Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon välla utan fluss ?

  • ekke
  • ekke Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
15 år 2 månader sedan - 15 år 2 månader sedan #20649 av ekke
välla utan fluss ? skapades av ekke
snårigt att hitta rätt tråd att skriva i. skräpar inte ner med en ny, allmänt är bra nog åt mig. eftersom jag har min smedja en timmes bilfärd bort
Last edit: 15 år 2 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
14 år 10 månader sedan - 14 år 10 månader sedan #22408 av Silver
Svar från Silver i ämnet välla utan fluss ?
Har en vän som gått i lära hos en japansk smed i japan och som jag förstår det så använder de risplantor som fluss när de väller, i alla fall den smed han var hos (eller snarare den brända askan från dem, blev en aning skitigt runt äsjan när det skulle på).
Du kan aldrig välla utan någon form av "fluss" (eller annat som tar bort eller motverkar oxidering ska jag tillägga)

// André Andersson
<A HREF=" www.northland.nu "> http://www.northland.nu </A>
Last edit: 14 år 10 månader sedan by Silver.
Mer
14 år 10 månader sedan #22410 av SCB
Svar från SCB i ämnet välla utan fluss ?
Visst kan man välla utan fluss, har man inga oxider att ta hand om så behövs ju inget fluss.
Aska/lergeggan som japanerna använder är ett passivt flussmedel som hindrar stålet från att oxidera men det går att åstadkomma samma resultat om man har perfekt kontroll på atmosfären i ässjan.

//Olof Nilsson
Mer
14 år 10 månader sedan #22427 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet välla utan fluss ?
Kanske off topic, men då borde man kunna använda det som skydd för oxidering när man härdar rostfritt ??

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
14 år 9 månader sedan #22874 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet välla utan fluss ?
Om du har på borax eller något annat vanligt fluss så behöver du bara hälla på på ena sidan innan du väller första gången. Flusset rinner runt överallt där det är varmare än 600 grader. När du hamrat ihop paketet första gången har lite av flusset ramlat av med det messta brukar sitta kvar. Det rinner ut igen när du värmerpaketet igen. Jag brukar göra tre vällningar på varje portion borax.

Om du väller med gammaldags material såsom t.ex Lancashirejärn så innehåller det ofta tillräckligt mycket slagg för att du inte ska behöva något ytterligare fluss. Det rinner ut över ytan så fort det blir varmt nog.

Håll till godo
//Gustav
Sidan laddades på: 0.066 sekunder
Powered by Kunena Forum