Nya inlägg

Topic-icon Första lyckade!! Men problem

  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #36897 av Suckafopoker
Första lyckade!! Men problem skapades av Suckafopoker
Hej alla smidesvänner.
Tjoho nu har jag lyckats mönstervälla. Det blev en Santokukniv.
Ett litet problem dock :(
har nu upptäckt att eggen liksom har vridit sig typ svag S-form.
Hur lösa detta??
Bilden visar ett första etsprov.
Bilagor:
Mer
7 år 9 månader sedan #36898 av znutt
Svar från znutt i ämnet Första lyckade!! Men problem
Ser ju fin fint ut.
Vad har du för material? Och hur fick du mönstret?

Ang S-formen ser inte det direkt på bilden ? Är det i andra ledden ?
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #36899 av Suckafopoker
Svar från Suckafopoker i ämnet Första lyckade!! Men problem
Tack!
Kärnan är av en gammal Öbergfil.
Har testat att härda en bit av samma fil och den blev ruskigt hård.

Hittade sågblad för pappersindustrin i en skrotbutik 1.5 mm x 35 mm x 1000 mm. Kapade i 10cm bitar och lindade varje bit med 0.5 mm nickeltråd och vällde ihop 20 sådana bitar. Tydligen från en tysk firma som tillverkar högkvalitativa sågblad.

Det stämmer att bilden visar fel sida. Ryggen är spikrak men eggen svänger. Tror dock att jag löst det.
He trade upp till rött och satte försiktigt i spänn med distanser som tvingade eggen rätt.
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #36900 av Suckafopoker
Svar från Suckafopoker i ämnet Första lyckade!! Men problem
Det sättet känns lite hemmasnickrat...
Tänkte att jag ville lära mig att göra det med hammare och städ.
Men det gick bara inte.
Har sett en del klipp när smeder liksom slår i varierande diagonaler över stålet och på så sätt rätat ut.
Mer
7 år 9 månader sedan #36901 av znutt
Svar från znutt i ämnet Första lyckade!! Men problem
Alla sätt att lyckas är bra :cheer:

Det är nog nickeltråden men ser som mönster (vitt). Vill man ha större mönster brukar man ha ett stål typ vanligt kolstål och ett med nickel och kol.

Vissa sågblad (äldre, bandsåg) innehåller nickel och kol. Nyare blad är bimetall och det är annat.
Vad var det för nickel tråd ?
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #36902 av Suckafopoker
Svar från Suckafopoker i ämnet Första lyckade!! Men problem
Nickeltråden är dels 200 och 201.
Fick en massa på Swedeheat I Göteborg. De använder nickelwire vid tillverkning av element till Värmeugn ar. Förstår det som att 200 o 201 är ganska så rent nickel.
=Inte härdbart?
Mer
7 år 9 månader sedan #36903 av znutt
Svar från znutt i ämnet Första lyckade!! Men problem
Nä troligen inte härdbart men om det är tillräckligt tunt påverkar det kanske inte så mycket utan mer ge ett mönster. Skulle kanske kunna bli trevliga mönster bara att snurra runt en kolstålbit och sedan "välla" ihop. Välla ihop samma metall blir ju lite ogjort arbete!
Har du mycket?
Risken är att man inte vill ha något vid eggen som skapar mjuka partier men de skulle ju försvinna om man slipar eggen...
Mer
7 år 7 månader sedan #36935 av Truten
Svar från Truten i ämnet Första lyckade!! Men problem
hur etsar du den? grymt snygg för övrigt

Fredrik Johansson
Sidan laddades på: 0.125 sekunder
Powered by Kunena Forum