Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Etsning

  • Sassa
  • Sassa Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
18 år 3 månader sedan - 17 år 4 månader sedan #9080 av Sassa
Etsning skapades av Sassa
Hur etsar man? Fungerar det bra?
Är det etsning som är det bästa om man vill få in bokstävermed en annan stil(skrivstil) än bara via stansar?



- delade upp detta ämne eftersom det till hälften handlade om etsning. det ursprungliga ämnet hette "stamping" / ewoc -
Last edit: 17 år 4 månader sedan by ewoc.
Mer
18 år 3 månader sedan #9082 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Etsning
Smält parrafin över området du skall etsa, sedan skriver du det du ska skriva och skrapar bort parrafinet på orådet som ska etsas.
häll på syran på det orådet och låt verka en stund, skölj av med varmt vatten sen är det klart.

Kallsme´n
Mer
18 år 3 månader sedan #9084 av Dark_Jester
Svar från Dark_Jester i ämnet Etsning
Addendum till Kallsmen's inlägg:

Min erfarenhet säger att ju mer "ruggad" yta (d.v.s. slipad emd grovt sandpapper) desto bättre sätter sig paraffinet och desto mindre är risken att syran tar sig in mellan paraffinet och plåten och etsar där den inte ska.

Bivax fungerar också om man inte vill använda paraffin!

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
Mer
18 år 3 månader sedan #9113 av ewoc
Svar från ewoc i ämnet Etsning
Det finns massor av olika sätt att etsa, men ytan som inte ska etsas måste alltså maskeras. Tjock tejp går bra på större ytor, på mindre använder jag asfaltlack, som grafiker också gör. Det är nog det bästa. Då behöver du heller inte förbehandla plåten (bortsett från att den måste vara ren). Så kan du t.ex. rista in texten. Har du en svartvit blid på datorn kan du också skriva ut den på OH och stryka på svärtan från OH.n till plåten med ett strykjärn (tyg emellan! ;) ) Trycksvärtan tål etsbad, i alla fall det jag använder (salpetersyra).

Den färdiga, maskerade och torra plåten läggs ner i etsbadet och så kan du låta badet etsa texten till önskat djup. Observera att badet accelerar sig själv, etsprocessen alstrar värme, som accellererar badet, så att det etsar fortare. Ta alltså upp plåten och titta då och då om den ska ligga i länge. Om det går för fort börjar badet äta plåten åt sidorna också, och då får du inte de fina linjer du kanske vill ha.

Lycka till!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
18 år 3 månader sedan #9114 av SCB
Svar från SCB i ämnet Etsning
Kul tips detdär med OH-film. Det måste jag prova!

//Olof Nilsson
Mer
18 år 3 månader sedan #9115 av ewoc
Svar från ewoc i ämnet Etsning
Det är riktigt skoj... Observera bara att bilden måste vara endast svart och vit. Gråtoner blir inte bra, det täcker inte. har du då t.ex. ett foto måste du nog "förpixla" den...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
18 år 3 månader sedan #9126 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Etsning
Jag har läst att det ska gå med papper också, dock skulle man blöta pappret med acetone för att få tonern(färgen) att släppa till metallen... har dock inte provat.

/Patrik
Mer
18 år 3 månader sedan #9252 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Etsning

Patrik skrev: Jag har läst att det ska gå med papper också, dock skulle man blöta pappret med acetone för att få tonern(färgen) att släppa till metallen... har dock inte provat.

/Patrik


Det går, i alla fall när man ska göra linoliumtryck. Höll på mycket med det förr. Laserskrivare, vänd texten eller bilden mot materialet och aceton på baksidan./Ludwig

Klurgubbe i unga år
  • Mollan
  • Mollan Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #9266 av Mollan
Svar från Mollan i ämnet Etsning
Har ju gjort grafiska blad..en gång i tiden..och etsat, men blev ändå lite osäker på om jag fattade rätt. Om jag vill etsa tex ett "M" i silverplåt så kan man alltså trycka ut ett en bild som är svart med ett "vitt" "M", föra över trycksvärtan till plåten och så etsas det där ingen trycksvärta finns? Måste verkligen testas..
  • tohu
  • tohu Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #12247 av tohu
Svar från tohu i ämnet Etsning
Hur djupt etsar ni när ni gör det där med oh-filmen i skrivaren?

Jag har gjort en hel del kretskort och då använt specialbelagda laminat som man "fotar" på mönstret med UV-ljus och sedan "framkallar" det i ett speciellt bad. Det speciella lacket luckras upp med UV-ljus, i framkallningen löser man upp och avlägsnar det lack som blivit belyst med UV-ljuset.
Sist etsar man kortet som vanligt och tvättar sedan bort det kvarvarande lacket med aceton...

Men det var ganska mekigt och innefattade också oh-film (för exponeringen). Det vore enklare att slippa hela UV-karusellen, både p g a kostnaden men också för att förenkla processen.

Det UV-känsliga lacket kan köpas som spray hos t ex Elfa och jag har lyckats få fram 0,1mm stora punkter på kretskort med hjälp av metoden...
Mer
18 år 1 dag sedan #12256 av ewoc
Svar från ewoc i ämnet Etsning
tekniken med ljuskänslig spray kan ju användas på vanlig plåt (silver, koppar) och inte bara på laminat, den är ju rätt exakt men som du skrev lite omständig med kaustiksodabad och uv-lampa.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
17 år 8 månader sedan #13822 av ewoc
Svar från ewoc i ämnet Etsning
tänkte bara fräscha upp detta ämne lite med att berätta om ett material som min emaljleverantör saluför. det är ett ark som man kör i printern, och som sedan enkelt överförs till plåt för etsning. har inte testat det, men det vore kanske något för er som är intresserade av fotoetsning men som vill slippa allt bök med ljuskänslig spray etc. verkar rätt okej i pris också.

PnP Blue Etch Resist Film
Provides a simple, low cost method to convert any high contrast B & W image into a resist on metal for etching. Utilising any plain paper copier or laser printer, the process is cleaner and more accurate than hand application of etching ground and more economical than photo-etching for small quantities. Available in 215 x 280 mm sheets
£ 3.00

direktlänk; http://www.vitrumsignum.com/products.ph ... 7&subid=25

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
17 år 8 månader sedan #13833 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Etsning
Det jag har läst handlar också om vanligt papper som blöts med aceton eller nåt för att släppa tonern. Inga oh eller annat konstigt...
Tyvärr inte testat själv...ännu!!

/Patrik
  • tiiny
  • tiiny Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #13835 av tiiny
Svar från tiiny i ämnet Etsning
Har samma problem med bokstäver som hamnar på sniskan. Ser lagom proffsigt ut! :-[
Mer
17 år 8 månader sedan - 17 år 8 månader sedan #13840 av ewoc
Svar från ewoc i ämnet Etsning
tiiny; kolla på någon av de många inlägg om stämplar som har skrivits här på forumet så hittar du många förslag på vart du kan vända dig. det finns många som gör stämplar för en billig peng.
patrik; har testat att överföra tryck till plåt både från papper och från oh, (och vanlig fotoetsning med uv-spray) men jag måste säga att det är f-n så mycket smidigare med oh. allt man behöver är ett strykjärn. överföringen tycker jag blir exaktare från oh (som jag f.ö. inte kan se något "konstigt" med- ??? ).

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Last edit: 17 år 8 månader sedan by ewoc.
Sidan laddades på: 0.106 sekunder
Powered by Kunena Forum