vore helt toppen.

Jag vet inte riktigt om det är i linje med vår smidesträff men kanske med själva hytträffen. Men det vore väl rätt trevligt om någon knivmakare har lust att visa sina knivar? Det kanske blir mer inriktat på försäljning då och det är kanske oönskat, men det skulle ju onekligen locka lite folk.

/E

Emil Schönning
Mer
17 år 1 månad sedan #18884 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket

Melchior skrev: Jag tycker verkligen vi ska gå på Pressen ordentligt om vår träff. Att skriva om träffen och eventuellt göra något slags "program" vore helt toppen.
Jag vet inte riktigt om det är i linje med vår smidesträff men kanske med själva hytträffen. Men det vore väl rätt trevligt om någon knivmakare har lust att visa sina knivar? Det kanske blir mer inriktat på försäljning då och det är kanske oönskat, men det skulle ju onekligen locka lite folk.
/E

Vore trvligt med en riktig knivmakare som visar hur man gör och som visar upp och säljer sina alster.
Det är inte alls fel att ta med sig till försäljning, de e rätt.

kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 1 månad sedan - 17 år 1 månad sedan #18885 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hyttblecket
Hej

Tack Kenth!

5 tält har vi nu å några till kan kanske behövas till i år?

Jag kommer att träffa Lina om en månad och ställer frågan direkt till henne. Finns det någon annan smed vi verkligen skulle vilja se i Granbergsdal? Namn och jag tar kontakt......

Ja mer knivar vore spännande. Förra året skulle Valle kommit men lämnade återbud tyvärr. Han har ju gjort en del knivar. Men vi har väl fler knivmakare på Forumet? En knivmakare har vi i Finland som gör duktigt vackra knivar. Kan vara något kanske?

En rad med knivförsäljning intill grönsakerna vore stiligt?


Jag hade velat se lite Järntillverkninge eller gjutning om detta va möjligt.....?

Ett "Pressmeddelande" kunde sitta fint?

Johan Sangberg
Last edit: 17 år 1 månad sedan by Johan Sangberg.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 1 månad sedan #18889 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hyttblecket

gustav_metal skrev: Smidesmästerskap vore kul, tävla i grundläggande smidestekniker.


Bra ide. Priser och Prisutdelning samt Kriterier och Utförande? Det får inte bli för "mastigt".

Johan Sangberg
Mer
17 år 1 månad sedan #18895 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Hyttblecket

Kenth skrev:

gustav_metal skrev: Smidesmästerskap vore kul, tävla i grundläggande smidestekniker.

Låter som en trevlig idé, kan du utveckla den lite.

kenth


Jo jag tänker typ att alla som vill vara med ställer upp sig på en lång rad med ässjor och städ och publik. Och så får man ett järnstycke och en uppgift och utför man den, den som utför sin uppgift på bäst vis vinner. Man kan göra en 5-10 uppgifter som alla bedöms av några duktiga smeder.

Uppgifterna kan vara Smid ut en så lång spets som möjligt på en värmning endast genom att använda hammaren och städets bana. eller väll en ring med radien 50 mm på max 4 värmningar, eller bredda ett plattjärn på en värmning, eller smid ett rundmaterial till ett plattjärn med specifika mått, eller beräkna materialet till en spets eller en skrolla på tid.

Det kan med fördel vara så grundläggande övningar så att de hanteras av de flessta smeder. Gärna sånt som genomsnittssmeden gör varje dag.
Mer
17 år 1 månad sedan #18898 av SCB
Svar från SCB i ämnet Hyttblecket
Smidestävlingen är verkligen en jättebra idé!! Den skall vi absolut gå vidare med.

När det gäller mediabevakningen.
Hur mycket reklam har vi gjort tidigare år? Alla lokalblaskor har har vi ju redan fångat in men hur är det med de rikstäckande tidningarna/TV-kanalerna?
Vi borde nog skicka ut lite förhandsinformation till dem också. Om vi dessutom kan krydda informationen med ett häftigt program och slagkraftiga namn (Lina, Vargtand m.m..) så blir det nog lättare att få journalisterna att komma till Granbergsdal och skriva/fota/filma.

Finns det några vi skall uppvakta lite extra, TV-program och tidningar om heminredning t.ex. Ett reportage i sådan media hjälper nog till att marknadsföra både träffen och smederna som medverkar.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 1 månad sedan #19061 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket
Läste i en annan tråd gustav_metal att du tänker vara med i Granbergsdal och att du funderade kring om du ska visa oss hur man lägger in en mjukare metall i en hårdare metall "Inclustrera". Vi kanske kan göra det till ett moment som vi tidssätter vilket skulle kunna ge intresserade att vara med och titta på. Va säger du, ska du göra det två gånger under lördagen?

kenth
Mer
17 år 1 månad sedan #19073 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Hyttblecket

Kenth skrev: Läste i en annan tråd gustav_metal att du tänker vara med i Granbergsdal och att du funderade kring om du ska visa oss hur man lägger in en mjukare metall i en hårdare metall "Inclustrera". Vi kanske kan göra det till ett moment som vi tidssätter vilket skulle kunna ge intresserade att vara med och titta på. Va säger du, ska du göra det två gånger under lördagen?

kenth


Jo det kan jag göra... Över huvud taget så tycket jag att vi borde försöka oss på att ha olika sådana förevisningar av speciella tekniker. jag föreslår att vi skulle kunna visa damaskering också, och kanske välla en ring eller slägga rundpall med en massa folk eller nått.
Mer
17 år 1 månad sedan #19076 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket

gustav_metal skrev:

Kenth skrev: Läste i en annan tråd gustav_metal att du tänker vara med i Granbergsdal och att du funderade kring om du ska visa oss hur man lägger in en mjukare metall i en hårdare metall "Inclustrera". Vi kanske kan göra det till ett moment som vi tidssätter vilket skulle kunna ge intresserade att vara med och titta på. Va säger du, ska du göra det två gånger under lördagen?
kenth

Jo det kan jag göra... Över huvud taget så tycket jag att vi borde försöka oss på att ha olika sådana förevisningar av speciella tekniker. jag föreslår att vi skulle kunna visa damaskering också, och kanske välla en ring eller slägga rundpall med en massa folk eller nått.

Håller med dig gustav men samtidigt får vi inte ruta in all tid, vi har två dagar på oss så en del får bli dag ett å en del dag två. Ska försöka få ihop ett program bara jag har sorterat ut vad vi ska göra dag ett å dag två, så jag är tacksam för alla förslag till att göra dagarna så innehållsrika å lärdomsrika som möjligt.

kenth
Mer
17 år 1 månad sedan #19077 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Hyttblecket
Måste bara sticka in en liten fundering.

Det här med smidestävling tror jag, skrämmer bort många eller några sk. "hobbysmeder" som inte tycker sej passa in bland alla "duktiga" smeder.
Har hört flera som jag har talat med att dom skall komma dit och smida å träffa folk, att - nä, där kan väl inte jag stå bland alla proffs!

En liten reflektion bara.

Kallsme´n
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 4 veckor sedan - 17 år 4 veckor sedan #19082 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hyttblecket

Kallsme´n skrev: Måste bara sticka in en liten fundering.

Det här med smidestävling tror jag, skrämmer bort många eller några sk. "hobbysmeder" som inte tycker sej passa in bland alla "duktiga" smeder.
Har hört flera som jag har talat med att dom skall komma dit och smida å träffa folk, att - nä, där kan väl inte jag stå bland alla proffs!

En liten reflektion bara.

Kallsme´n


Hej

Johan Sangberg
Last edit: 17 år 4 veckor sedan by Johan Sangberg.
Sidan laddades på: 0.138 sekunder
Powered by Kunena Forum