Nya inlägg

Topic-icon Löda titan

  • Hanniken
  • Hanniken Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #33884 av Hanniken
Löda titan skapades av Hanniken
Finns här nån som vet hur man går till väga för att löda titan?
Jag vill alltså sammanfoga en skarv utan att nita eller stifta.
Alla erfarenheter och tips i ämnet titan mottages tacksamt!
Hannah guldsmed.
Mer
11 år 1 vecka sedan #33892 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Löda titan
Har aldrig lött titan, men det går finfint att TIG-svetsa i det :) Fast det är väl bara att testa på en bit?

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
11 år 1 vecka sedan #33897 av petersjogren
Svar från petersjogren i ämnet Löda titan
Jag har aldrig prövat själv, men blev nyfiken och frågade en kollega som jobbat med titan.
De hade använt någon slags lasersvets, där man jobbade med argon som skyddsgas eftersom titanet oxiderar så kraftigt under uppvärmning. Sen tillförde man en tråd, typ lödning men tigsvetsning ligger nog närmre likhet, och så var det ett fotreglage till själva lasern....PANG...så hade man svetsat lite-lite, sen var det "bara" att fylla på skarven i verkstyckena. Det var visst mycket pangande och fyrverkeri om jag förstod det rätt.
Lätt som en plätt...om man har en lasersvets vill säga, fast det låter dyrt :P

Peter Sjögren
Mer
11 år 5 dagar sedan #33909 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Löda titan
Jo lasersvetsar gör man med glasögonbågar och annat riktigt smått, men en ring är inget problem att tig-svetsa! Bara man har eller kan göra lite tråd så.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Sidan laddades på: 0.066 sekunder
Powered by Kunena Forum