Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Trådlindning

  • Rizzo
  • Rizzo Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
16 år 6 månader sedan #2463 av Rizzo
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej. Jag är ny på forumet och har inte riktigt koll på om det här är stället att fråga om tekniker, men i alla fall:

Jag skall linda silvertråd (0,3-0,4) runt skaftet på en kniv (horn). Lindningen skall vara nedsänkt ca 0,5 mm. jag skall lägga ca femton varv brevid varandra.

Hur fäster man tråden i början och slutet på lindningen?

Tackar!



Edited by - Rizzo on 2003/06/02 21:29:37
Mer
16 år 6 månader sedan #2464 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Borra ett hål (0,5mm) där du vill starta. Stick ner änden på silvertråden tillsammans med lite epoxy eller superlim och börja linda, sen gör du bara samma sak i slutet. Lite lim under lindningen är inte heller fel, annars är det risk att silvertråden tänjs ut och blir slapp när kniven används.

SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
16 år 6 månader sedan #2465 av AnkMupp
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ett tips, Jag brukar avhärda tråden innann jag lindar. Den formar sig lättare och det blir inte lika svårt o få till slutet bra utan att det blir glapp. nackdelen är ju att tråden blir mjukare givetvis och således känsligare för allmännt slitage.
  • Rizzo
  • Rizzo Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
16 år 6 månader sedan #2466 av Rizzo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tackar! Det var snabbt svar! :)
Sidan laddades på: 0.123 sekunder
Powered by Kunena Forum