Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Plast

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
7 år 5 dagar sedan #35018 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Utanför där jag håller till (Kina) finns en hel del lokala småbutiker som säljer "plast". Det är PP, ABS, PE osv i granulat i olika färger (mycket från Singapore verkar det som om man läser på säckarna).

Detta går ju förstås att få tag på i Sverige men är väl en sån där produkt man har svårt att komma över i små volymer till vettigt pris ?!

Någon som vet hur man kan använda detta? Kan man gjuta det liknande "mässing", smälta och hälla? Gjuta i Silikon? Varmpressa ??

Ja lite tips och ideer om användning vore uppskattat.

[attachment=0:xw6ckxyy]<!-- ia0 -->IMG_1136.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:xw6ckxyy]

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
7 år 4 dagar sedan #35020 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Pruta det ur en stor "limpistol" rakt ner i formen ??

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 11 månader sedan #35031 av Lyckasmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej President,
Jo som du gissar är det väldigt stora förpackningar som hanteras i industriella sammanhang där plasterna förekommer just som pellets. Det smälts ju till lättflytande form, olika temperaturer beroende på plastsort, och sprutas sedan under extremt högt tryck in i gjutformarna. Har inte trycket just nu men kan nog få fram det hyfsat lätt. En "normal" sådan gjutmaskin är antal meter hög och bred för bara storlekar som vanlig laptop dator, exempelvis.
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 11 månader sedan #35033 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Råkar du veta om det höga trycker gör att plasten får en högre slutlig densitet eller om det mest är för att fylla formen ordentligt?? Finns ju HDPE High density PE, får man fram den genom att ha högt tryck eller är det startprodukten som avgör om PE blir HD eller MD eller LD??

Hur blir resultatet om man häller den smälta plasten i en öppen form? Låt säga att man sedan vill bearbeta den i svarven eller liknande?

Kanske måste till tryck för att det skall bli bra .

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 11 månader sedan #35034 av Lyckasmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Aldrig ställt frågan om anledninen till det höga trycket, men vet definitivt att dom olika slutresultaten hos plastena har med olika råmaterial att göra. Precis som du skriver, PE är inte lik HDPE i densitet, men det är olika pellets från ursprunget också. Min uppfattning är att det höga trycket behövs för att få ut smältan snabbt i formens alla hörn och skrymslen, innan den stelnar och ger sprickanvisningar av för låg temperatur.
Kanske skulle det funka med en stor öppen form om den har relativt hög temperatur som sedan får svalna. Läge för experiment :D
Termoplasterna ändrar sig så vitt jag vet inte nämnvärt mellan omsmältning, förutsatt att du inte gått över en kritisk temp, men dom är ju väldigt olika att hantera i svarven. Både varvtal, skärets utformning och matnngshastighet är olika på dom olika plasterna.
Mer
6 år 11 månader sedan #35039 av Lyckasmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Missade att säga att jag har en hög med filer (19 stycken åtminstone) varav några går väldigt in på ämnet om du vill veta mer. Hör av dig i så fall. :D
Sidan laddades på: 0.098 sekunder
Powered by Kunena Forum