Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon poleringsproblem med damaskblad!

  • fotograf
  • fotograf Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
15 år 6 månader sedan #4083 av fotograf
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har just slagit ihop mina första damaskblad av 15N20 och 20C, men jag är inte riktigt nöjd med kontrasten, även när jag förut har gjort några i 1770 och 1312 har jag inte varit 100% belåten med hur mönstret framträder.
Jag kanske har värmt för mycket?
När jag tar det ur syrabadet och ska polera upp glansen vill det sig inte riktigt, trots att jag innan härdning och anlöpning med lätthet kunde slipa upp en härlig glans bara med ett våtslippapper på 1200 korn.
Hur viktigt, och i vilken orning är smidestemperaturen, härdningstemp, och anlöpningstemp för att få till en bra yta på det färdiga bladet?
Spelar syran nån roll?
Har ni ett undergörande tips för själva poleringsmomentet?
MVH Anders Jonsson
Mer
15 år 6 månader sedan #4084 av Silver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Syran har i stort sett bara betydelse för tiden det tar att etsa. Du skriver inte på vilket sett du inte är nöjd med kontrasten. Är det för dålig kontrast? Ger stålet ett smutsigt intryck efter etsning?

Menom du överhettet damaskpaketet under smidet och bränt ut för mycket kol (tomtebloss) så ger det en ful och ganska smutsig etsning med dålig kontrast.

Härdning och änlöpningen är på sätt och vis viktig för etsningen även om du kan etsa ett ohärdat blad och få ett snyggt mönster. Men man ser direkt om bladet är härdat eller inte efter etsning. Ett härdat blad ger en skarpare etsning med högre kontraster. Sedan är det ju jätteviktigt att du härdar med en jämn temperatur över hela bladet. Blir någon del av bladet hårdare än det övriga kommer det att synas vid etsningen.

// André Andersson
http://www.northland.nu

// André Andersson
<A HREF=" www.northland.nu "> http://www.northland.nu </A>
  • fotograf
  • fotograf Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
15 år 6 månader sedan #4085 av fotograf
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för svaret André

Jag gissar att du har hittat felet, det är nog så att jag har värmt det för lite mycket under välningen.
Ena änden var lite bränd men det kapade jag bort innan jag fortsatte, så jag låg väl på gränsen,,, :(
Och hur det ser ut, jag tycker att det ser lite som du säger smutsigt, grådaskigt liksom, så om jag skulle gissa handlar det kanske om att bladets yta har varit lite "porös" efter misshandeln i härden och då tillåtit syran att etsa fram en ojämn yta.
Som fotograf vet jag ju hur dåligt en ojämn yta reflekterar ljuset, och ser matt ut.

En fråga, påverkar tiden i syrabadet hur stor djupskillnad det blir mellan lagren.
Alltså efter att mönstret har hunnit komma fram, är det då någon idé att låta det fortsätta, säj i en kvart tjugo minuter extra eller fräter det lika mycket på båda i långa loppet?
Hur länge, i vilken koncentration och hur varm syra använder ni mer erfarna damasksmeder?

/Anders
Mer
15 år 6 månader sedan #4086 av Silver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Prova sänka välltemperaturen då. Det är ju en vanesak så det släpper med lite träning. Sedan om du råkar överhetta en del av paketet kan du kapa bort det och fortfarande använda det som inte brunnit upp.
(Glöm dock inte att använda gassvetsglasögon när du smider. Var rädd om synen och det är lättare att se när paketet är redo för vällning.)

Ja, syran gör stor skillnad. Ju längre det ligget ju större blir kontrasten. I alla fall med 15N20 och 20C. Jag själv använder 30% teknisk saltsyra (gärna lite använd syra så att det inte blir allt för aggresivt) som jag värmer på en kokplatta. Hur länge beror på hur ny syran är, man får kolla till bladet lite nu och då. Men kanske 15min i ny, 50 i halvny, 2 tim i lite äldre (svårt att föklara) ;)
Jag tycker själv om väldigt djup kontrast. gärna runt 0,1 mm så man kan klösa fast nageln mot det. Kanske inte idialiskt om du ska använda bladet, men väldigt snyggt.



// André Andersson
http://www.northland.nu

// André Andersson
<A HREF=" www.northland.nu "> http://www.northland.nu </A>
Sidan laddades på: 0.264 sekunder
Powered by Kunena Forum