Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon smältugn

  • värjerblixten
  • värjerblixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan - 9 år 6 månader sedan #30973 av värjerblixten
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Vi har råkat börja mura en smält ugn.
Allt började i en bubbel pol med en kall öl.
vi skulle bara gjuta en klocka nu har det förflutit en tid.
en tredjedels klocka har vi i alla fall.
Bilagor:
Last edit: 9 år 6 månader sedan by värjerblixten.
Mer
9 år 8 månader sedan #31164 av ovralid
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hur har det gått med klockgjutningarna?har forskat lite om klockgjutning på vårt kära internet.får väl ta tillbaks detdär o0m att gjuta in i botten,trdionellt har man alltid gjutit i toppen på klockan ,och visst då kan man gjuta kallare =bättre ytor.gjöt en förra våren som var 45cm ca 45 kg som jag svarvade i sanden med schabloner jävligt billiga modeller.nu skall jag gjuta en 500 mm klocka ca 75kg som jag skall ha i gjuteriet med lite dödskallar och annat som kan passa i ett gjuteri.tips googla på churchbell foundries hittade en rysk sida där man kan räkna ut exakta klockformen riktigt bra.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
9 år 8 månader sedan #31165 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Oj

Detta va en tråd jag missat! Ser spännande ut och visst e det nyttigt med en bärs då och då. Hur går det med gjutningen?

//johan

Johan Sangberg
  • värjerblixten
  • värjerblixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 6 månader sedan #31490 av värjerblixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
snart har 3 år gått klockan är gjuten med facit i hand så skulle vi inte ha använt ODB sand till så stor gjutning .
lite slipning samt patina står på menyn kläppen ska ju gjutas ock klockan monteras.[
color=#0000BF][/color]

Johan Sangberg skrev: Oj

Detta va en tråd jag missat! Ser spännande ut och visst e det nyttigt med en bärs då och då. Hur går det med gjutningen?

//johan

[attachment=1:2xep7kk8]<!-- ia1 -->Klockgjutning 017.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2xep7kk8]
Sidan laddades på: 0.124 sekunder
Powered by Kunena Forum