Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Kopparåtervinning?

  • folkabo
  • folkabo Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #20782 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har provat för några år sedan att smälta koppar från kablar som jag eldat rena från plasten. Tyvärr funkade det inte bra. Det visade sig att det i stort sett bara blev slagg och oxider. Tror att man använder sig av ugnar med skyddsgas då man smälter om kabelskrot. När jag gjorde försöket med att smälta kabelskrotet rörde det sig om jordkablar med en ledararea på 6 och 10 kvadratmillimeter. De kablar som jag nu använt är till mesta delen gamla telekablar med blyhölje men utan ett yttre plastskikt. Koppartrådarna var väldigt tunna och eftersom jag ansåg att jag inte kunde smälta om dessa fick de gå till återvinningscentralen. När jag har blandat eget brons har jag använt lite mer rejäla kopparbitar, typ skenor från ställverk och liknande. Tyvärr har jag inget sådant för närvarande men håller på att leta efter rejäla bitar av koppar eller mässing. Skall gjuta ett svänghjul på 40 kg till en tändkulemotor.

Keep the blues alive
Mer
12 år 1 månad sedan #20793 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ajdå

måste pröva med en ny tråd här på forumet å kolla om de ä fler som har haft problem med kopparsmältningen.

i så fall kan det ju bli problem eftersom ja behöver en 600 kg sisådär .

blir ju attans så dyrt om man ska köpa bronsgranulat eller tackor

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
12 år 1 månad sedan #20885 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, jag har aldrig försökt smälta koppar men då jag smälter bronsskrot använder jag kolpulver och vanligt salt samt lock på degeln. Det sista jag gjorde var att tillsätta zink till bronset för att kompensera för förluster. Kanske svårigheten att smälta koppar beror beror på den högre smältpunkten samt att det flyter dåligt. En källa till zink numera är däcksverkstäderna eftersom blyvikterna förbjuds och ersätts av zinkvikter. Jag hämtade nyligen en hink vikter men det var mest bly. Om några år kommer allt att vara zink.

Hälsningar
Sixten
Mer
12 år 1 månad sedan #20887 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Elda kabel är väl mest för pundare? Inget för en miljömedveten gjutare! ;)
Mer
12 år 1 månad sedan #20894 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
trjena sixten
hur vet man att det är brons när man står på skroten å vill handla ??
det finns ju så många konstiga bronslegeringar , men varför tillsätter du zink till bronset ??
då blir det ju mer mässing än brons
problemet för mig är att ja måste ha en så ren brons som möjligt med 8-10 % tenninblandning eftersom den blandningen är tåligast vad gäller stora tryck som det blir i kanoner .

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
12 år 1 månad sedan #21016 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, om du köper kugghjul på skroten år du ganska säker på att få "vanlig" brons, om du köper lagermetall får du en hårdare legering som också fungerar, men provsmält! Zinken är till för att det skall flyta bättre samt att fungera som antioxidant. Om du köper gun metal får du en legering med 88% koppar, 10% tenn samt 2% zink.
En varning, jag fick balansvikter på däckverkstaden och sorterade fram zinkvikterna som jag använde vid gjutningen. Då jag bearbetade ämnet fanns det hårda vita inneslutningar, de attraherades av en magnet så de måste vara av järn. Grubbel, grubbel. Jag testade mina zink vikter med magneten och fann att somliga var av järn, dessutom står det Fe på dem.

Hälsningar
Sixten
Mer
11 år 5 månader sedan #25445 av värjerblixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Rör stumpar av koppar är mer än 98%cu enligt grosisten99,6% prata med någon rör firma så får ni köpa cu skrot där Lödningarna är fosfor 2%silver fosfor samtkoppar (kan även vara tenn)

har förkromad mäsing typ blandare ock ventiler Men vad Händer med cromen vid smältning?
Mer
11 år 5 månader sedan #25447 av ovralid
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
när du är på skroten be dom lägga undan koppar skenor,rör kan vara spännande om det är fukt kvar .men en fråga varför envisas med kranar och sådant,likaså kugghjul kan lika gärna vara aluminiumbons och då går det ej att patinera om man nu vill.
Mer
11 år 4 månader sedan #25521 av kallistoteles
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om du köper glidlager i brons, så är det högst troligt att det är bly i som smörjämne. Så var noga med ventilationen.

Här är ett trevligt diagram för val av material i glidlager.
[attachment=0:2xf4pqk8]<!-- ia0 -->lube.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2xf4pqk8]

mvh /Kalle

/kalle
Bilagor:
Mer
11 år 4 månader sedan #25536 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hejsan, det verkar som om bly eller guld är bäst till mycket.. synd det inte var något nyttigare eller billigare...

/Patrik
Mer
11 år 4 månader sedan #25700 av värjerblixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
cu rör på rör firmor innehåller 99.85% cu ock 0,03% p enligt upgift från DAHL vvs grosist köp skrot av rörfirmorna så är det bra kvalitet.
Sidan laddades på: 0.146 sekunder
Powered by Kunena Forum