Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Diesel brännare svårigheter

  • AuntyJack
  • AuntyJack Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 5 månader sedan #20060 av AuntyJack
Diesel brännare svårigheter skapades av AuntyJack
Hej Hopp!

Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Mer
17 år 5 månader sedan #20062 av sjur
Svar från sjur i ämnet Diesel brännare svårigheter
definitivt en sak for kallsmen.han bruker sånt til daglig.

men bare et spørsmål har du rensket den/hatt en liten service.
vask delene i diesel og skift dysen. kan hjelpe ihverfall ???
grunnen til at jeg nevner det. er at der jeg bodde før hadde vi en moderne brenner (2001 mod.)
den klarte ikke komme igang etter et tag bare luft som du sier før den stoppet.
og service gubben skiftet bare dysen og vasket filter og rør og vips tilbake igang
kan funke?!?

sjur

Den som sier han er ferdig utlært,
er ikke utlært ,men ferdig
  • AuntyJack
  • AuntyJack Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 5 månader sedan #20064 av AuntyJack
Svar från AuntyJack i ämnet Diesel brännare svårigheter
Hej 7r

Först trode jag att båda luft o bränsle skulle kommer ur munstycken, men efter lite frågor hit o ditt förstår jag iallafall lite bättre och ska göra som du säga, rensa ut lite där o ser hur det blir efteråt.

Mvh

Jason

Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Mer
17 år 5 månader sedan #20067 av Runsilver
Svar från Runsilver i ämnet Diesel brännare svårigheter
Med mina lekmannakunskaper så undrar jag om inte returen skall vara just retur av bränsle som inte går åt. Borde du inte leda returen tillbaka till dunken? Någon annan kanske vet?
Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
17 år 5 månader sedan #20068 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Diesel brännare svårigheter
Även jag är lekman på området, men kolla även att motorn roterar åt rätt håll om det är en trefas. Det märker du genom att det kommer bra luftflöde från fläkten. Om det kom luft genom munstycket (som jag förstår dig) är det ju inte tätt, och då borde det oxå komma bränsle. Det är ganska bra tryck på bränslet och skall ge en fin dusch som från en blomspruta ur munstycket.

Jag kopplade faserna fel på min brännare först då betedde den sig ungefär som din gör...
Och jag skulle oxå leda tillbaka returen! Varför ska man inte det? Den är ju byggd så och det finns väl en anledning? Skulle kunna tänka mig att det bl.a. är för att just utesluta luft i bränsletilldförseln.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • AuntyJack
  • AuntyJack Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 5 månader sedan #20071 av AuntyJack
Svar från AuntyJack i ämnet Diesel brännare svårigheter
Tackar så länges

Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Mer
17 år 5 månader sedan #20072 av SCB
Svar från SCB i ämnet Diesel brännare svårigheter
Låt den gå en stund så du får ur all luft så börjar den nog pumpa olja sen.
När jag eldade med olja hemma så kunde min brännare vara väldigt besvärlig att få igång de gånger oljan hade tagit slut och det var luft i ledningarna.
Den gick en stund och slog sen av av sig själv när den inte hade lyckats tända, då fick man bryta strömmen och slå på den igen. Efter att ha upprepat detta ett antal gånger så startade den till slut.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 5 månader sedan #20073 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Diesel brännare svårigheter
Snabbaste sättet att lufta brännaren är att lossa röret som går till brännaren så nära munstycket som möjligt, bara lite lite grann så man märker att diesel börjar komma fram där man har skruvat loss röret ,det brukar funka kanon.

Att den blåser ut lågan kan bero på att, brännaren är ju injusterad för ett slutet utrymme inne i en panna av en viss storlek.
När man tänder brännare i det fria så att säga, så blir det för mycket atmosfär för att den ska brinna rent, då kan man täppa till insugningsluften lite vid fläkten eller öka trycket på pumpen om det är justerbart.
Då funkare det nog.
Sen kanske man får gå upp en storlek på brännarmunstycke åxå för att få riktig fjutt på den.

Kallsme´n
Mer
17 år 5 månader sedan #20079 av rocker
Svar från rocker i ämnet Diesel brännare svårigheter
Jag hade samma problem med att få igång min brännare. Felet var slangarna. Det drog tjuvluft på grund av hål nånstans. De var väl för gamla. Efter att bytt alla slangar, luftat och startat om några gånger så funkade det. Man ser ju inte att det läcker in luft eftersom slangarna är omsunna med metallhölje.
  • AuntyJack
  • AuntyJack Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 3 månader sedan - 17 år 3 månader sedan #20960 av AuntyJack
Svar från AuntyJack i ämnet Diesel brännare svårigheter
Jag har läst alla goda råd och rensade alla rör med tryckt luft samt försökt på olika sätt men fortfarande får inga bränsle fram till munstycken. Även när jag ta bort skälva munstycken får jag inga bränsle fram.

Kollar bilderna nu

Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Bilagor:
Last edit: 17 år 3 månader sedan by AuntyJack.
  • AuntyJack
  • AuntyJack Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 3 månader sedan - 17 år 3 månader sedan #20961 av AuntyJack
Svar från AuntyJack i ämnet Diesel brännare svårigheter
Fler bilder.

Bild 5 visar fjädret som sitter ovanpå ut-ventil (ser bild 3 o 4.)

Bilder 6 o 7 visar skälvar munstycken, var den sitter och hur den ser ut efter den är isär plockad,

Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Bilagor:
Last edit: 17 år 3 månader sedan by AuntyJack.
Mer
17 år 3 månader sedan #20963 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Diesel brännare svårigheter
En fråga,
Fungerar gnisttändningen?
Funkar inte den så kommer det inget bränsle till brännaren.

Kallsme´n
Mer
17 år 3 månader sedan - 17 år 3 månader sedan #20964 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Diesel brännare svårigheter
Du skall nog börja med att kolla så att axialkopplingen mellan motoraxeln och pumpen är OK. När du är säker på att pumpen snurrar skall du starta brännaren. Så fort den kommit igång skall du dra ur fotocellen och lysa på den med en ficklampa. Brännarreläet tror då att brännaren startat och att fotocellen ser att lågan startat. Sen kan du köra brännaren tills du ser att det kommer en oljedimma ur munstycket. Som kommentar till Kallsmén kan sägas att oljepumpen funkar utan att tändtransformatorn är igång. Om man är osäker på att gnistan är OK kan man göra en "konstgjord" flamma. Brukar skrynkla ihop en tidning, tända på densamma, och kasta in i brännarrummet. Om brännaren då tänder har man garanterat ett fel i eller ikring tändtransformatorn.

Keep the blues alive
Last edit: 17 år 3 månader sedan by folkabo.
  • AuntyJack
  • AuntyJack Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 3 månader sedan #20965 av AuntyJack
Svar från AuntyJack i ämnet Diesel brännare svårigheter
Kallsmen - Gnistan syns väl, verkar som det skulle räcker bra till tändningen.

Folkabo - Massor med bränsle kommer ur retur slangen tillbaks in i dunken så jag gissar att pumpen fungerar, samt flakten snurrar på fullt. Men jag vet inte riktigt vart fotocellen finns, likadant med axilkopplingen

Flytta dom j**la molekuler f* f**.
Mer
17 år 3 månader sedan #20966 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Diesel brännare svårigheter
Fotocellen "brukar" var istoppad bakifrån men på din ser det ut som om den sitter på sidan i höjd med
kopparöret tor jag, den brkar bara va att dra ur.
Ser ut som en liten lampa nästan.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.105 sekunder
Powered by Kunena Forum