Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Övningar för att bli bra på damascus smide.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 månader sedan #33240 av Melchior
Hej, som ni kanske har sett förut så försöker jag lära mig att smida mönstervällda blad, damascus stål (eller vad det nu heter).
Nu ställer jag frågan till er som har smitt en del om ni har några bra övningar som är bra för att lära sig smida möstervällda stål. Dvs vilka grundmönster och tekniker ska jag koncentrera mig på nu i sommar.
Jag har 90 kilo gasol och 17 kilo stål att jobba med. Så jag vill ha ut maximalt med kunskap. :)

Målet är ju att jag ska få ut lite härliga ämnen för fina knivar.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
11 år 2 månader sedan #33247 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Övningar för att bli bra på damascus smide.
Det "svåraste" i början (och hela tiden) är att få rätt temperatur så man får vällningen att bita utan att elda upp stålet.

Gör rent alla ytor ordentligt med vinkelslipen. När du viker så vik "kallt" så du verkligen vet att ytorna är rena (med vinkelslipen). Kör man varmt är det svårt att få rent och stor risk att man får in smuts.

Ta vilka skitbitar som helst i början. gör t ex. ett paket med 8 lager från start. Väll ihop. härda och slipa lätt. Vid härdningen vill gärna vällsläpp visa sig som inte syns före härdning. Även en lätt etsning visa sprickor etc. Kan även vika det i skruvstycke för att se om det verkar sitta ihop.

Om du kör med gasol så har du rätt temperatur när stålet är vitt och boraxen kokar (bubblar) och det ryker när det kommer ur ugnen. Om boraxen inte bubblar är det för kallt.

Gasolblandingen måste vara nära nog perfekt för att det skall funka att välla utan att du gör av med en P19 på en vällning......

Strö på borax när stålet är rött så fäster det bra (använd t ex en sån där stor sockerströare som brukar finnas på kafeer mm).

Efter att du fått vällningarna att funka kan du börja trixa med mönster. Znutt visade ju just hur man gör stege i sin tråd, man gör ögon genom att borra bort materiel man pelarborr. Twist är att bara att vrida och platta ut.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 månader sedan #33259 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Övningar för att bli bra på damascus smide.
Perfekt. Där fick jag några tips som jag ska testa. Härda och se hur det bitit. Bänd sönder för att se homogeniteten.

Sockerströare är också ett jäkligt bra tips.

/E

Emil Schönning
Mer
10 år 6 månader sedan #34178 av puppe

mr_president skrev: Det "svåraste" i början (och hela tiden) är att få rätt temperatur så man får vällningen att bita utan att elda upp stålet.

Gör rent alla ytor ordentligt med vinkelslipen. När du viker så vik "kallt" så du verkligen vet att ytorna är rena (med vinkelslipen). Kör man varmt är det svårt att få rent och stor risk att man får in smuts.

Ta vilka skitbitar som helst i början. gör t ex. ett paket med 8 lager från start. Väll ihop. härda och slipa lätt. Vid härdningen vill gärna vällsläpp visa sig som inte syns före härdning. Även en lätt etsning visa sprickor etc. Kan även vika det i skruvstycke för att se om det verkar sitta ihop.

Om du kör med gasol så har du rätt temperatur när stålet är vitt och boraxen kokar (bubblar) och det ryker när det kommer ur ugnen. Om boraxen inte bubblar är det för kallt.

Gasolblandingen måste vara nära nog perfekt för att det skall funka att välla utan att du gör av med en P19 på en vällning......

Strö på borax när stålet är rött så fäster det bra (använd t ex en sån där stor sockerströare som brukar finnas på kafeer mm).

Efter att du fått vällningarna att funka kan du börja trixa med mönster. Znutt visade ju just hur man gör stege i sin tråd, man gör ögon genom att borra bort materiel man pelarborr. Twist är att bara att vrida och platta ut.

Ett litet tipps! koka upp en liter vatten , rör i borax tills det inte löser upp sig mera (mättat) Detta flux reducerar lamellsläpp o misslyckanden mycket. Doppa i ämnet kallt o värm upp sakta så att vattnet får dunsta sakta, sen strör du på borax och väller som vanligt....
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 6 månader sedan #34181 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Övningar för att bli bra på damascus smide.
Bra tips, har läst om detta förut men har inte kommit till skott att testa.
Får bli till att göra det snart.

/Emil

Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.058 sekunder
Powered by Kunena Forum