Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Ludwigs Skrot-hammar-projekt

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 8 månader sedan - 17 år 6 månader sedan #3700 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Tackar! Roligt att få respons. För jag tycker att jag misslyckas med det mesta jag postat här innan, så dina uppmuntrande ord kommer få mig att hålla modet uppe några månader till:D

Tack för tippset! Roligt att folk engagerar sig. Jag tror jag ska försöka se mig om efter en tvättmaskins-/torktummlar-motor på sisodär 400 W. Jag har en i min församling som har arbetat med vitvaror i många år, så jag ska fråga honom vad som brukar gå sönder på dem. Om motorn brukar hålla i regel kan man ju utan problem få tag på en gammal motor på en sopstation eller liknande...

Jag hör av mig med den fakta jag kommer på. ska snart göra mer detaljerade ritningar på hammaren också. Som sagt, är det lämpligt med 20 cm slaglängd, någon?

Mvh/Ingenjör CL Widén

Klurgubbe i unga år
Last edit: 17 år 6 månader sedan by Ludwig.
Mer
18 år 8 månader sedan #3701 av orlow
Svar från orlow i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Klart skoj bygge!!

Det lilla jag kommer ihåg av tvättmaskiner (har bytt 2st) så är det styrlogiken som har pajjat så det är nog ganska så lugnt å snatta ifrån skroten!

Nått som jah har funderat på vad det gäller fjäderhammare är vart "normal" läget är för hammaren... Dvs vilken höjd hammaren befinner sig i viloläge? Är det på städet eller ovanför?

Mvh Orlow på Ön
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 8 månader sedan #3702 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Det måste ju rent logiskt vara på städet.. Jag tänkte att jag skulle se om jag inte kan göra någon motviktsanordning som förhindrar detta..
Jänkarna har i alla fall tänkt på detta: http://www.anvilfire.com/news1/jyh-dwg0.gif

"The curious lever and counter balance (center behind anvil) is to prevent the dies from contacting or "clacking" on start up. The lever drops clear when the treadle is depressed and also acts as a treadle return."
Dock var inte denna mojäng byggd på den riktiga hammaren.

Jag kom på en tanke med en infällbar kloss, kanske av gummie eller så som hammarhuvudet vilar på och som åker bort när man trycker på pedalen och tillbaka när man släpper... En tanke bara. Om jag gör några vettiga skisser på det så skickar jag upp dom här.

Mvh/Ludwig.

Klurgubbe i unga år
Mer
18 år 8 månader sedan #3703 av orlow
Svar från orlow i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Känns som jag börjat spamma... En fundering kring drivremmen. Blir det inte mycket slitage på en sådan lösning?
Eller är det en medveten sak?
Eller blir det inte nått slitage att tala om?

Helt klart är ju att man drömmer sig iväg ganska så långt när man läser om alla dessa byggen. [8D]

Mvh Orlow på Ön
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 7 månader sedan #3704 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Jag har tänkt på det med drivremmen också... Från början hade jag en superhajpad skiss där jag använt lamellerna från en bilkoppling och sådär.. Jag kan posta de bilderna nån gång som inspiration.

Men jag måste komma igång och få den här skiten i fysisk form, därför förenklade jag motorstyrningen till remslirning istället. Med tanke på att hammarvikten bara är på 10 kg tror jag inte att det ska vara någon störra fara, ett yejält keilyiep (östgötska för en slitstark kilrem[:D]) håller ju för ganska mycket och så lite som jag kommer använda hammarn må det vara hänt om remmen går av.

Men ska man uppåt 25-30 kg kanske man ska se sig om efte annan styrning, det är ju lite mer massa att kicka igång då så att säga.

/Ludwig.

Klurgubbe i unga år
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 7 månader sedan #3705 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Jepp, då har man ett hammarhuvud också.

Vi hade friluftsdag i fredags.. men att tillbringa hela dagen tillsammans med en massa störiga klasskompissar är ju ingen hit.. Så vi frågade om vi inte kunde bli avsläppta på vägen och gå istället. Så vi gick till Hults bruk som är en stor yxsmedja utanför Norrköping. Det fina är att de har en container där man får plocka om man frågar snällt. Hultafors-hammarna smids på samma ställe, så jag och min kompis plockade ryggsäckarna fulla och sen bar det av hem. Vi gick drygt 1,5 mil, jag såg när jag kom hem och vägde ryggsäcken att jag konkat runt på 14 kilo..

Men vad gör man inte för lite skrot? Vad jag ville komma till var att jag kom över ett slägghuvud på ca 6 kilo som jag ska ha till min fjäderhammare. Kommer nog bilder på alla prylar jag sammlat så småningom.. men det får bli en annan dag.

Förresten. Kollade på Clas ohlson och såg att de hade färdiga kullagerhus. De hade dock bara axlar upp till 25 mm..
är 25 mm för klent?
Annars har vi bra järnhandlar i Nkpg där jag nog kan få tag på axlar..
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... =N&sw=3284
mvh/Ludwig.

Klurgubbe i unga år
Mer
18 år 7 månader sedan #3706 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Det har pratats lite remm-drift här. Jag har en annan fundering, nämnligen kedjedrift.
Om man ska ha en mopedmotor som genererar upp-ner kraften och drivs av en elmotor borde det lämpligaste vara att använda kedjedrift. Eller finns det någon orsak att akta sig för kedjor... Upplys mig i så fall...

/Patrik
Mer
18 år 7 månader sedan #3707 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Hej Ludvig

Det här med en för klen axel på 25mm, det beror ju på användningen
det finns ju material som har oerhört bra vridstyvhet även
vid klena dimensioner, tex 2541.

Ett litet tipps på överföring av kraft, kan vara en konisk koppling,
används tex, på exenterpressar för att överföra mycket höga moment,
men annars är ju kopplingen till en gammal Volvo eller något i den stile helt okey skulle jag tro.

Det måste ju vara smidigt att montera bort transmissionskåpan
och använda både axel och urtrampningslager som det är.

Kallsme´n
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 7 månader sedan #3708 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
ss 2172 hade de visst på clasa.. (man tappar visst skrotkänslan rätt snabbt med grejjer från clasa och det går nog att få tag på billigare på annat håll, men vad tusan jag vill inte ha en splittergranat till axel och det är enkelt att få tag på..)

Mitt hammarhuvut kommer ju bara att väga bortåt 10 kilo med 20 cm slaglängd. ss 2172, 25 mm diam X ca 250 mm,
går det eller ska jag försöka gå upp i dimension?

Mvh/Ludwig.

Klurgubbe i unga år
Mer
18 år 7 månader sedan #3709 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Hej Ludvig

Varför så grov dimension på huvudet, kan bli lite svårt med åtkommligheten vid smide, hamnar väldigt långt inn va???
Ett förslag är att ta 110 Runt istället av en längd på 135mm 10,07Kg
lite mera propotionellt, ( fan, blev det rättstavat det där, det var
ett jä---a ord.

Kallsme´n
Mer
18 år 7 månader sedan #3710 av Pinge
Svar från Pinge i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Som svar på Patriks fråga om kedjedrift kan jag säga att det nog blir för stumt med kedjedrift till en sådan konstruktion. Följden blir ofta kedjebrott. Remdrift är att föredra eftersom det ger lite mera "svikt" i drivningen.

Sedan har vi ju kostnaden.

Mvh Pinge
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 7 månader sedan #3711 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Kommer just hem från en vecka i österrike i alperna.. finfint, men nu drar jag igång igen med hammar-tänket.

Kallsme'n jag uttryckte mig oklart. Hammarhuvud= slägghuvud. Ca 60x60 mm slagyta.

Hammarhuvudets vikt= 10 kg. Axeldiameter 25 mm i diam och ca 250 mm långt. då var frågan om jag ska försöka gå upp i dimension på axeln eller om 25 mm borde klara jobbet?

mvh/Ludwig.

Klurgubbe i unga år
Mer
18 år 7 månader sedan #3712 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Hej Ludvig

Kom själv hem ifrån Tandådalen igår, inga brutna ben den här gången!!
Axeln 25mm skall väl räcka, kolvstången på min hammare är ju bara
12mm så det skall räcka med råge.
Det är ju inte axeln som skall slå, den skall ju bara transportera den slående massan som förhoppningsvis skall vända i samma sekund som den träffar materialet, och är därför inte utsatt för speciellt hög belastning.
Hoppas det blev rätt den här gången?????????????[:o)]

Kallsme´n
Mer
18 år 7 månader sedan #3713 av Anders_Möller
Svar från Anders_Möller i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Hoppas ni fortsätter den intressanta diskursen, nu börjar det ju komma nån vart. Har själv funderat på att bygga mej en hammare. För tillfället är jag inne på att konstruera en sån som de gamla vattendrivna hammarsmedjorna använde i tidernas begynnelse.

Utan vattendrift då givetvis.

Motor för enfas drift är inköpt, nu måste bara andra div lösningar utföras.

Jag fortsätter att kika in här. ( tangenten r ur funktion ibland , dvs a med två prickar)

/AM
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 6 månader sedan - 17 år 6 månader sedan #3714 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Ludwigs Skrot-hammar-projekt
Kom på en annan varriant som kanske är enklare för som styrning till hammarhuvudet.. Helt enkelt en skåra där man låter bultar eller liknande glida. Kan det gå eller skulle det bromsa för mycket?

Mvh/Ludwig


Klurgubbe i unga år
Last edit: 17 år 6 månader sedan by Ludwig.
Sidan laddades på: 0.089 sekunder
Powered by Kunena Forum