Nya inlägg

Topic-icon Min ABNO

  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #33355 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO

Om man ändå kör vidare med detta gamla paketet så länge , skulle man inte kunna svetsa den trasiga fjädern? Det borde ju inte bli sämre snarare bättre, även om just detta fjäderbladet mister sin härdning en liten bit. Vad tror ni?


Ingen som har någon synpunkt på att svetsa en trasig fjäder?
Mer
11 år 2 veckor sedan #33356 av znutt
Svar från znutt i ämnet Min ABNO
Nä. Dålig på fjädrar...
Ska den vara där som utfyllnad borde det funka att svetsa. Men få rätt spenst igen är nog svårt. Vid svetsning är nog urkolning ett problem. Även avhärdning och härdning vid svetsen. Om man svetsar skulle man nog behöva om härda den och anlöpa den rätt.
typ 800 sedan härda i olja sedan anlöpatill 400?
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #33357 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO
Ja, precis... den blir ju inte som ny... men det känns som att det vore bättre att svetsa än att låta den vara av. Hmmm...
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 1 vecka sedan #33397 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO
Jaha, tänkte visa vad jag gjort med hammaren sedan sist. Jag har fått lite hjälp med att fräsa städ och hammare! Tack znutt!

Såhär såg det ut innan. Snett och nerbankat, och ett hammarhuvud som någon "snickrat" till en gång i tiden. Konstig form.
[attachment=3:3kxsdqjj]<!-- ia3 -->DSC_2533.jpg<!-- ia3 -->[/attachment:3kxsdqjj][attachment=2:3kxsdqjj]<!-- ia2 -->DSC_2531.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:3kxsdqjj]

Städet gick fint att fräsa fast det var hårt härdat. Hammarhuvudet fick vi mjukglödga först för det var hårt som attan. Efter det gick det bra att svarva av hammarytan och fräsa ur sidorna. Efter lite filning var det dags för härdning igen. Här fick jag chansa lite för det gick ju inte ta reda på vad för stål man hade att göra med. Men jag värmde upp till omagnetiskt och höll mig ung. på den värmen i 15-20 min och kylde sedan i olja. Blev hård igen! Utan att ha nått rumstemp. så slängde jag in hammaren i ugnen på 200 grader och lät den anlöpa en första sväng i 2 timmar. Fortfarande stenhård som väntat, så jag höjde ugnen till 280 grader (lila-blå) och körde två timmar till. Efter detta så tycker jag nog att hammaren är på ett ung. lika hård som det ursprungliga städet om man jmf. med filen (vårt att avgöra dock). Räcker min anlöpning? Behöver jag anlöpa tappen mer tror ni? Den utsätts ju inte för någon direkt belastning, men man har ju sett exempel på brott....

[attachment=1:3kxsdqjj]<!-- ia1 -->hammer_die_fin.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:3kxsdqjj][attachment=0:3kxsdqjj]<!-- ia0 -->hammer_die_lower.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3kxsdqjj]

Blev ju nästan för fina för att smida på.... ::)
Mer
11 år 1 vecka sedan #33401 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Min ABNO
Om du nu lägger ett pappersark i mellan och slår ett slag med hammaren så ser du vart det tar. Sedan är det bara att slipa, slå, slipa, slå, slipa tills det tar över hela ytan :) En lamellrondell är melodin!

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Sidan laddades på: 0.075 sekunder
Powered by Kunena Forum