Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon mokume gane-experiment

  • ewoc
  • ewoc Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 7 månader sedan #11428 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
här är en liten bild på det nuvarande stadiet av mina mokume gane-experiment. det är 14 lager av koppar och sterlingsilver, som bara väntar på att bli utsmidda. det ena blocket är bråkylt i vatten, men det andra (det mörkare) lät jag luftkyla. det ska bli spännande att se hur homogena de egentligen är! läste att det går bra att "svetta" ihop m.g. i en ässja, om man kan hålla en konstant temp, och vet hur det ska se ut när det är färdigt. då får man också ha ett bra utsug som tar bort alla ångor, gaser, koloxiod och rök. mina block är gjorda i ugn. ska sätta in fler bilder om det blir något av dem utom spill!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Bilagor:
Mer
13 år 7 månader sedan - 13 år 7 månader sedan #11453 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Skulle det funka att ha dem i en degel i ässjan?
Vilka temperaturer handlar det om för att få kopparn att svettas, men utan att det smälter åt helvete?
Last edit: 13 år 7 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
13 år 7 månader sedan #11461 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har testat en vända med att försöka göra något liknande wootz med mässing koppar etc, gick inte så bra, det jag gick efter var att det lär ju ta legeringsämnena ett litet tag att vandra i smältan ? .. så smälta det, röra till och kyla ned tänkte jag .. men tydligt att jag hade fel :>
  • ewoc
  • ewoc Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 7 månader sedan #11465 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
vår käre admin flyttade detta inlägg från ett annat ämne, men jag vill tipsa (igen) om boken "mokume gane" av ian ferguson. den är otroligt bra och tar även upp mokume gane sammanfogad i ässja.

tyvärr, myring,degel funkar inte, m.g. består av flera lager kontrasterande ämnen, och metallen ska inte smälta eftersom man ju vill behålla denna "randighet". plåtarna rengörs kliniskt (test: drar vatten inop sig till "kulor" är plåten inte ren. vattnet ska bilda en hinna.) och pressas samman i ett verktyg som i princip är 2 likadana, tjocka plattor en kan ha ett handtag om du ska testa i ässja) av stål med ett hål i varje hörn. mellan dessa placeras din "macka", varefter bultar förs genom hålen och skruvas åt med muttrar. så pressas allt samman (har inte exakta siffror här) och skruvas åt. så fogas det samman i ugn (eller ässja). om man ska testa i ässja läste jag att man bör ha som en "låda" till pressverktyg, med ett observationshål. äsch! köp boken istället, jag är novis!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 7 månader sedan #11504 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ok.
Min tanke med en degel var egentligen bara som nåt eldfast att hålla ute oönskad smuts med, inte att smälta "mackan" i utan bara för lite primitiv miljökontroll. :P
  • ewoc
  • ewoc Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 7 månader sedan #11507 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
åh, okej, nu fattar jag....

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
10 år 7 månader sedan - 10 år 7 månader sedan #28084 av Peter_H
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej på er.
Jag provade igår att tillverka mokume gane, jag gjorde en ring av skrotsilver och koppar.
[attachment=0:3cgq9789]<!-- ia0 -->mokume2.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3cgq9789]
(hoppas bilden lyckas jag är usel på bildbehandling)
Jag gjorde remsor av silver- och kopparplåt och putsade dem med sandpapper och avfettningsmedel.
Gjorde en klämma av järn, och radade in bitarna i den, och klämde till i skruvstycket.
Så strödde jag på litet borax och värmde så mycket jag vågade med gasen (propan + syre) utan att smälta
ämnet. Och se ! Till min överraskning fastnade bitarna i varandra. Jag vred ämnet ett varv i skruvstycket och glödgade på nytt, lät det självsvalna, vred igen, glödgade...tre varv vred jag, sen smidde jag ut ringämnet - det är VERKLIGT VIKTIGT att man bara smider väldigt litet mellan glödgningarna. Annars kan det lätt uppstå sprickor. Det hände två gånger, och skrupelfri som jag är fixade jag saken genom att hårdlöda med silverlod. ;D
Ja, så blev det så småningom en ring. Den är inte helt perfekt, den har ett par små skavanker som jag kan leva med, men jag är rätt nöjd själv, jag trodde aldrig att jag skulle lyckas så pass bra med första försöket. ;)
Kopparn vill ju missfärga huden en aning, jag har snart haft ringen på fingret ett dygn, det blir litet svart under ringen. Måste nog investera i äkta, rött guld och försöka få ihop det med silver...eller vitguld...
Kanske jag blir guldsmed på kuppen ::) :D
Vill man öva sej med billigare material så går det alldeles utmärkt att använda mässing och koppar.

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese
Bilagor:
Last edit: 10 år 7 månader sedan by Johan Sangberg. Orsak: kopierat in bilden i inlägget....
Mer
10 år 7 månader sedan #28085 av Peter_H
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Konstigt att bilden blev halv...provar igen...aningen större kanske...

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese
Mer
10 år 7 månader sedan #28095 av hagel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Riktigt läckert resultat!
Vad man också kan göra är att göra ringen större och sedan klä den med guld inuti till rätt storlek då slipper man risken för missfärgning/allergi. Ett projekt jag tänkte ge mig på nu är att smida ringar i järn och sedan skall min vän som är guldsmed få lägga i guld eller silver som "kontaktyta" tror det kan bli riktigt snyggt med.
//Hagel
Mer
10 år 7 månader sedan #28097 av Peter_H
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Hagel !
Tack för komplimangen.
Hur har du tänkt att din vän guldsmeden skulle fästa guldet i järnet ? Med hårdlödning ?
Man behöver inte guld eller silver inuti järnringar, huden blir inte svart av rent järn. Min vigselring är av vitt guld, den är så mjuk så jag gjorde en kopia av järn som jag haft på fingret i snart 20 år, utan svärta. (Den riktiga ringen hänger på en spik i smedjan, jag ska ta på den den dag jag slutar smida) Det är nog endast om ringen innehåller mycket koppar och mässing som den behöver "fodras" ;)
En man som heter James Binnion har specialiserat sej på mokume gane smycken, kolla vilken urläcker ring han gjort av guld och järn !! :

Eat your heart out ;D

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese
Mer
10 år 7 månader sedan #28098 av Hammar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ser himla snyggt ut.. ;D

Hammar

Hammar
Mer
10 år 7 månader sedan #28101 av hagel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har inte tänkt.. men hon har funderingar på att stifta fast guldet i järnet. Jag lämnar det till henne så får vi se hur det blir =)
Går det verkligen att löda guld/järn då det är så olika material?
Personligen har jag lite problem med lätt allergi så jag tror det är säkrast med guld/silver. Jag har faktiskt aldrig provat rent järn på fingret så man vet aldrig .. jag får prova helt enkelt. Snyggt som tusan är det i alla fall.
Mer
10 år 7 månader sedan #28103 av hagel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lite OT men jag googlade runt och hittade den här ringen.
Den är så otroligt stilren och vacker så jag kände att den måste ni bara se.

Bilden funnen på http://www.smideochform.se
[attachment=0:2ohe8t4i]<!-- ia0 -->ring_09.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2ohe8t4i]
Bilagor:
Mer
10 år 7 månader sedan #28104 av Peter_H
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja, här ser man - less is more !! :thumbsup: :thumbsup:

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese
Mer
10 år 7 månader sedan #28111 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Med lite passning borde det väl gå att pressa dit guldet som en bussning. Järnet rumstempererat och guldet kylt med brandsläckaren ;)

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Sidan laddades på: 0.335 sekunder
Powered by Kunena Forum