Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Vajerdamask

  • Per Öhrn
  • Per Öhrn Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
21 år 5 månader sedan #89 av Per Öhrn
Vajerdamask skapades av Per Öhrn
Jag är en nybörjare inom knivsmide och har väl bara gjort ett femtontal blad på kurser jag gått. Mestadels helstål och ett par laminerade blad som blev hyfsade.Nu är jag lite nyfiken på att prova vajerdamask.Därför skulle jag behöva en hel del tips. Vilken typ av vajer är lämplig ,grovlek mm ? Hur går man bäst tillväga för att få det att ta ihop som det skall ?
Tacksam för alla tips.

Per
Mer
21 år 5 månader sedan #90 av Uffe
Svar från Uffe i ämnet Vajerdamask
Hej Per,

Jag har inte kommit så långt själv, men kan i alla fall tipsa om böcker i ämnet av Jim Hrisoulas som är klart läsvärda. Titlarna är "Forging your way to perfection", "Artistery in Iron" och "The pattern welded blade". Måste erkänna att jag har alla tre, och dom är köpta via nätbokhandeln Amazon. Den som inte känt sig sugen på att försöka sig på damasksmide har nog svårt att låta bli efter att ha tittat i dessa böcker...

Hälsningar Uffe
  • Per Öhrn
  • Per Öhrn Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
21 år 5 månader sedan #91 av Per Öhrn
Svar från Per Öhrn i ämnet Vajerdamask
Tack för svar !
  • Marcus
  • Marcus Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
21 år 5 månader sedan #92 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Vajerdamask
Hej
Som en lite parantes till vajerdamasksmide så kan jag rekomendera dig att pröva att välla ihop motorsågskedjor, resultatet blir naturligtvis sk. okontollerat damasksmide men inte desto mindre vackert.

Kedjan kan vara lite bångstyrig till en början så man bör värma den så att man kan "knöla" i hop den innan vällningen påbörjas.

Det är alltid lika spännande att se resultatet efter etsningen.

Mängder med gamla kedjor brukar man lätt få från någon motorsågsbutik som även har service på sågar.

Lycka till //
Marcus
  • UlfB
  • UlfB Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
20 år 11 månader sedan #93 av UlfB
Svar från UlfB i ämnet Vajerdamask
Hej Peter
Ett något sent svar på dina funderingar. Jag har jobbat en del med 1 tums vajer från Gunnebo. Den levereras väl indränkt med rostskyddmedel och med någon slags fiberkärna. Jag kapar av ca 30 cm och tar isär, rensar med bensin, slänger fiberkärnan och pillar ihop vajern igen. Bind samman ändarna med ståltråd. En ren och snygg eld, värm tämligen långsamt, knacka samman vajern som har en tendens att bågna isär. Snurra ämnet under tiden du smider så att inte vajer-mönstret raknar, liksom. Ta en vällning i ena ytterändan, värm hela ämnet och sätt sedan i skruvstycket och dra åt hela paketet. Viktigt att hålla slagg och annat borta !!! Nu ska det vara ganska tight, väll som vanligt, tänk på att snurra ämnet under tiden.
Vajern i sig är någon slags härbar kvalitet, jag har dock inte kunnat utröna vilken, så själv lägger jag sist ett eggstål av känd kvalite i mitten.
Hoppas att det var till någon slags hjälp
Ulfb
  • OErjan
  • OErjan Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
20 år 9 månader sedan #94 av OErjan
Svar från OErjan i ämnet Vajerdamask
I svartvajer (icke rostfri,galvad..) är det ca 0.5-0.75% %kol och rätt mycket kisel (Si).
det är VÄLDIGT olika men de flesta är härdbara.
Mer
20 år 9 månader sedan #95 av Uffe
Svar från Uffe i ämnet Vajerdamask
Hej,

Skulle man, i brist på vajer, kunna använda en bunt pianotråd alternativt pianotråd blandad med järntråd och i övrigt göra på samma sätt som beskrivs ovan? Någon som testat den varianten?

Hälsningar Uffe
Mer
12 år 10 månader sedan #30057 av puppe
Svar från puppe i ämnet Vajerdamask
Måste lägga ut en varning! Använd för gudsskull inte galvad vajer,gaserna son uppstår vid vällvärme
är direkt dödliga , vissa andra beläggningar är vådliga dom med , så var försiktga
Sidan laddades på: 0.067 sekunder
Powered by Kunena Forum