Nya inlägg

Topic-icon Var köper jag sätthärdningslådor

  • ojoulo-2
  • ojoulo-2 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 11 månader sedan #31428 av ojoulo-2
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag är på jakt efter en gastät sätthärdningslåda.
Jag ska nitrera och sätthärda med pulver.

jag fick offert från atham.se på en härdlåda, men den kostar skjortan, så jag undrar om
någon som har en låda att sälja, i skokartongstorlek =)

Sedan kan man använda sig av foliepåsar, men jag vet inte riktigt hur det fungerar och om det är ett bättre alternativ.
Jag vill kunna sätthärda också, och det kanske man inte kan göra i sådana påsar.

Ett annat alternativ är att man köper en sätthärdningslåda med slangar och ventiler, då kan man koppla på gasflaskor
då man ska nitrera eller sätthärda. Någon som vet vilka volymer man måste producera för att det ska löna sig att investera i en gaslåda och i flaskor?

Jag hoppas det finns någon här med erfarenhet från härdning som kan ge mig tips om vilken utrustning jag bör investera i.

jag har redan en ugn med innermått BxHxD = 300x200x500, samt kol- och nitreringspulver för ca 10.000:-
Dom största bitarna jag vill nitrera och sätthärda är 235x130x45mm

Tacksam för svar

/John
Mer
10 år 11 månader sedan #31429 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Får man fråga varför du ska göra det med låda? Är det sas yrkesmässig sätthärdning där du ska garantera ditt å datt eller ska du bara experimentera lite?

Om du ska sätthärda egna "experiment" kan du använda kasenit eller liknande produkt. Behöver du ingen låda för,

http://www.midwayusa.com/viewProduct/?p ... ber=119479

Jag har kasenit hemma men har ännu inte använt det, hade glömt bort det tills jag läste ditt inlägg.

Vad gäller låda kan du väl göra en av rostfritt eller gjutjärn om du inte ska allt för högt i temp ?? Bara den är någorlunda tät och prylen ligger i pulver så blir det väl just ingen oxideringen på ytan, är det kol i lådan förbrukas väl syret tämligen fort ???

Vore kul om du kunde beskriva lite mer vad du försöker gör och varför du väljer en viss metod (en annan är ju att lämna in det på härdning ....)

Har du slagit din lärling idag ??
  • ojoulo-2
  • ojoulo-2 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 11 månader sedan #31430 av ojoulo-2
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag gör saker i garaget, på hobbynivå. Jag säljer även det jag gör så det vore ju kul om jag kunde garantera "ditt å datt" :)
jag använder mycket verktygstål som är härdat till 44 HRC redan, så om jag ska sätthärda ytan så saboterar jag den andra härdningen.
härdningen släpper om jag värmer bitarna över 590 grader
Därför vill jag nitrera (510 grader).

Du påpekar att lådan bara behöver vara någorlunda gastät, själv så vet jag inte. är det inte så noga med hur tät lådan är så kan man ju göra en själv.

vet du när man bör använda påsar och när man ska använda en riktig sätthärdningslåda?
Mer
10 år 11 månader sedan #31435 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Är inte expert nog för att uttala mig baserat på egen erfarenhet :-\ Har dock "studerat" problematiken.

Förmodar att det är oxideringen du vill förhindra ?? Man kan ju ha en bit träkol i ugnen då den förbrukar syret, man kan även spruta in gasol som oxså förbrukar syret (detta görs bl a av folk som håller på med glas då det reducerar något i glaset (blyt eller vad sjutton det är) som gör att de får häftiga mönster i glaset). Problemt lär dock vara om du kör en vanlig ugn med kanthaltråd att du reducerar sönder kanthaltrådarna och åker på att byta dessa tämligen tidigt.

Det går ju även pruta in skyddsgas typ Argon eller CO2 som oxså håller borta syret. Har Argon till TIG-svetsen och har vissa planer på att prova värma en bit järn typ 1h för att se om det inte blir glödskal om man bara försiktigt läcker in lite Argon i ugnen.

Vad som fungerat bra för mig för att hindra oxidering (men som inte lär funka för dig) är att använda grenrörsfärg som man sprejar på före härdning. Blir så gott som inget glödskal alls.

Om du "bara" ska till 510 så sker väl väldigt lite (långsam) oxidering av stål vid den temperaturen?? Skulle prova lägga det i en låda med pulver och experimentera med en liten bit kol (sockerbit) i lådan (eller först helt utan) som ska käka upp syret. Värt å prova innan man köper vakuumugn å prylar för 10.000-tals kronor. Vid den temperaturen så är det väl heller inte så svårt att leda in gas i ett koppparrör (?) som går till den hammabyggda lådan och spruta in lite skyddsgas (Argon) i lådan direkt och låda den trycka ut överskottet i ugnen, lär väl bara behövas pyttelite för att hålla syret (å annat) borta!? Sätter man några öglor så är det lätt att lyfta ut låda med en "gaffel eller krokar e.d. (vid 500 blir det ju inte mjukt som vid 1000 å där i krokarna)

Jag har även funderat på om man kan på något vis värma i en gasolugn som man har "fet" inställning på så den reducerar (inte oxiderar) men har inte listat ut hur man skall kunna hålla jämna temperatur på något enkelt sätt ?

Om det inte är oxideringen som är en del av problemet så kan du bortse från det ovan ;)

Mer än så har jag nog inte att bidra med. Inga direkta svar men kanske lite idéer som hjälper dig i processen.

Har du slagit din lärling idag ??
Sidan laddades på: 0.063 sekunder
Powered by Kunena Forum