Nya inlägg

    • Valum Profilbild
    • Oxidering
    • Jag undrar var man kan köpa svavellever nuförtiden, inte ens de som levererat till mig tidigare...
    • JohanLa Profilbild
    • Ta bort profil?
    • Hej, Eftersom jag inte använder min profil på Antracit.se vill jag ta bort den, jag hittar dock...

Fler ämnen »

Topic-icon Limma mässing mot rf

  • Suorja
  • Suorja Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
6 år 6 månader sedan - 6 år 6 månader sedan #35754 av Suorja
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej. Håller på med en kockkniv till min mor. Klassisk design.
Jag vill ha en bit mässing längs fram på skaftet. Men hur får jag den att sitta kvar, det blir liksom 1 bit på vardera sida om tången, hälst vill jag inte nita då kag tror den kommer synas, vill att den ska hålla länge och kanske till och med diskmaskin.
Hur gör man?
Last edit: 6 år 6 månader sedan by Suorja.
Mer
6 år 6 månader sedan #35759 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, jag tror inte på lim. Jag skulle om det finns plats, borra flera hål i den rostfria biten och fälla in mässingsnitar och sedan löda sidoplåtarna i dem. Sedan täta i eventuell spalt med lim.
Hälsningar Sixten
  • Suorja
  • Suorja Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
6 år 6 månader sedan #35762 av Suorja
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
löda borde väll sabba härdningen eller?

det är så här jag tänkt
http://www.gamereactor.se/media/forum/se/5853941_66.jpg
Mer
6 år 6 månader sedan #35763 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Så länge lödtempen inte överstiger anlöpningstempen är det ingen fara.
Så det är bara att leta upp ett lod som har samma eller lägre smältpunkt är du hade vid anlöpning.

Ska du nödvändigtvis köra kniven i diskmaskin så är nog lödning att föredra framför epoxy.

//Olof Nilsson
  • Suorja
  • Suorja Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
6 år 6 månader sedan #35764 av Suorja
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
vad kan det vara för lod som går att löda så kallt?

lutar nog mot att nita trots allt, Nordell har fiffiga gängade nitar, 2 sådana funkar nog..
Mer
6 år 6 månader sedan #35773 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, vanligt mjuklod för elektronik smälter vid 180 grader, det nya blyfria smälter lite högre. Jag tror att det är 230 grader. I min barndom blandade jag legeringar med låg smältpunkt, jag tror att jag kom ned till 54 grader med en blandning av tenn, bly, vismut,kadmium och indium. Hade jag haft gallium hade jag kommit ned till 38 grader.
Hälsningar, Sixten
Mer
6 år 6 månader sedan #35774 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fast i en kökskniv vill man inte ha med alla de legeringsämnena... Speciellt inte Kadmium! :o ;D

Använd ett vanligt Tenn/Silverlod, giftfritt och bra på alla sätt.

Sn95.5Ag3.9Cu0.6 smälter vid 217 grader
Sn96Ag4 smälter runt 230 grader
Kolla på Elfa eller ebay.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.115 sekunder
Powered by Kunena Forum