Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Färga titan med värme?

  • Yllet
  • Yllet Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 1 månad sedan #21068 av Yllet
Färga titan med värme? skapades av Yllet
I vilken ordning uppträder färgerna när man värmer titan?
Mer
14 år 8 månader sedan #23792 av JohanH
Svar från JohanH i ämnet Färga titan med värme?
Man brukar färja titan med ström genom ett vätske bad.

vet inte om det går med värme...

var det inte förbannat svårt så gjorde du fel...
Mer
14 år 8 månader sedan #23795 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Färga titan med värme?
Jo det går med värme men det är svårt att få en jämn färg, oftast blir det en regnbågeliknande färgprakt, dock inte lika klara färger som om man färgar med elektricitet i syrabad

Färgen du får uppstår på grund av att det bildas ett igenomskinligt oxidskikt på metallens yta som bryter ljuset. Skiktets tjocklek avgör vilken färg ljuset bryts i. Därför tror jag att färgskalan är i samma ordning som om du färgat genom mer avancerade tekniker.

//Gustav
Mer
14 år 8 månader sedan #23805 av jenlangs
Svar från jenlangs i ämnet Färga titan med värme?
Häng på Yllet ska göra ett prov i morron - håller på med et armband i titan så ..

skönt att smida men djävel-hårt att slipa och putsa .. och ger en otrolig blitz-hvit gnistsprut när man slipar .. :-)

:) jens-erik
  • Yllet
  • Yllet Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #23809 av Yllet
Svar från Yllet i ämnet Färga titan med värme?
Spännande!! Underrätta mig om resultatet!
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 8 månader sedan #23812 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Färga titan med värme?
;D Nyfiken här med?
Rapportera gärna era resultat.
//admin

Johan Sangberg
Mer
14 år 8 månader sedan - 14 år 8 månader sedan #23815 av jenlangs
Svar från jenlangs i ämnet Färga titan med värme?
Heisa - nu ska vi se ...
Att använda anlöpningsfärjen som dekoration/ytbehandling

Första bildet er titan, slipad så där noga, polerat och uppvärmd .. lär ta färj precis som om det vore vanligt stål ..
Bilagor:
Last edit: 14 år 8 månader sedan by jenlangs.
Mer
13 år 8 månader sedan #27592 av Orvaren
Svar från Orvaren i ämnet Färga titan med värme?
Hej!
Har provat med "mini svets" sådan gas-driven liten pryl,men tyckte det var extremt svårt att få ett jämnt resultat..

Vill färga mina ring-smycken blå. Med el eller värme,men hur? ??? Vilken temp/vilken spänning?
Bara att använda smycket som en tråd,från + till -??
Mer
13 år 5 månader sedan #28873 av jenlangs
Svar från jenlangs i ämnet Färga titan med värme?
Hei Orvaren!

Sleng det i spisen på 250 grader ..- det er bare å se etter innimellom - du får en jamn farge over hele smykket på den måten. Kan ta litt til - men det er bare å prøve seg fram.

;D jens-erik
Mer
9 år 5 månader sedan #36140 av Fredin
Svar från Fredin i ämnet Färga titan med värme?
250 grader räcker inte för titan enligt den information jag hittat nånstans ute på nätet. själv använder jag en sån liten butangas brännare för att göra mönster på skålar i titan.
dock så blir det väldigt olika klarhet på färgerna på brännarsidan eller på baksidan som blir mattare och lite grådaskig.

Here's a short color/themperature chart:
pale yellow: 700 °F 371 °C
orange gold: 725 °F 385
dark bronze: 748 °F 398
purple: 774 °F 412
blue-purple: 799 °F 426
sky blue: 824 °F 440
cobalt blue: 849 °F 454
pale blue: 874 °F 468
bluish green: 900 °F 482
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.229 sekunder
Powered by Kunena Forum