Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Kastknivar, vilket stål ska jag anv???

  • Ungsmed
  • Ungsmed Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #5675 av Ungsmed
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
tjenare allihop ;D

nu är det så att jag har en fråga, vad ska jag använda för stål när jag ska smida ett par kastknivar, och vad bör jag tänka på?? det borde ju vara ett ganska hårt stål, eftersom dom annars böjer sig! när jag läste lite stod det att det fanns kastknivar gjorda i ett stål som hette "440"., vad tror ni om det??

tack på förhand, Daniel

/ Danne "Ungsmed" Borgström
Mer
14 år 10 månader sedan #5676 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mmm. Jag skulle nog välja ett enkelt fjäderstål typ 1770. Det går att få ganska "lagom" inte för mjukt men inte heller för hårt så att det går av vid en dålig träff.
Det blir ju en hel del påfrestningar när kniven träffar så undvik skarpa hörn och kanter så minskar risken för utmattningssprickor.

440 är väl ett rostfritt amerikanskt stål som finns i tre olika sorter: A, B och C.
De innehåller ganska mycket Krom så jag är en aning skeptisk till dess användning i en kastkniv...

http://www.wisconsinmetaltech.com/guide/type-440.php

//Olof Nilsson
  • Ungsmed
  • Ungsmed Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #5679 av Ungsmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tackar!!! 1770 ska jag nog kunna fixa.. farsan jobbar på tibnor så..

/ Danne "Ungsmed" Borgström
  • Ungsmed
  • Ungsmed Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #5680 av Ungsmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
är det förresten någon annan som har testat detta, eller ska??? berätta hur det gick.. lägg gärna upp bilder ;D

/ Danne "Ungsmed" Borgström
  • Ungsmed
  • Ungsmed Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #5685 av Ungsmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tjenare.. här kom skissen iaf... inte så vacker kanske, men en skiss iaf.. jag tror att man ska göra handtaget så lätt som möjligt, tex genom att göra hål.. hålet på bladet kan man ta bort, då klingan blir lättare då.. DÅLIG ide!!! om man gör det tillräckligt bra så kanske man får en kniv som flyger med klingan först = att den fastnar..

/ Danne "Ungsmed" Borgström
Bilagor:
Mer
14 år 10 månader sedan #5712 av Dark_Jester
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Som jag förstått kan du i princip inte få en kniv som går "rakt" utan du måste beräkna antalet rotationer innan den träffar, baserat på balanseringen och så. Jag har själv aldrig lyckats få kniven att fastna, trots en del försök.

Det är dock rätt att bladet ska vara ganska tungt, men jag har för mig att balanspunkten ändå "bara" ska ligga på 1-2 (en tredjedel på ena sidan, två tredjedelar på andra sidan)

Och på en övrig notis: Nästan alla "hobby-kastknivar" man köper är gjorda i 440C, problemet är att de är så satans styva, de är gjorda för hållbarhet genom stelhet och tjocklek, inte genom metallens egna egenskaper. Av de knivsmeder som smider kastknivar jag läst om, har jag nog aldrig sett en enda som använder 440.

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 10 månader sedan #5733 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Eftersom ämnet helt spårade ur så flyttade jag det som handlar om knivkastning till avdelningen för "Test".

:'(

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.180 sekunder
Powered by Kunena Forum