Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Fjäderhammare - Trip hammers
- Bacho 802!
Bacho 802!
- Eklanda
- Offline
- Junior Boarder
Istället för att sy så kan du ju försöka få tag i remlås, det brukar finnas i gömorna på gamla bondgårdar.
Mvh Andreas
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
Jag har såna till drivningen på mina smörjapparater till mina Beche´hammare.
Kallsme´n
- Lidskjalf
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Platta längst ut på remskivan hindrar remen från att åka av, är väl inte hundra rätt vinkel samt att som sagt remskivan är alldeles för kort. Motorstativet skakar något väldigt så det blir nog inget annat än att bygga om det på något vis.
Mycket arbete återstår ännu det vill säga, nu vet jag i alla fall att själva hammaren går
- SCB
- Offline
- Moderator
//Olof Nilsson
- Lidskjalf
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
- Lidskjalf
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
//admin
Johan Sangberg
- Spiroux
- Offline
- Senior Boarder
av dej eller någon som har en bahco hammare, då jag varken har kört min eller sett någon i action.
?1 Hur kraftigt fundament kan behövas eller behövs det någon alls mer än betongplattan i garaget + en kraftig träsockel ?
?2 Remskivan på motorn är 130mm bred och frihjulet och drivhjulet är ju tillsammans 100mm och slaget i längdsled på axeln är
också ca: 100mm. Det blir ju ca: 200mm. Om man tänker sej att använda hela maskinens kapacitet tycks det att drivhjulet är för
smalt, men remmen kanske aldrig går med hela sin bredd på drivhjulet i praktiken och lika åt and andra hållet om man vill ha det minsta
slaget på hammaren behöver kanske inte hela remmens bredd ligga an på remskivan när den ligger på frihjulet.
Jag vet inte om jag skrivit så det går att förstå. Men de som har smitt i den genom tiderna verkar ha kört den med den skivan
men de kanske bara har haft axeln i ett läge. Vad vet jag, men nog verkar det smalt?
Från det ena till det andra, vilken otrolig kvalité och vilken välgjord maskin. Undrar vad motsvarande skulle ha kostat i dag.
- Lidskjalf
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Spiroux skrev: Håller på att renovera en 801:a och det är snart dax att montera i hop den och få den på plats, och nu kommer några frågetecken som behöver rätas
av dej eller någon som har en bahco hammare, då jag varken har kört min eller sett någon i action.
?1 Hur kraftigt fundament kan behövas eller behövs det någon alls mer än betongplattan i garaget + en kraftig träsockel ?
?2 Remskivan på motorn är 130mm bred och frihjulet och drivhjulet är ju tillsammans 100mm och slaget i längdsled på axeln är
också ca: 100mm. Det blir ju ca: 200mm. Om man tänker sej att använda hela maskinens kapacitet tycks det att drivhjulet är för
smalt, men remmen kanske aldrig går med hela sin bredd på drivhjulet i praktiken och lika åt and andra hållet om man vill ha det minsta
slaget på hammaren behöver kanske inte hela remmens bredd ligga an på remskivan när den ligger på frihjulet.
Jag vet inte om jag skrivit så det går att förstå. Men de som har smitt i den genom tiderna verkar ha kört den med den skivan
men de kanske bara har haft axeln i ett läge. Vad vet jag, men nog verkar det smalt?
Från det ena till det andra, vilken otrolig kvalité och vilken välgjord maskin. Undrar vad motsvarande skulle ha kostat i dag.
Har för mig en riktlinje angående fundamentets vikt är att det ska väga cirka 1,5 gånger hammarens totalvikt.
Beror ju lite på hur kraftig betongplatta du har och underlag under den o.s.v. men tror nog dom flesta betongplattor klarar en liten fjäderhammare som står på träsockel utan problem. Gjutjärnsstativet på en bahcohammare är ju dessutom så grymt överdimensionerat att jag inte kan tänka mig att det skulle göra någon skada på hammaren. Gör en ram av vinkeljärn runt träsockeln och skruva fast med expanderbult i plattan bara, inget roligt när hammaren vandrar iväg över golvet allt eftersom man smider
Dock är det ju alltid bättre med ett kraftigt fundament isolerat från resten av golvet.
Nej jag har för mig att remmen aldrig går helt över på drivhjulet även när hammaren går på "fullgas".
Remskivan på motorn var egentligen för smal på min hammare också, jag fick prova ut placeringen av motorn i exakt ett läge där remmen inte hoppade av från motorn allt för ofta. Jag skulle rekommendera att du tillverkar en ny remskiva till motorn som med marginal är tillräckligt bred.
En förklaring till att remskivan på motorn inte är så bred kan va att man haft motorn och fjäderhammaren ganska långt ifrån varandra med en riktigt lång rem (typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=KsamMk8Ojf4&list=UU2ihsY6waqt7RIUhuuJnFcA&index=24 ) verkar varit ganska vanligt förr, då behöver knappast remmen vandra på motorremskivan överhuvudtaget även att den gör det på fjäderhammarens remskivor.
Lägg gärna upp en projekttråd om 801:an så vi kan följa renoveringen!
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Fjäderhammare - Trip hammers
- Bacho 802!