Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Ducha i smält silver...

  • fredrik lundberg
  • fredrik lundberg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #25487 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
I förrgår duschade jag och en klasskompis i smält silver.

Nu var det inte så att vi smälte silver och kopplade in en dusch.
Nej, det var en gjutning som... man kan väl säga att det gick åt fanders!

Under mina utbildningar, så har "folk" sagt att det är helt okej att fylla kyvetten lite över kanten med kristobalit, ifall föremålet man skall gjuta inte får plats. Att man tejpar fast en pappkant runt kyvetten och fyller lite över kanten.

Gör INTE det!!!

Det var iallafall vad jag gjorde, kyvetten såg bra ut när jag tog ut den ur ugnen.
Men sen när vi slungade iväg den i slungan, med 290gram smält silver såg det inte längre så bra ut...

Kristobaliten sprack nämligen i kanten till kyvetten och strålade som en dusch upp över oss. Jag såg som i slow motion hur silver som duggregn sprutade över Elin, sen fick jag (som stod på andra sidan) min beskärda del över mig. Det var ett ögonblick i skräck! Jag kände hur det likt hagel träffade mig över hela överkroppen, som tur var så hade jag skyddsglasögon på mig. Till min stora förvåning så gjorde det inte ont. Visst var det varmt, men brände mig gjorde jag inte. Silvret duschades nämligen ut i så små "droppar" att de han svalna på den korta sträckan. Elin kom också ut ur det helt oskadd.

Det enda stället jag brände mig var under foten. Trampade nämligen på en liten silverdroppe på golvet och jag vet!!! Man ska inte ha foppa tofflor på sig när man gjuter. ;D

Så: 16gram hittade vi i kyvetten, 190gram innanför skyddsplåtarna i slungan, resten 84gram fick vi över oss.

Så de misstagen gör jag inte om!

mer corpus till folket!!!
Mer
11 år 7 månader sedan #25490 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Skyddsglasögon får det bli när jag skall pröva slungan första gången. Tur att det gick bra. Själv har jag "bara" fått kompisen att dansa shottis i strumplästen när jag råkade hälla lite för fort. ;D Det gick också bra men nu har man lärt sig var man skall stå vid vacuumgjutning som ju verkar lite säkrare.
Lasse "Runsilver" Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • fredrik lundberg
  • fredrik lundberg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #25491 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
he he... ja man lär sig av misstagen, synd bara att det ska drabba kompisarna som är med... ;D

jag funderade starkt på att införskaffa mig en vacuumgjutningsanläggning efter den duschen... ;D
Men nu har jag ju lärt mig av det misstaget, så det blir nog mer slungandes framöver.

mer corpus till folket!!!
Mer
11 år 7 månader sedan #25493 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Svinbra att du delar med dig av sånt här. Man hör alltid så mycket om hur man bör och inte bör göra, men denna hagelkulspruta får väl tala sitt eget klara språk..

Hoppas det kan spara någon annan från att begå samma misstag.

Förresten skulle du kunna kopiera ditt första inlägg och lägga det i säkerhetstråden också.
http://www.antracit.se/phpbb3/viewforum.php?f=132
/Ludde

Klurgubbe i unga år
Mer
11 år 7 månader sedan #25494 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Detta har alltid varit min stora skräck när man släpper iväg slungan.. Tänk om flaskan havererar! eller lossnar och flyger ut i rummet, det skulle nog göra rätt ont om man fick en i ansiktet.. :o

Tur att ni klarade er så bra! :)

//Olof Nilsson
Mer
11 år 5 månader sedan #25923 av Sofia
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är bara att gratulera eftersom det gick så bra trots allt.

Jag brukar också tejpa upp kyvetten som du beskriver, dock är jag alltid noga med att modellens form inte utvidgar sig på bredden just där.
Jag brukar modifiera förhållandet mellan kristobaliten och vattnet beroende på hur tung modell jag gjuter.
Det finns rekommendationer for detta i bruksanvisningen till kristobaliten.

:)
Sidan laddades på: 0.161 sekunder
Powered by Kunena Forum