Nya inlägg

Topic-icon Inlägg.

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 2 månader sedan #4854 av kerk
Inlägg. skapades av kerk
Inläggning av silvertråd, koppar etc.. har försökt hitta information om detta men hittar inget om hur man igentligen gör det ... har letat här också men inget :> Är det någon som har någon länk eller liknande om detta? .. kanske en bok å rekomendera eller vad som helst, vore trevligt :>

Tack på förhand! :> / Tomas
Mer
18 år 2 månader sedan #4855 av Dark_Jester
Svar från Dark_Jester i ämnet Inlägg.
Tja, jag har inte hunnit så långt som att prova det än, men i en bok jag har om vikingatid ("Vikingarna" / "The Viking") så beskrivs proceduren som hastigast för infällning av annan metall i bladen.

Du slipar ur det mönster du vill ha och ser till att du har en ganska grov yta i spåret, sedan värmer du din "infällningsmetall" och bockar den till någotsånär rätt form. Därefter värmer du upp ditt huvudstycke och infällningsmetallen tills de är "glödhoppandes varma" (eget uttryck) och sedan smider du i infällningsmetallen i huvudstycket.

Kan som sagt inte gå i god för att det fungerar eftersom jag inte hunnit prova än, men det som var gott nog åt vikingarna är gott nog åt mig! [:D] Lycka till!

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 2 månader sedan #4856 av kerk
Svar från kerk i ämnet Inlägg.
Tjenare och ta för svaret iallafall :>

Gjorde mig en "stickel" igår ... sorgligt nog efter jag smidit klart, filat osv så fick jag syn på 5st stressskador i stålet (kommer från en lastbilsfjäder) men körde på endå ;P Funkar perfa att skära ut språr med iallafall, för att få testa ...

Har bara testat med tenn, funkar bra att banka in och det sitter väldigt väl, problem är dock med de lite hårdare metallerna, testat med mjukglödgad mässing men icke sa nicke (Tråden är dessutom för smal så fick problem med att ens få fast den... stickln gör så där en 2 - 3mm skåra medans tråden är 1.5mm :P

Ett problem med att värma grejjerna först, tänk om det är härdade grejjer då ? Ett knivblad t.ex, om jag börjar värma på det så förstör jag det rätt så kraftigt... och om jag försöker härda det medans en lättsmält metall redan är inslagen i det så går det också illa :>


Skön signiering du har btw :>
Mer
18 år 2 månader sedan #4857 av Dark_Jester
Svar från Dark_Jester i ämnet Inlägg.
Jojo, det är ingen som sagt att det skulle vara enkelt, hade det varit enkelt hade varenda jävel gjort det! [:D]

Allvarligt talat, jag har ju som sagt inte provat själv, utan frågan är närmast akademisk. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig vidare, åtminstone inte förrän jag själv experimenterat mig fam lite och det lär inte hända förrän jag får lagat motorn till ässjan... [:(!]

Tack för komplimangen! Läste den i Jim Hrisoulas bok "Complete Bladesmith", där den står signerad "unknown author", så man behöver inte känna sig skyldig för att använda den heller! :)

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
Mer
18 år 2 månader sedan #4858 av Raymond
Svar från Raymond i ämnet Inlägg.
Innlegging av kopper og sølv i stål trenger ingen oppvarming.
Man lager et spor som metallet slås ned i.

Sjekk linken for beskrivelse:
http://www.templ.net/making_of_weapons/ ... p#inlaying

--
Raymond Sauvage
Hovedfagstudent i arkeologi
Trondheim

--
Raymond Sauvage
Arkeolog
Trondheim
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 2 månader sedan #4859 av kerk
Svar från kerk i ämnet Inlägg.
Har sett den där sidan men den ger inte så mycket, t.ex hur djupt? .. Hur får man metallen att sitta kvar i skåran etc ? :> Om man gör skåran för stor så skulle det kosta ofantliga massor å t.ex lägga in guld .. inte för att jag ska göra det men som ett exempel bara :> gör man den för liten så går det inte alls gör man den mitt emellan så går det halvt som halft.. Det liksom saknas för många pusselbitar för att jag ska få till det :P
Mer
18 år 2 månader sedan #4860 av Uffe
Svar från Uffe i ämnet Inlägg.
Hej!

Om man gör en V-formad skåra, som man sen slår små körnslag i vinkelrätt mot V-ets sidor så skall det fungera. När tråden sen slås ned i skåran "flyter" den in lite grann i körnslagen och fastnar på det viset - om man lyckas vill säga...

Jag tycker mig se sådana körnslag på bilden i länken ovan, "the inlaying of the wires" i den tomma skåran längst ned till höger.

Mvh Uffe
Mer
18 år 1 månad sedan #4861 av Eldrike
Svar från Eldrike i ämnet Inlägg.
hej
att läsa om inkrustering
vid inkrustrering eller inslagning åstadkommer man först genom skrodning eller gravering försänkta linjer, som sedan fylls i med någon kontrastbildande metall. Spåren kan på mindre och finare arbeten, där en tunn inlägning önskas, göras med en gravstickel. På smidda arbeten krävs som regel en grövre och mera robust inläggning. I sådana fall huggs spåren in med en smal 3-5 mm bred kryssmejsel. Spårets tvärsektion måste vara rektangulär med plan botten. Inläggningsmaterialet skall ha en kvadratisk tvärsnittyta och samma tjocklek som det upphuggna spårets bredd. Sedan inläggningsmaterialet mjukglödgats knackas det ned i spåret och hamras fast. Att inläggningen fastnar beror på att materialet utvidgas vid hamringen.
M.V.H.SOLOV

SOLOV

SOLOV
  • aurum80
  • aurum80 Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan - 17 år 6 månader sedan #6115 av aurum80
Svar från aurum80 i ämnet Inlägg.
Du kan även söka på ordet tauschering om du vill fortsätta söka ingående information om tekniken (den finns lite flyktigt beskriven i läroboken "Ädelmetallyrken" samt i "Handbok för guldsmeder"(Hugo Lindgren). En viktig regel är ju att metallen som skall "fällas ner" måste vara mjukare än underlaget samt att du måste forma spåret på ett visst sätt (som infattningsprincipen - läget till en sten som skall infattas). Spåret skall i genomskärning se ut som en triangel (med basen ner). Det är som synes lite svårt att förklara med ord, men det är inte heller någon lätt eller vanligt förekommande teknik i modern tid när vi idag kan använda oss av galvanisering!
Last edit: 17 år 6 månader sedan by aurum80.
Mer
17 år 5 månader sedan #6585 av Sofia
Svar från Sofia i ämnet Inlägg.
Vill på alla punkter understryka föregående skribents inlägg!

Dessutom, om man vill bortse från historiska förlagor och gamla hantverkmetoder, kan man efter av ha skrodat linjerna (ganska djupt) använda mässingsslaglod eller silverlod och helt enkelt smälta ned i mönstret. Detta fodrar förstås fluss och att arbetsstycket tål dessa temperaturer. Överflödigt lod filas/slipas bort.

mässingsslaglod mot svart järn är en höjdare!
Sidan laddades på: 0.105 sekunder
Powered by Kunena Forum