Nya inlägg

Topic-icon [Löst] Frågesport VAD ÄR ANLÖPNINGS SPRÖDHET OCH HUR DEN UPP

  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan - 12 år 2 månader sedan #28162 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej till alla smeder och nyblivna smeder...
Tänkte ställa en fråga...får se hur många kan svara på den... :D Jag börjar med en ganska lätt fråga...
VAD ÄR ANLÖPNINGS SPRÖDHET OCH HUR DEN UPPSTÅR?

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Last edit: 12 år 2 månader sedan by Valle.
Mer
12 år 2 månader sedan #28165 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vet inte varför den uppstår men har för mej att vissa i verktygsstål kan det uppstå anlöpningssprödehet vid
en viss temperaturintervall.( tror jag) ???

Kallsme´n
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28168 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Kallsmen
Du är på rätt spår... ;)
Nu återstår bara att hitta den temp. ,vad som händer? och hur kan man förebygga detta fenomen... ::)



Det är ca 50 besökare som har tittat på detta inlägg...Så varför har jag ställt en sån fråga? ???
Jo. Det finns många återkommande frågor här på forumet....Hur ska jag hårda? Hur ska jag anlöpa? Varför spricker knivblad vid härdning? Och många ,många fler frågor på samma teman.
Kunskapen är inte lätt att få...Ibland måste man anstränga sig själv och leta efter svaret...Kanske öppna boken eller googla...Man kan inte suga tutte hela livet... :D
Så ,om man vill göra knivblad som håller skärpan o.s.v. ,då måste ni veta vad som händer i stålet .
Jag ska inte skryta ,men kompisar som har mina knivar kan ta ur 4-5 älgar utan att bryna på...

Det är bara mina egna tankar.Vad tycker Ni?

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Mer
12 år 2 månader sedan #28171 av Ungsmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag drar till med en gissning då! :)

Gissar på att efter härdning så när man ska anlöpa så hinner värmen inte gå tillräckligt långt in i stålet, tex för snabb uppvärmning vid anlöpning så att anlöpningen bara når det yttersta av det härdade stålet och då får man en för hård kärna i tex en kniv som gör att kniven blir för hård för att använda, dvs spröd och går av ;) För grov struktur på stålet alltså O0

åtgärd, tja, värm upp stycket sakta i tex en ugn och låt den ligga där i 1-2 timmar kanske, och sen få svalna i ugnen också :)

/ Danne "Ungsmed" Borgström
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 2 månader sedan #28172 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kul med gissningar...

Googlade lite och hittade lite info från Uddeholm på ämnet.
Det visar sig ju att temperaturintervallet för där det kan inträffa varierar beroende p materialets beskaffenhet.
I fallet Uddehålm och materialet (legeringen) Dievar sägs så här:

För att undvika anlöpningssprödhet bör
anlöpning inte ske inom temperaturområdet
500–550°C.
Anlöpningstemperatur (2 + 2 timmar)

bifogar bilder

[attachment=2:2dg0i4rp]<!-- ia2 -->Anlopning1.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:2dg0i4rp]

[attachment=0:2dg0i4rp]<!-- ia0 -->Anlopning2.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2dg0i4rp]

[attachment=1:2dg0i4rp]<!-- ia1 -->Anlopning.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2dg0i4rp]



Jag tolkar det som att Anlöpningssprödhet uppstår vid felaktig anlöpningstemperatur och felaktig tid för anlöpningen.

Anlöpningssprödhet är väl "otilåten deformation eller sprickbildning"?


// :D

Johan Sangberg
Bilagor:
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28178 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var bra gissningar både från admin och ungsmed...Men tyvärr... O0
Anlöpningssprödhet uppstår inte på grundav deformation och grovkornig strukur (det beror på dåligt normalisering och hög temp. vid härdning).

Stål legerat med W och Mb (0.5-1.2%) har ingen anlöpningssprödhet.
Cr,Mn,P -höjer sprödheten.
Det finns 2 sorter sprödhet...
Först vid 250-300C
Andra vid 500-650C
Får se om flera vill gissa... ::)

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Mer
12 år 2 månader sedan #28184 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ah! Sånt här är kul. Jag har för mig att det är fosforn i stålet som spökar med anlöpningssprödheten.. Känns dock som att jag behöver läsa på lite här. :)

//Olof Nilsson
Mer
12 år 2 månader sedan #28185 av ruter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag Tycker att det värkar som att man är ute efternåt hel annat .
Provar här med ett tips när man skall tillaga en and ”kvkv” menar jag ,man penslar med en lämplig grillolja med mycke kryddor in i ugnen med lagom värme då erhåller man sprödhet mums.. ;D ;D
R
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28186 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja, SCB,
P höjer sprödhet, men detta fenomen förekommer hos allt kolstål oavsätt kemisk samansättning och hastigheten vid anlöpnings omvandling.
Till ruter, Det var helt annat sprödhet...nåt man vill ha... :P Jag tror inte att du vill ha en knivblad lika spröd som potatischips ;D ;D
Flera gissningar? :P

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Mer
12 år 2 månader sedan #28193 av ruter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag gick yrkesskola för ungefär 3jusårsen . Vi nåt tillfälle var härdning på tapeten .
Vill minas när man tog ut ämnet ur ugnen efter uppnådd temperatur doppades ämnet i varmolja och att man där efter det vill jag minas att man bäddad in ämnet i låda med lock som var fylld med träkol där skulle det ligga och svalna .Efter det anlöpte man med den temperatur som erfordrades beroende på stål sorten .
Det jag mins i temperatur väg var 200-350 grader
Vad som händer i kållådan är att ämnet suger åt sig det kål det behöver för att inte spricka..
Ja där satt den …
Men jag har haft fel för ;D
R
Mer
12 år 2 månader sedan #28194 av Jörgensen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om det finns mycket restaustenit efter härdningen så kan denna omvandlas till martensit om man anlöper vid "rätt" eller snarare fel temperaturintervall. Då har man alltså en stor andel spröd oanlöpt martensit efter anlöpningen. Kan motverkas genom att anlöpa flera gånger eller vid annan temperatur.

Vet ej om det är detta du tänker på?

*Janne Jörgensen*
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan - 12 år 2 månader sedan #28197 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej till alla "sport" intresserade.... :D
Jo,du,ruter....Kolpulver fungerar som isolering för att undvika härdsprickor....För att kola upp stålet måste du ha ca 900C i några timmar...
Härdning har ingenting med anlöpnings spödhet att göra i detta fall...Ja ! Där satt den :D :D

Hej Jörgensen , Vid anlöpningen omgrupperar sig kolen i martensiten och den omvandlas till anlöpt martensit...Samma händer med restaustenit -den omvandlas till anlöpt martensit...Hög kolhalt = mycket restaustenit....och som du skriver : måste man anlöpa kanske flera ggr. Men tyvärr...Det var inte detta jag tänkte på... ::)

De var en svår fråga... :-\
Här kommer RÄTTA SVARET :När anlöpnings temperaturen höjs så stiger även slagsegheten.Oberäknad fall av slagseghet kallas för anlöpnings sprödhet. Den finns i 2 temp. zoner : mellan 250-300 och mellan 500-650C.
För att förebygga detta fenomen kan man kyla ämnen i vatten.

Så enkelt var det... :D

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Last edit: 12 år 2 månader sedan by Valle.
Mer
12 år 2 månader sedan #28198 av ruter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tycker han ja....
R
Mer
12 år 2 månader sedan #28199 av Jörgensen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Men du svarar inte på varför slagsegheten faller i dessa intervall....

*Janne Jörgensen*
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28200 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är en fenomen...ingen kan forklara det...Inte jag i allafall .Det bara händer ::)

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Sidan laddades på: 0.105 sekunder
Powered by Kunena Forum