Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Skydd mot oxidering vid härdning

  • Soundhill
  • Soundhill Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30309 av Soundhill
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Det finns stålsorter som är känsliga för närvaron av syre när man härdar dem, t.ex. Uddeholms rostfria AEB-L. Deras egna informationsblad anger särskilt att stålet skall skyddas från kontakt med syre under härdning. Vad finns det för alternativ om man inte har tillgång till en vakuumugn eller ugn där man kan använda inert skyddsgas? Är det bara att ge upp att göra detta själv eller finns det några vettiga metoder för en amatör?

Några alternativ jag känner till eller har funderat på:

Saltbad. Krävs ju lite speciella grejer men kan man använda det så löser det ju definitivt oxidationsproblemet. Kommer nog prova på det någon gång.

Rostfri folie. Finns ju sådan att köpa för detta syfte, men vad jag kan förstå är det lite knepigt att jobba med. Måste förslutas ordentligt och när man sedan är redo för nedkylning måste man få upp förpackningen snabbt nog.

Rör. Ha det som skall härdas i ett rör som är förslutet i båda ändar, en ände med en plugg som man bara kan slå loss. Känns som om det borde fungera bra men spelar den lilla mängd syre som finns i röret från början någon roll? I sådana fall, kan man helt enkelt lägga i lite träkol?

Målning. Har förstått att det skall finns särskilda "anti-scaling" färger. Skulle en sådan vara nog?

Annan ytbetäckning. Om man använder lera för att få fram en hamon, skulle det fungera som barriär för syret också?

Många frågor blev det, hoppas det finns någon som kan svara på en del av dem. :)
Mer
9 år 9 månader sedan - 9 år 9 månader sedan #30310 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Brukar linda in en del saker som jag härdar själv i ett tunnt lager av keramisk filt, det funkar hyfsat bra tycker jag.
Nu beror det ju på hur noga man är med ytan åxå

Kallsme´n
Last edit: 9 år 9 månader sedan by Kallsmén.
Mer
9 år 9 månader sedan #30311 av Cegga
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!!
Har kört några gånger med grenrörs färg typ hotpaint och det funkar helt ok
Men det blir lite färg å slipa bort men man kan slipa till rätt fin yta innan härdning om man målar .
Cegga

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Mer
9 år 9 månader sedan #30312 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har provat med lera/kol-blandning (en tunn vattnig lösning). Tycker det hjälper en del men det blir inte helt skyddat. Vad som disskuterades hastigt tidigare var om man kunde få visst skydd med borax (vattenlösning), en norrman (minns ej namnet) skrev att han kände till den metoden och att den skulle fungera. Ska prova blanda i borax i min lera/kol-blandning, lika bra å köra på allt på en gång :D Kan man ju kyla/smörja dornarna med samma lösning.

EDIT - Kom att tänka på att jag även använt pannkitt när jag gjorde "Japanskt". Det sitter kvar bra och skyddar, man lär väl inte lägga på för mycket dock för det skyddar även mot nerkylningen.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 9 månader sedan #30313 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har för mej att vi använde vattenglas i Bofors(natronvattenglas) och penslade på bitarna innan vi värmde upp dom

Kallsme´n
Mer
9 år 9 månader sedan #30314 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kollade runt lite och det verkar som pannkitt & brandstopp och liknande produkter innehåller Natriumsilikat (vattenglas = Natriumsilikat).

Ska prova med pannkitt. Den är lätt att blanda med vatten så man kan få den lättflytande, då kan man pensla på lite tunt.

När man härdar i vatten så blir pannkittet som "grus" och är lätt att få bort. Kanske sitter det fast hårt som fn om man lufthärdar, men det ska väl gå att slipa bort dock.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 9 månader sedan #30316 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har en burk med eldfast bruk som jag brukar röra ut med lite vatten lite en lagom välling, eftersom bruket måste brännas för att bli hårt så är det bara att hälla i mer vatten när det har torkat och röra runt tills det har lagom konsistens.
Sen är det bara att doppa prylen och lägga den ovanpå ugnen så den får torka av spillvärmen.
Det ger inte ett perfekt skydd med det duger gott. Det skulle nog funka lika bra med vanlig lera.

//Olof Nilsson
Mer
9 år 9 månader sedan #30317 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har en 5L dunk om nån vill ha,det är bara att komma på att hämta.


[attachment=0:3qu3u1y5]<!-- ia0 -->Vattenglas.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3qu3u1y5]

Kallsme´n
Bilagor:
Mer
9 år 9 månader sedan #30321 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag vill ha! Men jag har inte vägarna förbi Granbergsdal den närmaste tiden.

Kan man inte få önska sig 1L. pretty please with suger on top :) En gammal PET-flaska å sen i ett vadderat postenkuvert. Om du orkar så är jag tacksam.

Tack för erbjudandet oxså.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 9 månader sedan #30325 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nej, den som står ute på gården först får hela dunken :)

Kallsme´n
Mer
9 år 9 månader sedan #30326 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
helrätt

Har du slagit din lärling idag ??
  • Soundhill
  • Soundhill Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30343 av Soundhill
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var helt klart en del intressanta tips, tackar.

Hur djupt kan det egentligen bli en avkolande effekt om man inte gör något för att skydda mot det? Säg vid en uppvärmning till härdtemperatur och en hålltid på en kvart. Rör det sig om hundradels, tiondels eller hela mm?

Är det några andra ämnen än kolet i stålet som kan påverkas eller är det enbart det som reagerar på syret?
Sidan laddades på: 0.168 sekunder
Powered by Kunena Forum