Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon sprängdamask

  • Perl
  • Perl Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #1222 av Perl
Svar från Perl i ämnet sprängdamask
Hej !!

Jo vi får väl vänta o se vad som händer !!

Skall själv gräva mer i ämnet så kanske jag
som glad nybörjare kan svara hur man gör !!

****** Men använd för guds skull inte dynamit i era försök !!! *****

Mvh

Perl
Mer
19 år 9 månader sedan #1223 av Sixtenson
Svar från Sixtenson i ämnet sprängdamask
Hej, titta in på en hemsida som heter damasteel.se! De tillverkar damaskusstål, eller damascenerstål, enligt explosionsmetoden. Där finns en massa matnyttigt om vällstål. Det du efterlyser finns annars väldigt bra beskrivet i boken "Knivsmeden" av Håvard Bergland. Har man tur kan man hitta en kurs i bladsmide på Sätergläntan, som han håller ibland. Hans bok är enligt min mening den enda man behöver som blivande knivmakare, eftersom den behandlar ämnen som bladsmide, silverarbete, lödning, lädersömnad, formgivning, träbearbetning, mm. Därtill ganska utförligt hur man får fram olika mönster i samband med vällsmide, dvs damaskussmide. Lycka till!
Mer
19 år 9 månader sedan #1224 av Sixtenson
Svar från Sixtenson i ämnet sprängdamask
Hej, igen! Jag passar på att skicka ett svar till i samma fråga. Jag förstod inte att det skulle vara någon hemlighet hur man får fram olika möster vid sk. mönstervällning. Man tager ett fyrkantrör som är ca 4 cm i fyrkant och kanske en dm långt. Därefter fyller man röret med decimeterlånga pinnar av olika stålsorter, vissa med nickel i, för att få fram mönster senare vid etsning. Man packar röret fullt, och pusslar samtidigt ihop önskat mönster eller motiv, är pinnarna tunna kan det bli något eller några hundratal. Hopvällningen sker som vanligt, värme, borax, vitvärme ihopvällning, formning osv. Var noga med att smida lika mycket på alla sidor så att det blivande mönstret inte deformeras. På det här sättet kan man åstadkomma nästan vilket mönster man vill bara man ät tålmodig. Såga itu stången med mönster, väll ihop flera tillsammans, och bygg på så sätt upp ett helt blad. Försök hitta bilder på blad som Conny Persson, Johan Gustavsson och Mattias Styrefors har gjort. Lycka till.
  • Perl
  • Perl Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #1225 av Perl
Svar från Perl i ämnet sprängdamask
Hej !!

Tackar för hjälpen

Lite mer folk med din kaliber så
blir det roligare för oss som
försöker lära oss !!

Mvh

Pär Lundqvist
  • Rolf Lundqvist
  • Rolf Lundqvist Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #1226 av Rolf Lundqvist
Svar från Rolf Lundqvist i ämnet sprängdamask
Hej igen!!

Beklagar att jag drog till med dynamit för att få s.k. sprängdamask. Det är naturligtvis inget man skall syssla med.
Jag tänkte mig att genom sådan sammanvällning av olika järnkvaliteer erhöll man en bra sammanvällning i flera skikt som sedan kunde vidarebearbetas. Jag har lärt mig mycket - tack.
Såg ett sådan knivblad i Los bestående av en rad med blommor.
Vad jag inte har förstått är hur man kan kapa ämnet i skivor för att sedan sammanfoga dessa i en följd utefter bladet genom vällning utan att skada mönstret. Vore tacksam för en fördjupning på den punkten - gärna med en skiss.

RoLu
  • Perl
  • Perl Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #1227 av Perl
Svar från Perl i ämnet sprängdamask
Hej !!

Denna bok beskriver bra hur detta göres
samt även annat omring detta !!

Pattern Welded Blade, av Jim Hrisoulas.

En intressant bok om damasksmide. Ingående beskrivningar på verktyg m.m som behövs. Engelsk text.


Mvh Perl
Mer
19 år 9 månader sedan #1228 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet sprängdamask
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej !!

Denna bok beskriver bra hur detta göres
samt även annat omring detta !!

Pattern Welded Blade, av Jim Hrisoulas.

En intressant bok om damasksmide. Ingående beskrivningar på verktyg m.m som behövs. Engelsk text.


Mvh Perl
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hej

Här är länken till sidan där man kan köpa boken samt en hel del andra böcker om knivsmide.

http://www.nordellknives.com/bocker2.htm

mvh/kenth
Mer
19 år 8 månader sedan #1229 av Torsten
Svar från Torsten i ämnet sprängdamask
För en vanlig sprängdamask så börja med 7 lager ex. 20c,15 N20 och 17VA.Väll ihop och sträck ut,hugg nästan av ämnet,vik ihop och väll igen.Upprepa en gång till så du har 28 lager med de olika lagren liggande. När du har det ämnet omvikt för vällning så väller du ihop ämnet och så vrider du biten ett kvarts varv och sträcker ut den. Lagren är nu stående i ämnet.Fortsätt och väll ihop ämnet med lagren stående två gånger.När du vällt i hop ämnet tredje gången smider du ut det till en stav som du vrider.Hur tätt du skall vrida beror på hur du vill ha mönstret,vrider du för tätt blir mönstret "tunt".När du vridit ämnet smider du ut till ca. 10x25,klyv detta ämne i mitten så har du två bitar som är 12x12x längden på ämnet.Väll ihop dessa bitar så att de kluvna sidorna kommer ytterst.När du vällt ihop delarna så vrid ämnet ett kvarts varv och smid ut bladet så.Den sista vällskarven kommer alltså att ligga på sidan av bladet.Efter slipning,härdning,anlöpning, polering och etsning så har du ett
sprängdamask.
lycka till

Torsten
  • Perl
  • Perl Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #1230 av Perl
Svar från Perl i ämnet sprängdamask
Tackar Torsten för förklaringen !!

*** STORT TACK ***

Mvh

Pär
  • pojke
  • pojke Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #1231 av pojke
Svar från pojke i ämnet sprängdamask
Hej Alle

jeg vil også sige tak til Torsten.

Men Men Men, vi mangler stadigvæk oplysninger om hvordan man skulle kunne lave mønsteret som vi kan se på billedet, det lader til at det er meget svæt, eller er det bare hemmeligt.
Så skulle du sidde med mulig opskrift så del den da med os andre
mønsteret er jo ved at være 2-3 år eller mere og man ser at der er en del knivsmede der mesterer den
VH
POJKE
  • seved
  • seved Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
19 år 4 månader sedan #1232 av seved
Svar från seved i ämnet sprängdamask
Hej Torsten tack för hjälpen.Det låter svettigt det där men det är väl bara att prova för det blir juh snyggt.

mvh seved
Mer
19 år 4 månader sedan #1233 av Dark_Jester
Svar från Dark_Jester i ämnet sprängdamask
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote>
Här är länken till sidan där man kan köpa boken samt en hel del andra böcker om knivsmide.

http://www.nordellknives.com/bocker2.htm

mvh/kenth
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vet du hur mycket de tar i frakt om man beställer från dem? Om det blir dyrt kan jag annars rekommendera http://www.amazon.co.uk där de tar motsvarande 330 :- plus frakt från England.

Amazon är suveräna att ha att göra med, det var från dem jag beställde min "The Complete Bladesmith", också av Hrisoulas.

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
  • Melker
  • Melker Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #1234 av Melker
Svar från Melker i ämnet sprängdamask
Åhh gud vad denna tråd har gjort mig sugen på att smida knivar! *ler* Synd bara att jag inte har tillgång till ett eget städ och en egen ässja!

/Melker

500kg smidesstäd det är stort det ca: 63,5 mjölkpaket i volym.
Mer
12 år 7 månader sedan #30908 av jeda007
Svar från jeda007 i ämnet sprängdamask

Torsten skrev: För en vanlig sprängdamask så börja med 7 lager ex. 20c,15 N20 och 17VA.Väll ihop och sträck ut,hugg nästan av ämnet,vik ihop och väll igen.Upprepa en gång till så du har 28 lager med de olika lagren liggande. När du har det ämnet omvikt för vällning så väller du ihop ämnet och så vrider du biten ett kvarts varv och sträcker ut den. Lagren är nu stående i ämnet.Fortsätt och väll ihop ämnet med lagren stående två gånger.När du vällt i hop ämnet tredje gången smider du ut det till en stav som du vrider.Hur tätt du skall vrida beror på hur du vill ha mönstret,vrider du för tätt blir mönstret "tunt".När du vridit ämnet smider du ut till ca. 10x25,klyv detta ämne i mitten så har du två bitar som är 12x12x längden på ämnet.Väll ihop dessa bitar så att de kluvna sidorna kommer ytterst.När du vällt ihop delarna så vrid ämnet ett kvarts varv och smid ut bladet så.Den sista vällskarven kommer alltså att ligga på sidan av bladet.Efter slipning,härdning,anlöpning, polering och etsning så har du ett
sprängdamask.
lycka till


Hej!
Gjorde efter din fina beskrivning för ett tag sedan fick till ett rätt hyfsat resultat men bara på en sida:-P
Mönstret kom på den kluvna sidan, har jag gjort fel eller kanske slipat lite för lite på den ena sidan?
Har legat riktigt lågt länge men funderar på att dra igång igen lite smått:-)

J.
Sidan laddades på: 0.093 sekunder
Powered by Kunena Forum