Nya inlägg

Topic-icon Vilket stål?

  • Svarte Petter
  • Svarte Petter Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #29348 av Svarte Petter
Vilket stål? skapades av Svarte Petter
Skall göra ett verktyg för excenterpressen för att smida/pressa ljusfat. En 40mm axel skall pressa en fördjupning i ett ganska massivt (och varmt!) stycke. Pressen, en 30-tonnare, får jobba maximalt. I botten blir det text. Allt är gjort utom att välja ett bra stål som tål värmen och trycket. Har gjort en rejäl verktygshållare för att leda bort så mycket värme som möjligt. Texten skall gnistas in i verktyget.

Jag misstänker att jag behöver ett kromstål, men vilket? Kallsmen vilka stål använder du vid hejarsmide? Jag vill helst jobba utan allt för mycket uppehåll för kylning. Vill gärna kunna tillverka 30 st åt gången eller fler. Ett härdat stål lär väl knappast hålla eller hur? Har gjort några tester med vanlig axel och det blir varmt!

Någon som har ett ämne att sälja? Tänkte göra några verktyg medan jag ändå håller på, så jag skulle helst vilja ha uppåt en meter 40mm axel (eller svarvbar till 40 mm). I nödfall kan jag smida om det om det är smidbart.

Tips? Erfarenheter?

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
13 år 3 månader sedan #29349 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vilket stål?
Jag tycker du bör använda Orvar alltså 2242 i härdat tillstånd, ca 52hrc för att det skall hålla
så bra som möjligt.

Om det inte skall bli serieproduktion så kan du använda 2541 och flammhärda ytan på det, det skulle nog funka bra åxå,

Jag har material :)

Kallsme´n
  • Svarte Petter
  • Svarte Petter Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #29357 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Vilket stål?
Tackar Kallsmen!!!
Men går inte härdningen ur när jag smider varmt med det? Men du är ju experten på området ;D så om du säger härda Orvar så blir det härdad Orvar! Serier på ett trettiotal åt gången blir det nog... Har du 40 eller 41mm axel? PM:a eller maila gärna om du har ett pris och har möjlighet att skicka mig en bit. Härdugn har jag, men hur brukar du härda för 52hrc? Vad tror du om lufthärdning från 1030gr och anlöpa i 560? Tider?

Det är väl bäst att härda först och gnista sen, eller hur? Då blir det ju finast...

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
13 år 3 månader sedan #29361 av SCB
Svar från SCB i ämnet Vilket stål?
Härdningen påverkas inte så länge du inte låter tempen i verktyget gå över anlöpningspempen du hade vid värmebehandlingen, så om du ser till att verktyget inte når över 560 grader(ditt exempel) så är det ingen som helst fara för att tappa hårdhet.

//Olof Nilsson
Mer
13 år 3 månader sedan #29364 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vilket stål?
Jag har bara 115mm fyrkantmaterial, så gå till nån verktygsfirma i närheten där du bor så borde dom nog ha.

Utan tvekan ska du kunna göra upp emot 6-7000 bitar i det ämnet utan att behöva göra om det igen, om man har
tillräkligt hög smidestemp vill säga, så man inte kallsmider.

Du bör varmhålla det mins 30min efter full genomvärmning för härdning, och ca 2timmar i anlöpningen
för bästa resultat, å lufthärdning bör funka alldeles utmärkt när det är så liten bit.

Kallsme´n
  • Svarte Petter
  • Svarte Petter Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #29378 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Vilket stål?
Kanon!
Tack ska ni ha! Kollade vad det kostar att köpa direkt men de vidhåller att Orvar 2 bara görs i 80mm + numera. 41mm axel Orvar Supreme (oxå 2242) kostar 2800kr/m plus kapning, frakt o moms :o Får höra mig för hos verktygsfirmorna...

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
13 år 3 månader sedan #29382 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vilket stål?
Då tycker jag att dom ska ta på sej rånarluva när dom tar betalt >:(

Då fixar jag det åt dej istället.
Men då måste jag smida ner det från 115fyrkant till ca 45 runt och mjukglödga det först.
Så får du svarva ner den till 41mm för att få bort eventuella ytfel.

Är det jättebråttom med det?

Hur Lång bit behöver du?

Kallsme´n
  • Svarte Petter
  • Svarte Petter Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #29385 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Vilket stål?
Åh tack å tack å tack!!!
Nej det är inte jättebrottom. Det är en skola som skall gnista verktygen och de börjar väl igen efter sommarlovet i slutet av månaden skulle jag tro. Behöver få färdigt verktyget så jag kan få fram produkter inför julhandeln, det är det viktigaste.

Jag tänkte göra några olika verktyg och vill gärna ha en bit kvar ifall jag skulle behöva, så ungefär en meter (men man skulle väl helst fylla materialställen tills det bågnar om man fick välja fritt... ;) ). Kan även vara i kortare bitar.

PM:ar dig...

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Svarte Petter
  • Svarte Petter Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 2 månader sedan #29729 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Vilket stål?
JÄ#¤€%.... Det blir inte hårt! Hjälp!
Jag värmde i ugn till 1030 grader och ställde dem på ett galler för att svalna i luften. När de var ca 500 grader kylde jag det sista i vatten. Men när jag provar fila i det är det inte ett dugg hårt... Hur kommer det sig? Visar ugnen fel temperatur? Måste man kyla med luftflöde? Ska jag prova kyla i vatten eller olja i stället? Det var ett elände att sticka av detta i svarven så jag vill helst inte måsta göra nya.
Någon med erfarenhet: Hur härdar jag Orvar till 52hrc?
Kallsmen, vad har jag gjort för fel?
Det blev ett rejält kollager utanpå. Kan det vara urkolat på ytan och hårt längre in i materialet?

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
13 år 2 månader sedan #29731 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vilket stål?
52 hrc är ju inte så hårt egentligen, så det går att fila i, men är mycket slitstarkt och slagtåligt
Blästra av ytan
Hur länge låg den i ugnen?
Hålltiden är ganska viktig efter att ämnet har uppnåt full temp.
Prova att göra så här

Värm till 1000-1050 och när du tror att ämnen uppnått full genomvärme skall det ligga minst 45min i den värmen,( skulle tippa att det tar minst 20min att nå full värme)
sen kan du ta ut det ur ugnen.
Svalna till rumstemperatur eller kyl i olja,
Sätt ugnen på 500 grader.
Låt det ligga minst 2timmar från det att du lagt in det.
ta ut det men kyl absolut inte i vatten, låt det svalna.
Nu bör du ha en hårdehet somm ligger trax över 53hrc

kallsme´n
  • Svarte Petter
  • Svarte Petter Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 1 månad sedan #29734 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Vilket stål?
Tack!
Kanske låg det inte i ugnen tillräckligt länge. Har satt igång den igen nu och tänkte göra ett nytt försök.
Brukar man låta det ligga inne redan från början, eller stoppa in det när ugnen är varm?
Kanske skall kyla två av dem i olja och se om det blir någon skillnad.

52hrc är ju betydligt hårdare än blötjärn i alla fall. En körnare gör nästan samma märke på dem. Jag tror nog det var hårade innan jag försökte härda... :P

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
13 år 6 dagar sedan #30278 av Soundhill
Svar från Soundhill i ämnet Vilket stål?
Hej! Är nyfiken på hur det gick vid ditt andra försök?
Mer
13 år 6 dagar sedan #30279 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vilket stål?
Det här med tiden är ju väldigt viktigt eftersom det måste hinna bilda en martesitisk struktur först
innan man kyler materialet.
Man kan ha samma värme men för kort tid innan man kyler å då har det inte hunnit bilda någon martensit för att
kunna härdas, å då får man inte upp hårdheten.

Kallsme´n
Mer
13 år 4 dagar sedan #30306 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Vilket stål?
Jag härdade mina dornar som är i Orvar och de blev heller inte hårda (gick att fila och upplevdes som blötjärn). Dornarna är ju i sammanhanget tunna så de borde rimligen härda i luft (slängde ut dem på gårdsplan där det var kallt och blåsigt). Tänkte oxså på hålltiden ?? vete fn varför de ej blev hårda. Spännande att höra om du fick dina verktyg hårda.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
13 år 4 dagar sedan #30307 av SCB
Svar från SCB i ämnet Vilket stål?
Ang Orvar 2242 så innehåller det ju en hel del Krom, Molybden och Vanadin som är starka karbidbildare och det är därför hålltiden är viktig på detta stål. Vi har ju bara 0.4% C som vi kan använda till vår martensit och om allt kol är bundet i form av Krom- Molybden- och Vanadinkarbider så kommer vi inte att få någon martensit vid härdningen.
För att få 2242 att härda krävs det att vi först tar upp stålet till härdtemp i austenitområdet, mellan 1025 - 1050 grader, därefter måste vi låta stålet ligga i denna temp tills alla jobbiga karbider har sönderdelats och kolet har gått i lösning i austeniten, kromkarbid tar mycket längre tid på sig att sönderdelas än .tex järnkarbid.
Först när alla karbider är sönderdelade kan vi använda det lösta kolet för att skapa martensit vid kylningen.
Se till att skydda stålet mot onödig oxidation under hålltiden annars finns inget kol kvar till martensiten i ytskicktet när de 30 minuterna har gått.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.079 sekunder
Powered by Kunena Forum