Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Bandgångjärn

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32347 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Ska göra bandgångjärn och boxlås till min kompis som bygger stall. Det är 6 boxdörrar och således 12 bandgångjärn. Tänkte det var värt att bygga någon form av jigg för att göra själva "snurren" som är runt tappen. Sannolikt skall bandet vara 40x5mm så inga väldigt grova band.

Efter stora våndor och modifieringar av första prototyp så har jag nu landat på den här lilla mojängen. Att spänna med svetstång e.d. blev för tjorvigt så jag satte fast "spännet" i ett gammalt skruvstycke som låg å skräpa.

Tanken är att apparaten är riggad som på den över bilden. Sen sticker man in bandjärnet till anhållet, drar åt snabbt och vrider runt tills det tar stopp. Sen lossar man vridmojjen (lyfter av), spänner lös och lyfter ut bandet från tappen.

Provade på ett 50x4mm och det gick bra (varmt, kallt går inte)

Vart snudd på överarbetet men jag kom inte på nåt bättre/snabbare.

Hoppas ni ser hur det är tänkt att funka?! Har ni någon annan variant på detta?

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
8 år 11 månader sedan #32366 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag gjorde två par gångjärn i somras och till dessa tillverkade jag en liten jigg. Inte speciellt snygg men den funkade rätt hyffsat i alla fall.
[attachment=2:1tfopnqe]<!-- ia2 -->t01.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:1tfopnqe]

Bara att tunna ut änden på ett plattjärn och sätta i jiggen, därefter bankar man bara in plattjärnet så körker det sig fint.
[attachment=1:1tfopnqe]<!-- ia1 -->t02.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1tfopnqe]
[attachment=0:1tfopnqe]<!-- ia0 -->t03.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:1tfopnqe]

//Olof Nilsson
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32367 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det där va ju snyggt & finurligt. Hur grovt band använde du (det som blev gångjärn)? Blir snyggare när man tunnat ut spetsen som du gjort, jag tänkte köra med rak ände.

Den fastnar inte i "snurren" när den är klar ?

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 11 månader sedan #32368 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gångjärnet är gjort av 6*30mm plattjärn och visst kärvar det lite när man ska ta ur den ur jiggen men det är inget oövervinneligt problem, den största nackdelen är väl att det tar 2-3 värmningar att få till snurren så den kanske inte lämpar sig så jättebra till massproduktion.
Då tror jag nog att din variant är bättre.

//Olof Nilsson
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32377 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gjorde 12 "snurrar" idag i jiggen. Gick som en dröm ;D En värmning och inte nämnvärt svårt att få loss från tappen.

Gjorde även en dorn till hydraulpressen så jag kunde göra 12 st grova "tappar" som bär dörren (som snurren vilar på). Plattade till (ett runt 20mm ämne) lite lätt i lufthammaren och sedan dornade jag upp hålet i en tryckning (och en värmning).

Om någon dyker upp som kan hjälpa mig filma kanske det blir en liten video.

En nöjd smed tar ledigt resten av dagen

Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32380 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här kommer en film när jag använder "snurrjiggen". Den vänder inte riktigt in änden på järnet så man får trimma in den efter att man snurrat,

[youtube:nim7ants]o2ZSHdjXUPo[/youtube:nim7ants]

Här oxså en video när jag pressar hål i gångjärnstappen med smidespressen. Första gången jag provar detta och det behövs lite justeringar. Dornen är 20mm och mothålet är 20mm så nu trycks det in skägg i hålet och det vill fastna rätt rejält. Dock är videon när jag körde direkt. Jag såg sen att mothålet hade blidit aningen koniskt och dornen hade lite fula märken. När jag vände blocket som är mothål så det blev ett fräscht hål och putsade lite på dornen så fastnade det inte nämnvärt. Kanske ska man inte ha 20mm dorn mot 20mm hål utan köra 21-22 på mothålet eller göra dornen så den konar upp i början men på slutet har en vass kant som gör att den klipper/stansar ut en "ring". Vi får se vare blir :D Mothåller kan heller inte gärna sitta fast för ibland fastnar skägget kvar i botten och det måste man slå ur för att pressen inte skall pressa fast en massa skägg i botten (vilket jag gjorde först), det sitter uta bara fnnnnnnnn. Finns mer att önska här....

[youtube:nim7ants]F-os2r7nC2E[/youtube:nim7ants]

Så här blir tappen när den är putsad på bandslipen

[attachment=1:nim7ants]<!-- ia1 -->Bild0262.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:nim7ants]

Så här blev det när jag vänt motblicket och putsat dornen (direkt efter pressning, ingen slipning),

[attachment=0:nim7ants]<!-- ia0 -->Bild0264.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:nim7ants]

Funderade på vad som händer om man i motblocket sågar ett snitt så mothålet får en slitsad öppning, undrar om det då skulle fungera som en "fjäder" som gör att hålet öppnar sig en aning och släpper dornen lättare eller om det bara blir så att hålet blir större och större för varje pressning utan att gå tillbaks. Tips på utformning av dorn och mothål tas tacksamt emot.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
8 år 11 månader sedan #32381 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
Fina filmer och skön smedja. Man blir klart avis :)
När jag gjorde mina tappar till mina två gångärn till min bodsdörr. Blev det många mer värmningar inte så stilrent ;) . Hade ett fyrkatigt ämne som jag smidde för att gänga m12 i ena änden och en klomp med hål i andra ämnen, vad detta har med det attgöra ???
Det jag skulle säga var att jag först mejslade ett mejselspår innan jag slog ett dorn igenom detta för att inte tunna ut hålet (rättare sagt väggarna). Det blir då tjockare ::) Nu sträcker du matrialet på sidorna framåt. Med ett spår sära du på materialet. Kanske något att prova. Borde vara en pice med dina saker.
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32399 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för dom tipsen.

Jag provade faktiskt att klyva ett spår med min manuella skruvpress innan jag dornade. Dock använde jag förra dornen i hydraulpressen (den sprack). Den dornen hade en mejselutformning (den nuvarande har en rund spets). Det blev dock inte nämnvärt bättre. Det som verkar ge bäst effekt just nu är att man plattar rätt mycket i lufthammaren först innan man dornar.

Iofs ska jag prova med att först klyva så jag även provat det men nuvarnade dorn (med rund spets).

Har du slagit din lärling idag ??
Sidan laddades på: 0.195 sekunder
Powered by Kunena Forum