Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Sänke lr vadå ??

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #23052 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hur gör man lämpligen när man vill banka fram ett ämne med lufthammaren som har en viss tjocklek. Säg att man har gjort ett knivämne och vill göra det t ex. 5mm tjockt. När jag kör på frihand blir det lite si_och_så med jämnheten så det går mycke slipband.

Kan man göra en 5mm "platta" som man håller brevid på städet samtidigt som man drar knivämnet? Skall plattan vara härdad och anlöpt till viss hårdhet? Om jag använder flat_to_draw städen så kommer jag få hålla anhållet/plattan på draw delen (den rundade), finns det risk att man förstör städen om man håller kallt härdat stål där

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 8 månader sedan #23067 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har sett i Kallsm'ens smedja att de gör så, men då har de lite mera städ att samsas på, ingen del som är rundad... Du får säkert bättre info därifrån...

/Patrik
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #23070 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag såg det oxså hos kallsme'n men då var det en 15kg klump med skägg å städ stora som skogaholmslimpor..

Kallsme'n......hur är det med detta dårå?

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 8 månader sedan #23072 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjosan hejsan ;D

Jo då, man kan använda sej av sk, mellanlägg för att få samma dimension på hela ämnent när man smider, men det förutsätter nästan att man har två plana ytor som mellanlägget slår emot.
Man tillverkar alltså ett ämne i samma dimension som man vill att det smidda ämnet skall vara,
våra brukar se ut som ett squashracket ungefär ;D
Platt och plan yta längst ut,sedan ett tunnt skaft och sedan ett lite grövre handtag.
Vittsen med att göra skaftet tunnt är att man inte får så ont i fingrarna om man håller det lite fel,
å tro mej, det gör man,( även vi ibland) 8) då fjädrar skaftet lite å smällen blir inte så hård. :-\ :-\

Ämnet som man ska använda måste vara hårt och segt så det inte flyger flisor om man slår för hårt.
2541 använder jag i mina mellanlägg.

Mellanläget ska man ju använda bara mot slutet av smidet när man börjar närma sej rätt dimension.
Så man ska ju undvika att slå fullslag på mellanläggen.

Ska försöka ta några kort om jag kommer ihåg och lägga in i morgon.

Kallsme´n
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #23073 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hygglo, tack för de.

Använder du 2541 ohärdat (vet inte va 2541 e men gissar på verktygsstål/fjäderstål som går att härda)

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 8 månader sedan #23082 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
2541 är ett seghärdningsstål egentligen, som används till detaljer som utsätts för ganska stora påfrestningar och slitage.

Jag använder 2541 ohärdat efter smidet, men man kan med fördel flammhärda ytan för att få den lite hårdare.

Använder man inte verktyg i större serieproduktion så tycker jag det funkar alldeles utmärkt att använda till
mellanlägg,rundklämmor, huggjärn,sättar, dornar osv.

Så här ser mina små mellanlägg ut samt en rundklämma för att smida rundstång i.
Detta förutsätter att man har planstäd i hammaren.

Kallsme´n
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #23083 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för de.

Ska göra ett försök med det stål jag har hemma. Om jag får tekniken att funka ska jag uppgradera till bättre stål (2541).

Har platta städ som egentligen tillhör leverantören av hammaren men de blir snart mina.. Hyran att förvara dem uppvärmda, inoljade och med daglig tillsyn överstiger snart värdet av städen....

Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #23118 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Provade idag att hålla ett 5mm plattjärn vid sidan av ämnet jag vill få till 5mm. Gick rätt bra faktiskt. Ska svetsa ihop en 4-kants-ram som passar runt städet och svetsa på ett 5mm ämne ovanpå. Då kan jag "trä på" denna på det undre städet och sedan ha båda händerna över till ämnet/övrigt.

Det blir som en tavelram med en 5mm* platta tvärs över (* så tjock som man vill att ämnet skall bli). Ramen blir dock sisådär 40mm djup för att ligga bättre på städet och inte hoppa av å så.

Värt ett försök.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 7 månader sedan #23125 av Lars Eriksson
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det vill vi ju också se bilder på när det är klart.
God jul på dig, fast du inte vann.
Sidan laddades på: 0.133 sekunder
Powered by Kunena Forum