Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon härda ett stål som man vällt

  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
15 år 3 månader sedan #20213 av Haidar
härda ett stål som man vällt skapades av Haidar
Kan man härda ett stål som man vällt flera gånger om?

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
15 år 3 månader sedan #20217 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet härda ett stål som man vällt
Ja, du kan härda om det fortfarande innehåller tillräckligt med kol. Har du brännt ur kolet i vällningsprocessen så går det inte att härda. Jag antar dock att det är väldigt svårt att göra det i "normala" förhållanden.

När man väller en kniv så kan en bit i spetsen och nära kanterna förlora kol och det är bäst att slipa bort en bit. Knivsmederna brukar säga "en vass kniv slipar man fram".

/E

Emil Schönning
  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
15 år 3 månader sedan #20232 av Haidar
Svar från Haidar i ämnet härda ett stål som man vällt
Men kolas det inte upp om man har en lite längre hålltid i kolet?

Uppkolning är ju annars man normalt använder i industrin.

Melchior skrev: Har du brännt ur kolet i vällningsprocessen så går det inte att härda.


I och med att det var första gången någonsin som jag vällt är jag rädd för just det. Vällningen tycktes bara inte lyckas om stålet inte agerade tomtebloss.

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
15 år 3 månader sedan - 15 år 3 månader sedan #20257 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet härda ett stål som man vällt
När du väller och kör uppe på tomtebloss värme så måste du slipa bort en bit, hur mycket vågar jag inte säga. Men det rör sig inte om så många millimeter.

Uppkolning är ganska svårt om jag har förstått det rätt. Jag tror Kerk har gjort några försök på uppkolning och rapporterat det på forumet. Ska se om jag hittar hans tråd:

http://www.antracit.se/forum/component/option,com_smf/Itemid,190/topic,2206.0

Här är en annan på temat.

http://www.antracit.se/forum/component/option,com_smf/Itemid,190/topic,553.0

Det verkar inte vara så att man får en uppkolning om man håller stålet i ässjan, det krävs mer än så.

Som kuriosa i ämnet så reglerar japanska svärdsmeder kolhalt med vällning. De börjar på över 1%. Kommer inte ihåg exakt hur mycket de tappar per vällning... det finns någon instruktionsfilm på nätet som förklarar det.

Lycka till.

/E

Emil Schönning
Last edit: 15 år 3 månader sedan by Melchior.
Sidan laddades på: 0.070 sekunder
Powered by Kunena Forum