Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Gaser utvecklade från resin sanden

  • Lundholm
  • Lundholm Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 7 månader sedan #32527 av Lundholm
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har ett problem med gaser som utöses från resin sanden. Vi har prov gjutit ett par gånger och får ner antalet inne slytna gasblåsor men måste ha bort det problemet helt vi gör kärnan av resin sand efterson det handlar om en större kärna mått 270mmX 170mm och 30mm tjock med många skrymslen. Först trodde vi det berodde på luft i sanden och vacumsög men det är själva resinet som bildar gas vid gjutningen.

Frågan är om man ska byta sand men min ingengör menar att det är enda sanden för kärna i den storleken. OBS vi har en stålform utv inte en ren sand gjutning det är bara kärnan som är resin sand. Oftast pressgjuter vi så vi har ingen större erfarenhet av sandgjutning av kompliserade detaljer.

Någon som har stött på liknande problem och vad har ni gjort för att få bukt med problemet?

Lundholm
Mer
8 år 7 månader sedan #32533 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kan ju inget om gjutning, men gasen bildas väl när värme uppstår i formen?
Går det inte att förvärma formen så att gaserna evakueras före gjutningen?

En vild chansning bara

kallsme´n
Mer
8 år 7 månader sedan #32536 av petersjogren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Lundholm skrev: Har ett problem med gaser som utöses från resin sanden


Vad är resin sand ?, har försökt hitta något men inte lyckats något vidare. Har hittat att det används till gjutning men inga produktblad eller användarhandledning av något slag.

Vad använder du för metall när du gjuter?

Jag har bara erfarenhet av guld,silver och bronsgjutningar, och då är det ju mycket annat som kan ge "gasblåsor" i götet, fast jag gjuter mycket mindre grejor än de du håller på med. Det kan ju vara överhettning av smältan, ofullständig urbränning, för hård urbränning och förstås vilken metall man gjuter med osv... Fast allt det där kanske du har koll på, om du har en ingenjör att samarbeta med.

Peter Sjögren
Mer
8 år 7 månader sedan #32542 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja jag undrar oxå vad resin sand är... Har annars gjutit med både vattenglassand och hartssand utan problem. De utvecklar båda gaser vid värme, men det är inget som tas upp av smältan och ger blåsor. Det är ju förstås viktigt att det finns flyktvägar för gaserna så de tar sig ut...

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Lundholm
  • Lundholm Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 6 månader sedan #32638 av Lundholm
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Resin sand är just som det låter en blandning av resin och sand som man värmer och blir hård för att ha som kärna i tex Cylindertoppar, insug mm detaljer med ihåligheter där kärnan är oregelbunden och kompliserad så har vi en stål form för tillverkning av kärnor
Tex MC toppar har liten chans genom sanden att "luft". Insug där man har stora hål går det bättre.
Vi har försökt vacum under gjutning mm men litte blir kvar.
Vi gjuter aluminium och efter gjutning så värmer vi igen då faller sanden sönder så det går att skaka ur sanden Ska ta nåt foto av sand kärnan om någon vet av annan sand så.......
Försökte förklara det med vatten glas för min engineer men min kinesiska e inte så avanserad ;)
Har ju bara varit här i 15 år :)

Vad har ni för blandning på vatten glaset när ni gjuter ? ska prova rent och visa honnom då kanske det löser sig. Resin är ju mera gas framkallande vid gjutning

Normalt så gjuter vi aluminium, Rostfritt, Stål, Gråjärn men 90% är pressgjutet

Lundholm
  • Lundholm
  • Lundholm Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 6 månader sedan #32639 av Lundholm
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo, det är sant det är dåligt med info huvudtaget om resinsand men även annan teknisk info. Har själv försökt fördjupa mej i problemet och sökt annan väg ur problemet. Tror också resin sanden är bra OM man har bra med luft vägar. den är mycke stadig och kan hanteras. Den blir mycke fin i ytan nästan bättre än pressgjutning!
Internet är bra men ......där finns inte alla svar

Lundholm
Mer
8 år 6 månader sedan #32640 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ordet "resin" dyker även upp när man ägnar sig åt stabilisering av trä och är då synonymt med "härdplast" eller "harts".

Resin sand är väl därmed att man använder harts/härdplast som bindemedel. Här är några länkar,

http://www.ruyicasting.com/resin-sand-casting.htm

http://www.wtec.org/loyola/casting/06_02.htm

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 6 månader sedan #32688 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja det låter ju som att din "resinsand" är samma som vår "hartssand" men ni använder en annan härdare. Harts heter helt enkelt "resin" på engelska ;)
Ett harts och en härdande syra använder vi, och den blir grön. Tror det kallas green sand molding på engelska. Härdar fortare vid högre värme, men vittrar sönder vid ca 400 grader.

Om det inte är så noga med ytan så skulle jag prova använda en grövre sand som släpper igenom gaserna bättre. Vattenglassand är oxå värt ett försök. Vill minnas att det i princip bara blir vattenånga som restprodukt. Blandningsproportionerna kan jag inte i huvet och det beror lite på vilken kornstorlek du har på sanden. Du härdar den med koldioxid går blixtsnabbt.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Lundholm
  • Lundholm Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #34673 av Lundholm
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Svarte Petter, Helt rätt Resin sand / Harts sand är nog samma Båda vittrar sönder vid 400 grader. Vi har inte försökt gjuta
dom senaste månaderna utan vi har haft händerna fulla med jobb.

Men det gäller att få kärnan hanterbar sist föll den i bitar innan den plaserades i formen!! Trisst! Vi provade då med mindre resin/harts
Men jag skulle vilja prova grövre sand. Resin sanden vi nu anvander är fin som mjöl. Grövre sand bör ju "andas" bättre. Ibland har man lust prova vanlig sand typ till cement ...går det att göra med resin i?
Men det är kärnans yta/skal man vill ha hårt och hällst tät så det inte bildas gaser. Problemet är att min tekniska Kinesiska inte räcker till
Utan man får prova sig fram. Skam den som ger sig ;)

Nu hadde jag tänkt göra nytt försök den närmsta tiden. Vi har en CNC fräst kärn form. Så det är bara gå på ingen.

Lundholm
  • Lundholm
  • Lundholm Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #34674 av Lundholm
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Igen

Jo vi gjuter en massa detaljer men då oftast die casting. Vi gör själva alla formar och lämnar bort själva gjutningen
Vi har 4 CNC svarvar 12 Revolversvarvar 2 CNC fräsar 4 Suport svarvar 7 Ecenterpressar mm så maskiner har vi.

Men då vi gör korta serier så är inget gjuteri intresserade att ta pa sig det utan då får vi försöka själva.
Då jag bodde i Sverige gjöt jag alu hemma vilket var kul och enkelt men nu då man gör det här nere och man
inte hittar det material man söker känner man sig handikappad. Kineserna har gjutit Kanoner sedan dom uppfann Krutet!!
Så nog känner man sig handikappad alltid. Vi hittade en gammal gubbe som gjutit i sand men han var gammal och sjuk
och inte mycke till hjälp.
Nää han var inte från Ming dynasin heheh. Såg att någon skulle gjuta kanoner här på forumet Kul!!

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/30560000-30569999/500x375/30563595.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/31080000-31089999/500x375/31089412.jpg
Sidan laddades på: 0.150 sekunder
Powered by Kunena Forum