Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Härdning av damask

  • HMK
  • HMK Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #36257 av HMK
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har en liten fundering som jag hoppas nån av alla duktiga smeder på forumet kan svara på.
Jag har tidigare lagt upp en tråd om mitt jobb med en gasolässja som numer fungerar alldeles lysande. Jag lägger upp lite bilder på slutresultatet vid tillfälle. Jag har kört en del damaskblad i ässjan och funderar på härdning...

Sen sist har jag också införskaffat en härdugn från http://www.uterm.se . Dom har en "knivugn" som dom säljer. Tidigare har jag när jag härdat bara hettat upp i ässjan till rätt färg och testat med magnet så då har exakt temp aldrig varit något problem. Men nu när jag har möjlighet o ställa in exakt på graden så har det plötsligt blivit ett problem ;D

Jag har dragit ihop paket där jag varvat UHB20C och 15N20. Två stål som borde ha olika egenskaper och därför olika härdtemp...eller?? Vad landar jag egentligen på för härdtemp med dom här två tillsammans?

Och när jag nu ändå frågar så...ni som har gjort yxor eller har koll på yxor, är UHB20C lämpligt eggstål till yxa? Kolhalt på 1,0 Så här ser det ut: C-1,0 Si-0,3 MN-0,4 P-0,02 S- 0,015 Vad skulle jag få för härdtemp på det i så fall?

Mvh Fredrik
Mer
6 år 5 månader sedan #36258 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nu har jag inte kollat upp data på de stålen du har men använder man inkompatibla stål i ämnet så blir det till att välja. Du kan bra göra en bra härdning på ett av stålen.
Det andra stålet kommer att bli allt ifrån katastrof till "rätt OK" beroende på vilka värmebehandlingdsdata de har.

Blandar man t.ex ett vattenhärdande och ett olje- eller lufthärdande stål så gäller det att välja rätt.
Härdar du i vatten för att få full martensit i det första stålet så du i stort sett garanterad att få sprickor i det andra stålet.
Härdar du däremot i olja för att ta hänsyn till det senare stålet krav på härdning så kommer du inte få någon martensit alls i det första... Hur du än väljer så kommer hälften av stålet i ämnet att vara meningslös utfyllnad.

Men, som sagt. jag har inte kollat upp dina stål och kan därför inte säga hur pass inkompatibla de är. men lite tur kan man få en godtagbar härdning på båda. Dock kommer du antagligen aldrig att kunna utnyttja stålens fulla potential.

//Olof Nilsson
  • HMK
  • HMK Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #36259 av HMK
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm ser att mitt konto är nollställt...eller vad som nu hänt?? Har nog postat mer än ett inlägg...

Ja var väl det jag tänkte egentligen...svårt att göra någon hårdhetsprövning på damask också antar jag. Jag kör härdning i uppvärmd olja o får nog bara välja d ena stålet helt enkelt. Är ju mest pynt med damask iaf ;D

Kanske fel forum men är någon som har tips på bra eggstål till yxa och var man införskaffar d?
Mer
4 år 3 månader sedan #37046 av puppe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Värm upp sakta till magnetismen släpper
Härda i olja ( ca 50° ) gör fil test.Anlöp
Klart.
Sidan laddades på: 0.128 sekunder
Powered by Kunena Forum