Nya inlägg

Topic-icon härda vällda blad.

  • Suorja
  • Suorja Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #28157 av Suorja
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej.

i somras smidde jag några knivar, 5st "damaskus" blad.
de första två blev helt förstörda när jag härdade dom, sprack liksom upp i lagren, inte ordentligt vällda.
det tredje bladet gick finfint att härda (bor långtifrån smedjan så fick använda asetylen) ("normaliserade först, sen värmde upp och kylde i vatten). men när jag slipa upp bladet till finish upptäcker jag massor små små sprickor som i ett mönster. mycket tråkigt.
nu har jag bara två kvar, dom vill jag kunna skafta och få färdiga. komer inte kunna smida mer förrän i sommar.

vad kan det bero på? för hög temp vid härdningen? kanske normaliserade jag dåligt? (jag värmde en ordentligt stor järn klump (ca 40 tjock) sen la jag bladet på den och värmde upp det till ljusrött. lät den sedan svalna sakta pp det varma järnet)

blir det kanske bättre att kyla i olja.

vore snällt om någon visste.

mvh Erik
Mer
12 år 1 månad sedan #28158 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Erik
Vilken stål har du använt?
Såna spindelnät-liknande spricker kan uppstå om du har mycket nickel i ena stål , och om du har för låg temp.
Knivämne kyls väldigt fort när den ligger på smidesstädet som väger kanske 80-110 kg...Så det gäller att jobba fort....annars kommer du till helvete för att få värme efteråt... :D

Om du har 0.8%C eller mer ,måste du använda varm (40-50C) olja

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Suorja
  • Suorja Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #28159 av Suorja
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hej, tack för ditt svar. jo det är 1778, 1870 och 15N20 så det kan var nicklet som gör det?
betyder det att dom sista två knivarna förmodligen ochså är körda?
är det nickel stålet som får en svart, lite ruggad yta? sprickorna går igenom alla stålen verkar det som.
Mer
12 år 1 månad sedan #28161 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej ,
1778,1870 och 15N20 -mest förekommande stålsorter för damasksmide...De är lättvällda...
Problemet -som jag skrev tidigare ligger i temperaturen vid smide....
Efter att du har vällt och bearbetat paketen måste du forma den till knivbladsämne...
Den okså måste värmas ordentligt -gul (ca 1000-1100C).
Du måste stanna när stålet blir orange- ljus röd ( ca 900-950C)
Så det gäller att jobba fort...
15N20 blir ljus,1778 och 1870 blir svart/mörk.
Efresom man arbetar i högt temp. blir stålet grovkornigt...Normalisering ca 800-830C par-tre ggr.Efter grovslipning...
Härdning 800-840C...om du överhettar stålet vid härdning så växer stålkorn igen...Som följd får du sämre hållbarhet och skärpa.
Anlöpning 230-250C -färg halmgul-kopparröd på anlöpnings skala.
Om du läser igenom knivmakeri delen här på antracit så finns det mera information om härdningen.
Det är ganska mycket med den ,så det går och skriva en bok bara om härdning och anlöpning.

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Sidan laddades på: 0.054 sekunder
Powered by Kunena Forum