Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Härdning av kallkapsblad?

  • Naugas
  • Naugas Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #7686 av Naugas
Härdning av kallkapsblad? skapades av Naugas
Är det någon som vet vad det kan vara för stål i Sandvik/Bacho kallkapsblad? Sandflex HSS Bi-Metal är den enda information som står på dem. De är 575 mm långa, 50 breda och 2.5 mm tjocka. Jag antar att det bara är snabbstål i tänderna? Det lilla jag har provat med själva bladet (tänderna bortkapade) visar att det är härdbart åtminstone, men jag blir inte klok på egenskaperna. Det första jag provade var att hetta upp det till ljusgult och stoppa ner i vatten, och det blev helt klart härdat, gick inte att fila, men inte så sprött som jag trodde. När jag några dagar senare prövade samma sak med en ny bit blev det nästan sprött som glas.
Mer
16 år 10 månader sedan #7691 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Härdning av kallkapsblad?
Jo då, helt klart att det är snabbstål.
HSS står för High Speed Steel
Du måste nog anlöpa ochså för att få lite seghet i det.

Kallsme´n
Mer
16 år 10 månader sedan #7694 av Ungsmed
Svar från Ungsmed i ämnet Härdning av kallkapsblad?
Bi-metal,är inte det en legering?? isåfall vilken ?

/ Danne "Ungsmed" Borgström
  • Ralph
  • Ralph Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #7706 av Ralph
Svar från Ralph i ämnet Härdning av kallkapsblad?
Bi-metal betyder i det här fallet att största delen av bladet är ett segt stål som inte är särskillt slitstarkt, och eggen är ett annat stål som är slitstarkt men sprödare.

Eggen är svetsad på ryggen, om du kollar noga kan du kanske se svetsfogen, förmodligen är den laser- eller elektronstrålesvetsad.

Om ingen annan vet, kan du kolla med Sandvik vilket stål de använder i ryggdelen på dessa blad. Eggen verkar vara HSS (men det kan vara nästan vad som helst).
  • Naugas
  • Naugas Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #7805 av Naugas
Svar från Naugas i ämnet Härdning av kallkapsblad?
Det är säkerligen bara själva tänderna som är snabbstål, kanske till och med bara tandspetsarna, har inte kollat så noga. Jag ska faktiskt ta och skriva sandvik och fråga om själva bladet.

Finns det någon som har gjort en kniv av/med snabbstål här förresten? Eller har använt någon? I svarvstålsmått mätt går det att få väldigt vasst, men för knivar vet jag inte hur det fungerar?
Sidan laddades på: 0.082 sekunder
Powered by Kunena Forum