Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Material till mosaiksmide

  • jeda007
  • jeda007 Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #22269 av jeda007
Material till mosaiksmide skapades av jeda007
Funderar på olika material att välla samman i knivblad
men jag är lite osäker på vad som går att använda.
Har tittat på olika sorters pianotråd som jag tänkte packa i ett fyrkantsrör
i olika mönster och välla samman.
Tänkte mig ett rör 30*30mm och tråd på 2mm som test.

Har hittat lite olika material som jag tycker verkar intressanta.
Två st ss1770 och ss1774 verkar vara rätt vanliga,samt ss2090 och ss2230
som verkar innehålla krom om nu Cr står för krom?

Skulle vara tacksam för lite vägledning, är det någon som testat mosaiksmide?
som vill dela med sig av sin erfarenhet?
Mer
14 år 10 månader sedan #22273 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Material till mosaiksmide
Hejsan i sena kvällen.
Har du någon bild på "mosaiksmide", eller en länk till någon sådan, att lägga upp här ?
Det hade varit spånnande att se vad du menar.
Sov gott // Martin i Lysekil.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
14 år 10 månader sedan #22274 av Ingemar
Svar från Ingemar i ämnet Material till mosaiksmide
Det är väl nickel som ger kontrast emot kolstål?

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
14 år 10 månader sedan #22281 av kallistoteles
Svar från kallistoteles i ämnet Material till mosaiksmide
spelar egenskaperna på knivbladet någon roll? eller är det mest utseendet som du är intresserad av?

/kalle
  • jeda007
  • jeda007 Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #22282 av jeda007
Svar från jeda007 i ämnet Material till mosaiksmide
Givetvis är huvudsaken att kniven skall gå att använda, men om man väller in material som inte är härdbart kan man ju bara lägga in ett eggstål, så ifall man hittar o-härdbara material som ger fint mönster är det ju inga problem.

Har för mig jag läste någonstans att det blev fint mönster med crominnehåll också men var svårare att välla samman.

När jag började med damasksmide så var min målsättning att bli bäst i Sverige ::) (säg inte detta till någon), det är ju ett litet land tänkte jag :P , nu verkar det tyvärr vara så att dom duktigaste knivsmederna i världen verkar vara bosatta här :'( , här kommer ett litet axplock!
http://www.connyknives.com/
http://www.styrefors.com/
http://welcome.to/embretsen_knives
Antingen så får man flytta till tibet kanske eller lägga manken till ordentligt, skämt åsido det är otroligt roligt att
se dessa knivsmeders verk, mycket stimulerande och motiverande till att lära sig själv.
Vem vet någon gång kanske man får till det
Sidan laddades på: 0.064 sekunder
Powered by Kunena Forum