Nya inlägg

    • Jimi Profilbild
    • Oxidering
    • Gammal tråd så det är väl knappast aktuellt för dig längre men någon annan kanske behöver......
    • Willyan Profilbild
    • Fjærhammer
    • Hei Jeg har ein Klafrestrøm No2, ser dere har monteringsritning og info om Klafrestrøm. Jeg finner...

Fler ämnen »

Topic-icon Hjälp med rostfritt (böjning, betning)

  • PerV
  • PerV Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 7 månader sedan - 10 år 7 månader sedan #28701 av PerV
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej,

Mitt namn är Per och jag har ett litet problem. Det är så att jag sitter här med 21 "emblem" utskurna i rostfritt. eller det var 21, två stycken har jag lyckats förstöra, så 19 återstår att tampas med. När jag beställde dem så valde jag att göra emblemen i 1,5 mm rostfritt. 1,5 mm, det låter ju inte så märkvärdigt för oss okunniga, det är ju bladtunt tänkte jag. Saken är den att nu sitter jag här och vet inte riktigt vart jag skall vända mig för att få hjälp. "Hjälp med vad", tänker ni säkert, det ska jag försöka förklara.

Här är två bildlänkar till emblemen:
http://i436.photobucket.com/albums/qq81 ... dbadge.jpg
http://i436.photobucket.com/albums/qq81 ... adge01.jpg

[attachment=0:2ge066tg]<!-- ia0 -->headbadge01.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2ge066tg]

[attachment=1:2ge066tg]<!-- ia1 -->headbadge.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2ge066tg]

Dessa emblem ska jag fästa på ett rör. "De där emblemen ska jag nog klara av att böja på egen hand, 1,5 mm är ju ingenting...", tänkte jag. Nu sitter jag här och inser att 1,5 mm rostfritt inte var så enkelt att tampas med som jag hade trott. Hehe. Jag gjorde några tappra försök på två av emblemen med mindre lyckat resultat. Jag åkte till Clas Ohlson och köpte en liten gasbrännare, en svetstång, svetshandskar och en träklubba. Jag använde mig av svetstången och satte fast emblemet på en liten rörstump, sen gick jag lös med gasbrännaren. På med svetshandskarna och så försökte jag böja emblemet runt röret. Det slutade med en mindre eldsvåda i min svetshandske och en lärdom om att det gör ont att bränna sig. Efter det tog jag hjälp av en polygrip, då gick det bättre. Men polygripen gjorde fula märken, vilket jag borde tänkt på eftersom metallen blir så varm och mjuk, även svetstången gjorde märken. Det emblemet var bara att kasta (jag sparade det, så nu ligger det här framför mig och hånskrattar mig i ansiktet). Fram med nästa emblem, och denna gång åkte även träklubban fram. Det gick lite bättre den här gången, ett litet tag iaf. Jag märkte att svetstången inte var så stark i käftarna som jag trodde och vips så hade jag bankat emblemet snett och vint.

Nu har jag gett upp. Det finns en anledning till att en del har det som yrke/hobby och är duktiga på det. Jag ska inte pyssla med det märkte jag, även fast det var en skön känsla att kunna forma stålet och se det glöda. Men som sagt, resultatet blev inte direkt bra.

Jag gjorde en sökning på google.se efter smeder och vips så hade jag hittat hit. Nu tänkte jag höra efter på det här forumet om det finns någon i Stockholmsområdet som känner att detta är lätt som en plätt och skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta. Självklart mot betalning, dock är jag inte allt för rik i dagsläget, så i annat fall kanske någon kan komma med något tips. Jag skulle även behöva hjälp med betning av emblemen då dem blir "missfärgade" (vet ej vad det kallas) av all värme.

Om jag har skrivit det här inlägget i fel avdelning så ber jag om ursäkt och ser gärna att admin flyttar det till rätt avdelning.

Hoppas att alla har en trevlig helg!

Tack på förhand för all hjälp jag kan få!

Vänliga hälsningar

Per

Edit: Emblemen är ca: 78 mm breda och 50 mm höga och ska böjas runt ett rör som är 28,6 mm i diameter eller ett som är 31,8 mm i diameter.
Bilagor:
Last edit: 10 år 7 månader sedan by Johan Sangberg. Orsak: Lagt in bilderna till inlägget ifrån länkade bilder-
Mer
10 år 7 månader sedan #28702 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mitt förslag skulle nog vara att pressa dem kallt i en verkstadspress. Med ett "U" nertill som städ och en rundstång "O" ovanpå å så pressa. Man måste kanske rotera emblemet och pressa mer än 1 gång för att få till rundningen.

"U"'et och "O"et måste passa varandra rätt väl så de lämnar ett mellanrum där emblemet får plats. Det kan inte vara t ex. 32mm både invändigt och utvändigt. Sannolikt får man pressa förbi önskat slutmått för plåten flexar nog tillbaks en del (välja ett mindre O än det slutliga).

Om du inte har råd att anlita någon kanske det går att göra i ett större skruvstäd med visst mått av svett och tårar.

De färgerna du får går nog bort om du polerar mot polertrissa med slipmedel (autosol om du inte har något annat)

En sån här skulle du kunna pressa i,

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
10 år 7 månader sedan #28703 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mitt förslag är att du gör en så kallad släckglödgning på materialet för att göra det rostfria materialet mjukt.
Värm det till ca 900-1000grader å stoppa ner det snabbt som attan i en hink med vatten.
Har du kvar skrotet som blev kvar efter skärningen så pröva på det, ellr dom som sprack.
Det borde funka.

Betpasta brukar finnas i en välsorterad svetsbutik

Kallsme´n
  • PerV
  • PerV Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 7 månader sedan #28704 av PerV
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej mr_president och Kallsmén,

Tack så väldigt för era svar! Då jag tyvärr varken har tillgång till skruvstäd eller en sådan maskin som på bilden så tycker jag att alternativet släckglödgning lät intressant. Nu måste jag bara klura ut när stålet uppnått 900-1000 grader, hehe. Jag får prova på de två bitar som blev förstörda.

Autosol provade jag natten till idag, det går nog, men jag satt i drygt en timme och skrubbade utan större effekt. Men skam den som ger sig. Så man behöver inte någon form av licens för att köpa betpasta? Imorgon ska jag ta kontakt med några smeder och lyssna med dem vad kostnaden för att böja till emblemen skulle vara, men nu ska jag försöka mig på släckglödgning.

Tack igen för era svar!

/Per.
Sidan laddades på: 0.147 sekunder
Powered by Kunena Forum