Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Gjutning av silver

  • Silversmén
  • Silversmén Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #13510 av Silversmén
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag är intresserad av varje tips gällande gjutning i silver. Till exempel: Hur kan man komma åt ytspänningen så att silvret inte drar ihop sig till en kula?
Mer
13 år 2 månader sedan #13837 av Sofia
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Varför vill du undvika det?
Mer
13 år 2 månader sedan #13842 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tror inte att det är så mycket att gjöra åt det, lika lite som att hindra vatten att börja koka vid 100 grader.
Det är ju en av metallens egenskaper, men börjar dom smälta kulorna rulla iväg så kanske du kan använda släggan.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
12 år 11 månader sedan #15951 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hallå,

undrar vad du tänker, min tanke är att du kanske vill få bort ytspänningen som en faktor som
gör att det är svårt att få silvret in i fina detaljer i gjutningen ?
Dvs min indirekta fråga; är det ytspänningen som gör att det inte rinner in i finare detaljer och
som gör att man behöver mer gravitation, dvs slunggjutning ?
Jag trodde ett tag att det var att silvret hann svalna för att formen stal värmen.
Mer
12 år 11 månader sedan #15974 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
silver tar sig in i även de finaste detaljer i en gjutform. de flesta metaller gör det, både med slung-och vacuumgjut. men: formen man gjuter i ska vara het. den tas ur ugnen, sätts i vacuumgjuten/slungan, och smältan slungas in. allt måste gå fort, formen får inte börja svalna.
men det går inte att komma ifrån att silvret drar ihop sig. det är heller inget fel i det, metaller funkar så. det förhindrar heller inte gjutning.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 11 månader sedan #15990 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ok, men det jag egenligen funderar över; varför behöver man slunga eller vakum ?

Om man har en form som tål temperatur där silver smälter (vilket kanske inte går med gips ?)
så kanske man kunde slippa slungan ? Eller är det ytspänningen som gör att det iallfall inte fungerar.
var min tanke.
Mer
12 år 11 månader sedan #15991 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ok
Mer
12 år 11 månader sedan - 12 år 11 månader sedan #16003 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
silvret kan inte rinna ner överallt av sig själv. därför behöver man slunga eller vacuum, även om formen skulle vara smältpunktshet. det kan annars också bildas blåsor och bubblor, som innebär hål i det färdiga objektet. försöker flytta din fråga om bygge av slunga till rätt tråd. hoppas du får några svar där!
http://www.antracit.se/forum/index.php?option=com_smf&Itemid=283&topic=2256.0

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Last edit: 12 år 11 månader sedan by ewoc.
Mer
12 år 11 månader sedan #16044 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja eller så kan du använda dig av ytspänningen... Om du gör en gipsform (förlorad vaxteknik t ex) med relativt litet ingjöt och en liten skålform i gipset, sätter ett snöre(som klarar värmen) på den och lägger lite silver vid ingjötet. Gipsformen ska alltså vara riktigt varm(kanske 800 grader) och så kan du värma silverskrotet i skålformen med en vanlig svetslåga. då smälter det, och så lägger det sig i botten av skålformen (där det smala ingjötet är) Ytspänningen gör nu att silvret inte åker ner i ingjötet, då tar du snabbt tag i snöret och slungar hela kalaset så att silvret åker ner i hålet... he he på 20:e försket kanske du lyckas precis som med allt annat hantverk.

Annars kan du gjuta på annat vis tex cepia-gjutning. Då letar du rätt på skelettet/benbiten från cepiabläckfisken, sådana brukar om jag inte minns fel ligga ilandflutna på engelska östkusten, de är på ena sidan porösa som frigolit. Man kan nog köpa dom på silversmidesaffärer också. Man planar ytan på två benbitar och trycker sedan ner halva förlagan i den ena, sedan trycker man på den andra så att de sitter tätt emot varandra. Man täljer ett ingjöt, plockar bort förlagan och så sätter man ståltråd runt så att de hålls ihop. Så häller du bara i silvret och hoppas på det bästa.

Fins mängder av olika gjuttekniker, gå en kurs vet ja!
Mer
12 år 11 månader sedan #16060 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
har hört om en lärare på en skola som en kompis gått på som slung-gjöt med armkraft, så det fungerar ju. allt måste dock gå snabbt, så silvret inte stelnar, och jag är skeptisk till om det funkar med superfina detaljer.
vi har diskuterat gjutning med bläckfiskskal, s.k. ossa saepia förr på forumet, här hittar du det:
http://www.antracit.se/forum/index.php?option=com_smf&Itemid=283&topic=3109.0
annars är ju sandgjutning en ekonomisk och trevlig variant som funkar fint med fina detaljer.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 11 månader sedan #16062 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

martin-smed skrev: Tror inte att det är så mycket att gjöra åt det, lika lite som att hindra vatten att börja koka vid 100 grader.


Martin. Det är inga problem att få vatten att koka vid andra temperaturer än 100 grader, och det är heller inte omöjligt att sänka silvrets ytspänning.
Ytspänningen kan man komma åt genom att tillsätta andra legeringsämnen, nackdelen är ju att övriga egenskaper såsom färg och smältpunkt ändras samtidigt, och det är ju inte alltid så kul.
T.ex så tillsatte man ju gärna Kadmium i silverlod förr, dels för att sänka smältpunkten men även för att få ett mer "lättrinnande" lod.
Kadmiun är således ett utmärkt ämne om man vill ha en silverlegering som flyter ut bättre, synd bara att det är snuskigt giftigt!

Det känns som om det är en bättre idé att slung-/vakuumgjuta.

//Olof Nilsson
Mer
12 år 10 månader sedan - 12 år 10 månader sedan #16077 av argentum
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kolla den här länken till forntida teknik som handlar om slunggjutning. http://www.forntidateknik.z.se/ kolla in Metallgjutning med forntida metoder.
Verkar lite "spännande" att pröva eller? Det finns fler länkar som kanske kan vara intressanta.
Argentum
Last edit: 12 år 10 månader sedan by ewoc.
Sidan laddades på: 0.178 sekunder
Powered by Kunena Forum