Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Om Smidespressar...
Om Smidespressar...
- sme`n
- Offline
- Junior Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 36
- Tack mottaget: 0
18 år 8 månader sedan #9546
av sme`n
Svar från sme`n i ämnet Om Smidespressar...
Hej
EW skriver: "ställbara vikter på svänghjulets ena sida för mera kraft i slaget" njaää jag vill nog inte hålla med där. Svänghjulets massa ("tyngd") under rotation innebär ju att vi har en uppdämd
kraft som vi kan använda (till slag). Mera massa, mera kraft. Eller också genom att placera massan längre ut från centrum ger mera kraft
I vilken riktning är vikten ställbar?? I svänghjulets rotationsriktning eller från centrum och utåt?
Om vikten är på väg uppåt eller neråt när "slaget sker" saknar helt betydelse. Ok, jordens
dragningskraft? Nä, marginellt. En sådan placering skulle bara skapa onödig obalans.
Vidare: " Slagen sker kontinuerligt till skillnad från..." Ok, med tunga verktyg monterade skulle
pressen vilja hoppa upp och ner . Nu skulle vi behöva en ställbar vikt, tyngden på verktygen kan
ju variera. Obalansen uppstår ju genom "allt som far fram och åter". Den kan vi ta bort,men bara till 50% eftersom verktyget mm. står still 2 gånger per varv ( vid Ö.D & N.D ) och just då finns det ju ingen obalans. Hade man då satt på en vikt motsvarande verktygets hela tyngd hade vikten isej skapat obalans.
Har jag fel får ni ge mig en rejäl råsop
EW skriver: "ställbara vikter på svänghjulets ena sida för mera kraft i slaget" njaää jag vill nog inte hålla med där. Svänghjulets massa ("tyngd") under rotation innebär ju att vi har en uppdämd
kraft som vi kan använda (till slag). Mera massa, mera kraft. Eller också genom att placera massan längre ut från centrum ger mera kraft
I vilken riktning är vikten ställbar?? I svänghjulets rotationsriktning eller från centrum och utåt?
Om vikten är på väg uppåt eller neråt när "slaget sker" saknar helt betydelse. Ok, jordens
dragningskraft? Nä, marginellt. En sådan placering skulle bara skapa onödig obalans.
Vidare: " Slagen sker kontinuerligt till skillnad från..." Ok, med tunga verktyg monterade skulle
pressen vilja hoppa upp och ner . Nu skulle vi behöva en ställbar vikt, tyngden på verktygen kan
ju variera. Obalansen uppstår ju genom "allt som far fram och åter". Den kan vi ta bort,men bara till 50% eftersom verktyget mm. står still 2 gånger per varv ( vid Ö.D & N.D ) och just då finns det ju ingen obalans. Hade man då satt på en vikt motsvarande verktygets hela tyngd hade vikten isej skapat obalans.
Har jag fel får ni ge mig en rejäl råsop
- EeWe
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 467
- Tack mottaget: 0
18 år 8 månader sedan - 18 år 8 månader sedan #9552
av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Om Smidespressar...
Det är nog jag som borde ha en rejäl råsop...
Last edit: 18 år 8 månader sedan by EeWe.
- EeWe
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 467
- Tack mottaget: 0
18 år 8 månader sedan #9560
av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Om Smidespressar...
Här är en bild på komplett kopplings och drivmekanism. (moddat utförande)
(Jämför gärna med Ceggas bilder på deras 315 tonnare!)
(Jämför gärna med Ceggas bilder på deras 315 tonnare!)
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
18 år 8 månader sedan #9564
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Om Smidespressar...
Lite intreserad av hur slaglängden justeras.
Är det inte så att slaglängden är konstant och sedan anpassar man avståndet (slaglängden)med olika höga resp. låga verktyg!
Kallsme´n
Är det inte så att slaglängden är konstant och sedan anpassar man avståndet (slaglängden)med olika höga resp. låga verktyg!
Kallsme´n
- sme`n
- Offline
- Junior Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 36
- Tack mottaget: 0
18 år 8 månader sedan #9565
av sme`n
Svar från sme`n i ämnet Om Smidespressar...
Slag längden är väl konstant sedan kan man justera längden på vevstakarna med en spärrkloppa
(heter dom så) för rätt mått mellan över-och undersänke??
(heter dom så) för rätt mått mellan över-och undersänke??
- EeWe
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 467
- Tack mottaget: 0
18 år 8 månader sedan #9566
av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Om Smidespressar...
Kanske Cegga (eller någon) kan ge klart besked?
- Cegga
- Offline
- Platinum Boarder
18 år 8 månader sedan - 18 år 8 månader sedan #9572
av Cegga
You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Svar från Cegga i ämnet Om Smidespressar...
Hej
Vi ändrar aldrig på slaglängden vi kör med konstant slagläng och justerar verktygen. Varje verktyg sitter på egna ok som man plåtar finns ingen fördel för oss att ändra slagläng för då ändras alla verktyg . Det man kan göra är att skruva upp vevskruvarna men det ökar inte slaglängden utan som tänker bara läge på tryckstycket slaglängden är konstant som på våra 120 mm
M,V,H
Cegga
Vi ändrar aldrig på slaglängden vi kör med konstant slagläng och justerar verktygen. Varje verktyg sitter på egna ok som man plåtar finns ingen fördel för oss att ändra slagläng för då ändras alla verktyg . Det man kan göra är att skruva upp vevskruvarna men det ökar inte slaglängden utan som tänker bara läge på tryckstycket slaglängden är konstant som på våra 120 mm
M,V,H
Cegga
You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Last edit: 18 år 8 månader sedan by Cegga.
- EeWe
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 467
- Tack mottaget: 0
18 år 8 månader sedan - 18 år 4 månader sedan #9832
av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Om Smidespressar...
Ett kort inpass angående vikterna:
Extra vikterna på svänghjulet är inte oumbärliga, utan förstås endast till för att tillföra extra energi i slaget pga den ökade massan de tillför.
Det finns maskiner i drift även utan dessa vikter. En teori från min sida är att dessa vikter (som egentligen inte tillhör originalkonstruktionen) ursprungligen är avsedda att kompensera för den förlorade massan hos det numera skrotade vänstra svänghjulet (se tidigare inlägg (och studera gärna också ceggas bilder på 315 tonnar´n (som har kvar båda sina sväghjul)) för mer info om detta).
(En bidragande orsak till denna ombyggnad är förmodligen att en ny axel kostar omkring 100 000:- (+moms...) +ca två veckors arbete oräknat... )
(Även Smörjsystemet är någonting jag hoppas vi skall få titta litet närmare på vid ett senare tillfälle... )
Enligt uppgift kan det vara av typ: ÅSSA smörjning, vilket även jag tror.
Och sist, men inte minst,
//EW//
Obs!Två hopklippta inlägg //EW//
Tillbaka igen, med nya, uppdaterade uppgifter!
Inledningsvis måste jag återigen korrigera en missuppfattning:
Själva maskinaxeln (excenter axeln) är inte kapad, de mindre maskinerna (180 tonnarna) har aldrig haft något separat drivhjul direkt på excenteraxeln, istället fanns en underlig tänsticksaskliknande slagvikt, på mitten av originalaxlarna. (dessa är dock ersatta med senare axlar hos de avbildade maskinerna) (315 tonnaren (på ceggas bilder) är dock av senare tillverkning, och är försedd med ett dylikt drivhjul (för övrigt ju också med integrerad tryckluftskoppling, vilket saknas hos de äldre maskinerna) på excenteraxeln (i vart fall ser det ut så på bilderna, om jag inte missuppfattat något)
Så var det med den saken.
Nästa fråga gäller Kallsme´ns fråga angående slaglängden, något jag måste erkänna jag fortfarande gått bet på att lösa...
(jag har aldrig varit med om att slaglängden behövt ändras nämnvärt, så måste erkänna inte tänkt så mycket på det innan)
Men, några bilder kommer, som jag hoppas kan hjälpa till att bringa litet mer klarhet i saken.
(Tryck på bilderna för att se dem i större format!)
Extra vikterna på svänghjulet är inte oumbärliga, utan förstås endast till för att tillföra extra energi i slaget pga den ökade massan de tillför.
Det finns maskiner i drift även utan dessa vikter. En teori från min sida är att dessa vikter (som egentligen inte tillhör originalkonstruktionen) ursprungligen är avsedda att kompensera för den förlorade massan hos det numera skrotade vänstra svänghjulet (se tidigare inlägg (och studera gärna också ceggas bilder på 315 tonnar´n (som har kvar båda sina sväghjul)) för mer info om detta).
(En bidragande orsak till denna ombyggnad är förmodligen att en ny axel kostar omkring 100 000:- (+moms...) +ca två veckors arbete oräknat... )
(Även Smörjsystemet är någonting jag hoppas vi skall få titta litet närmare på vid ett senare tillfälle... )
Enligt uppgift kan det vara av typ: ÅSSA smörjning, vilket även jag tror.
Och sist, men inte minst,
cegga skrev: "(...) ... dom har ett kul museum om smörjmaskiner i åtvidaberg där dom gjordes."
//EW//
Obs!Två hopklippta inlägg //EW//
Tillbaka igen, med nya, uppdaterade uppgifter!
Inledningsvis måste jag återigen korrigera en missuppfattning:
... och drivaxelns "stativ" är avkapat, drivaxeln helt enkelt har "fimpats" och ersatt med en enkel remskiva direkt på motoraxeln samt ett spännhjul. Lamellkopplingen sades dock vara original.
Ursprungligen bör de följaktligen varit mer lika den stora maskinen på bild. (om jag inte missuppfattat någonting?)
Själva maskinaxeln (excenter axeln) är inte kapad, de mindre maskinerna (180 tonnarna) har aldrig haft något separat drivhjul direkt på excenteraxeln, istället fanns en underlig tänsticksaskliknande slagvikt, på mitten av originalaxlarna. (dessa är dock ersatta med senare axlar hos de avbildade maskinerna) (315 tonnaren (på ceggas bilder) är dock av senare tillverkning, och är försedd med ett dylikt drivhjul (för övrigt ju också med integrerad tryckluftskoppling, vilket saknas hos de äldre maskinerna) på excenteraxeln (i vart fall ser det ut så på bilderna, om jag inte missuppfattat något)
Så var det med den saken.
Nästa fråga gäller Kallsme´ns fråga angående slaglängden, något jag måste erkänna jag fortfarande gått bet på att lösa...
(jag har aldrig varit med om att slaglängden behövt ändras nämnvärt, så måste erkänna inte tänkt så mycket på det innan)
Men, några bilder kommer, som jag hoppas kan hjälpa till att bringa litet mer klarhet i saken.
(Tryck på bilderna för att se dem i större format!)
Last edit: 18 år 4 månader sedan by EeWe.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Om Smidespressar...
Sidan laddades på: 0.117 sekunder