Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon Nybörjare behöver tips

  • Tux
  • Tux Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 3 månader sedan #31914 av Tux
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har en hel del skrotsilver liggande som jag tänkte göra i ordning och varför inte gjuta har jag tänkt. Funderar på att köpa en produkt hos Konrad W, gjutmassa och form.
Sen funderar jag över hur jag går till väga och behöver därför lite vägledning.
Ska jag tillföra något medel i min smältning för att inte silvret ska oxidera eller är det bara att värma på tills allt har smält?
Har försökt leta information på diverse ställen men inte lyckats hitta något. :)
Mer
9 år 1 månad sedan #32219 av petersjogren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Tux,

Nej du behöver inte blanda i något för att silvret inte ska oxidera, det är väl en av fördelarna med att gjuta med mer ädla metaller. Jag vet inte vilken teknik du tänkt dig när du ska gjuta, men en smältpunkt vid ca 1000-1100 grader är nog normalt , beroende på vilken typ av silver du har.
Jag gjuter elektriskt och brukar ställa gjutapparaten på 1050 grader.
Sen ska ju smältan bli "lagom", vilket innebär att när den har smält ska den "skvimpa" lite när man stöter till gjutapparaten(eller vad nu har), samtidigt får man inte brassa på för mycket värme heller för då blir det lätt porer eller lunkrar i göten och silvret kan i värsta fall bli förstört, men den ska framför allt inte vara "seg".
Sen är det bra om du har mycket fina detaljer i götet att ha en varm gjutform, för att det ska flyta ut bra. Jag brukar ha en temperatur på 650 grader på mina gjutformar, men är det tjockare detaljer så är det bättre med en kall gjutform, detta för att återigen undvika porer och lunkrar.
Men för att börja lite från början, så att säga, använder du vax för att tillverka en förlaga och ska sen bränna ur vaxet ur gjutformen, kom ihåg att inbäddningsmassan ska vara blöt( men förstås hård) när du ställer in den i urbränningsugnen. Vattenångan hjälper till att pressa ur vaxet ur gjutformen och det blir inga sotrester kvar som senare skulle ha hamnat i götet.
Så när jag har bäddat in vaxförlagan dagen innan jag ska gjuta så lägger jag gjutformen i vatten några minuter innan ställer in den i urbränningsugnen. Annars har jag ofta stött på den missuppfattningen att gjutformen skall vara torr.
Nu kommer jag inte på mer för stunden,så du får väl fråga igen om jag är luddig eller om du har mer precisa frågor.

Peter

Peter Sjögren
Sidan laddades på: 0.114 sekunder
Powered by Kunena Forum