Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Förlorad form/silvergjutning?

  • MrPumpernickel
  • MrPumpernickel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #13899 av MrPumpernickel
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej, jag har precis börjat med att försöka gjuta allehanda saker men har ännu inte provat på silvergjutning eller förlorad form (lost wax) processen.

Jag skulle uppskatta om någon har råd, eller kan se fel i följande som är bra att fixa innan jag börjar gjuta. Jag har en förlaga av en ring i plast av vilken jag hade tänkt använda RTV silikon för att göra en form för att kunna göra en avgjutning i vax i. Vaxreplikan skall sen arbetas lite för att lägga in andra detaljer osv innan den sätts i gjutningsgips för att gjutas i silver.

Är det någon som har något bra info om vilket vax som är bäst att använda till detta ändamål? (och var det går att få tag på)

Går det att använda en vanlig hushållsugn (250-300°C) för att smälta ut vaxet istället för att använda en ugn som går betydligt högre i graderna för att förånga det?

Finns det något ställe där man kan köpa silver som passar till smycken (sterlingsilver?) mer eller minde i lösvikt efter hur mycket man behöver utan att man behöver köpa större partier?

Jag hade till en början tänkt att beställa allt jag behövde från tiranti.co.uk, men eftersom dom ville ha drygt 400kr i frakt för 1.5kg med material så skippade jag det.

Jag är mycket tacksam för svar, och är det någon som kan rekommendera några böcker angående hobbysilvergjutning så är det också mycket välkommet. Tackar!
Mer
12 år 10 månader sedan #13900 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hej!

här på antracit finns flera som gjuter mycket, bl.a. runsilver, han är kanske bäst lämpad att svara på dina frågor, men en del uppslag har kanske jag också.
det bästa tycker jag är att ringen du använder till att göra silikonformen är så färdig i utförandet som möjligt. då spar du en massa onödigt jobb som du annars måste lägga ner på varje enskild vaxring. hur mycket du ska jobba vidare med vaxmodellerna innan gjutning och hur du ska göra vaxringen avgör ocksa vilken typ av vax du behöver, det finns massor av olika hårdhetsgrader. det finns flera affärer som kan det här, bäst är kanske konrad wahlström i stockholm, http://www.konradw.se/ de har allt du behöver, och säljer också granulat, dvs små "klumpar" av silver som är bra till gjutning. du kan säkert köpa så lite du bara vill, men det blir ju billigare per gram om du köper mer. det blir nog billigast att köpa verktyg och material i sverige. du kan testa med sargenta (malmö) eller DHÄ (borås) också, och det finns fler som säljer det du behöver.
när gipset har stelnat är det flera steg kvar innan man häller det smälta silvret i gipsformen. först ska vaxet ut, sedan ska gipset härdas, och värmas till gjuttemperatur (som är rätt hög) det går alltså därför inte bra att göra urbränningen i en hushållsugn. jag skulle inte rekommendera att gjuta i köket över huvud taget...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • MrPumpernickel
  • MrPumpernickel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #13901 av MrPumpernickel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Just på grund utav att det är en rätt så gammal plastring så vill jag inte hålla på att modifiera i plasten och därigenom sabotera ringen i sig. Bättre att arbeta i vaxet istället och eventuellt med det göra en ny silikonform. Det handlar inte om överdrivet mycket modifikationer i vaxet, men snarare att ta bort skarvar som finns i plastorginalet och detaljera den lite mer. Bör inte vara supermjukt vax, men kanske inte det hårdaste som finns heller, så länge det går att modifiera utan att det går sönder och att gjuta med så är det bra.

Heh, jag hade inte tänkt att arbeta i köket hursomhelst. Men jag har tillgång till en gammal hushållsugn som används till andra ej gastronomiska saker, så jag funderade om det skulle funka som en nödlösning. Får kanske se om man kan låna, eller begagnat få tag på, en dedikerad ugn för lite (dvs mycket) högre grader. Problemet med att köpa nytt är snarare att det är en stor investering för tillfället.

Det kanske blir billigast att köpa material och verktyg i Sverige, men då gäller det att veta var man hittar det också, det är snarare det som är det stora problemet hittills.

Dock, från tenngjutning så har jag läst från flera trovärdiga källor att det ofta går hur bra som helst att gjuta i kalla gipsformar också utan problem med sprickor osv (så länge som gipset är helt torrt) trots att det i alla "fackböcker" står att man skall använda enormt upphettade gipsformar. Så det var därför jag var nyfiken om det kanske skulle gå att gjuta i en "halvägs" uppvärmd gipsform när man använder silver och det fortfarande skulle fungera.

Som sagt, jag är fortfarande (gravt) en nybörjare på detta med en del teoretiskt vetande utan praktisk erfarenhet så jag hoppas att mina funderingar inte verkar helt idiotiska :P

Smälta silvret hade jag tänkt göra i en degel med hjälp av en gasolbrännare som i alla fall enligt specifikationerna skall klara temperaturer över smältpunkten för sterlingsilver.
Mer
12 år 10 månader sedan #13902 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag kan ta fram det teoretiska som jag har på papper med siffror och allt om du vill, men så mycket kan jag säga att jag aldrig skulle testa att gjuta i en mer eller mindre kall form, utom kanske med tenn. orsaken är att man vill att silvret ska flyta ut bra, d.v.s. att det ska fylla alla skrymslen och att det inte ska bli bubblor. en varm form, med färdigt objekt i, löser också upp sig bättre i vatten. har du en kall form så antar jag att du får "hacka" ut ringen. du behöver också borax för att slippa orenheter i smältan. ska du använda slunga eller vacuum? om du investerar i en ugn så kan du använda den till att smälta silvret i också. smälter du silvret genom att värma degeln så blir den porös och håller inte så länge. smälter du genom att värma på silvret så "pumpar" du in gas i smältan och resultatet kan bli porer i det färdiga resultatet. det är ju som sagt en hel vetenskap, och gjutning är också den snabbaste vägen från silver till skrot...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 10 månader sedan #13903 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tenn går bra att gjuta i kalla formar men silver är lite mer krävande. Jag har testat att gjuta silver i både för varma som för kalla flaskor och det blir skräpgjutningar i båda fallen, även om en lite för varm flaska är mindre förödande än en för kall som får silvret att stelna innan det har fyllt formen.

Vill man lyckas med att gjuta silver så bör man ha en brännugn och följa temperaturschemat för urbränning/värmning av flaskan. Visst tar det lång tid och det är trist att sitta och vänta på att få gjuta men det lönar sig alltid att ta det lugnt.
Genvägar är senvägar brukar man ju säga

//Olof Nilsson
  • MrPumpernickel
  • MrPumpernickel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #13910 av MrPumpernickel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Alright, låter som att jag får skippa hela biten. Jag menar, det är inte värt att droppa några tusen på en ugn bara för att gjuta en sak. Handlar inte om någon storproduktion och jag känner inte att det är någon bra idé att spendera stora pengar om man är osäker om man kommer att fortsätta med detta framöver.

Jag är nyfiken dock, silver har en hyffsat hög smältpunkt, stelnar det verkligen supersnabbt om man häller det i en "varm" form jämfört med en som är väldigt het? Ringen som jag hade tänkt gjuta har knappast stor detaljrikedom vilket (i alla fall i mitt sinne) borde underlätta om silvret stelnar snabbt. Det borde fylla ut formen hyffsat snabbt? Så länge man kan få ut en grov kopia av plastringen så är jag nöjd, det går alltid att arbeta i efterhand med andra verktyg innan polering.

Jag förstår om mina frågor kan verka dumma, men är man vetgirig och söker olika lösningar så är man. Ska nog se mig omkring i närheten och se om det finns några kurser eller dylikt som man kan ta på ämnet också, lära sig krypa innan man går ungefär.
Mer
12 år 10 månader sedan - 12 år 10 månader sedan #13914 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja. Även om silvret är väldit varmt så stelnar det snabbt, gjuttempen är ju inte så många grader över smälttempen.
När det gäller att flyta ut i formen så är silver lite jobbigt, bäst resultat får man med en slung eller vacumgjut, men det är ju både kul och lärorikt att experimentera så det är ju bara att testa, det kanske går utmärkt ändå!

Studiecirklar eller kurser i silversmide låter som en bra idé. Då brukar man i princip bara betala för materialet man gör av med och slipper köpa en massa dyr utrustning
Fast risken är ju stor att man blir så inspirerad att man köper en massa dyr utrustning ändå..

//Olof Nilsson
Last edit: 12 år 10 månader sedan by SCB.
  • MrPumpernickel
  • MrPumpernickel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #13915 av MrPumpernickel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vi får se, ska kanske göra några mindre tester för att se hur okej man kan få det att bli. Lite gjutningsgips, gasol, vax och silver är inte så fasligt dyrt när allt kommer omkring. Om resultaten blir kassa så får jag revidera mina metoder och söka mig om efter kurser (kommer nog att göra det ändå dock). Som sagt, skadar inte att experimentera lite grann, blir resultatet okej så blir det.

Det är nog bättre att ta en kurs som orsakar att man köper dyr utrustning än att man köper dyr utrustning och sen tappar intresset dock :P

Jag är mycket tacksam för era svar dock, har fått mig att tänka om en aning på tillvägagångssätt osv :)
Mer
12 år 10 månader sedan #13916 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
åh, det var ju inte meningen att få dig att tappa modet helt!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • MrPumpernickel
  • MrPumpernickel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #13918 av MrPumpernickel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Haha, det är ingen fara, har inte tappat modet alls, bara börjat tänka efter lite. Jag har en tendens att kasta mig hals över huvud in i vilket projekt som helst utan att tänka efter...vilket ofta slutar dåligt, och ibland i personskada
Mer
12 år 10 månader sedan #14011 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
fick en ny och lika strålande

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • MrPumpernickel
  • MrPumpernickel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #14012 av MrPumpernickel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm...intressant, har bara hört om sandgjutning när det gäller större objekt, inte som till smycken till exempel. Ger inte sandgjutning en betydligt grövre (mindre slät) yta dock? (vilket då i sin tur innebär betydligt mer efterarbete att få ytan slät igen)

Jag får se hur jag gör i slutändan, har lagt projektet lite på is till nästa löning i alla fall så får vi se då :)
Sidan laddades på: 0.156 sekunder
Powered by Kunena Forum