Nya inlägg

    • nestabashed Profilbild
    • Toprol | Purchase Visa
    • Looking for a toprol? Not a problem! Guaranteed Worldwide Shipping Discreet Package Low...

Fler ämnen »

emo Tillverkning av gryta

Mer
8 år 10 månader sedan #30324

Det är väll klart att man delar med sig, det är ju det som gör Antracit så bra. Det blir en kunskapsbank som man kan utnyttjas av många personer i många år.
Ett ytterliggare exempel på gryta där banden ligger horisontellt hittade jag av en slump när jag letade efter andra saker. Det är en artikel från Fornvännen 1930 som ligger ute på nätet http://fornvannen.se/pdf/1930talet/1930_217.pdf .

Men åter till dagens övningar, nu när jag har kommit hem kan jag bifoga de bilder jag tog under dagen så ni kan se vad det är jag menar. Det blir lite chipsform på det hela.

Greven

Bilagor:

Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
8 år 10 månader sedan #30358

Jag fortsätter min rapportering från mitt försök att göra en gryta. Den modell jag har valt är den med liggande band längs med öppningen. Det kanske hade varit lättare att göra den andra modellen, men den här är ju mer ovanlig så det är lite kul.

Jag fortsatte ju som jagt igår med mitt lilla projekt. Den bottenplåten som inte blev rak har jag skrotat, inte för att den var sned utan för att den sprack. Jag provade att värma den så gått det gick i trampässjan och fortsatte att knacka och rätt som det var åkte kula genom plåten. Jag försökte laga med svets men det fortsatte att spricka när jag jobbade i andra änden av plåten.[attachment=4:dsm4jc6j]<!-- ia4 -->Liten_DSCN1451.JPG<!-- ia4 -->[/attachment:dsm4jc6j]

Jag klippte ut en ny plåt och provade denna gången att värma den i ässjan, samt att jag nu började innifrån istället eftersom jag hade märkt att det blev lite svårt att komma åt med hammaren annrs när jag närmade mig mitten. Denna gången gick det bättre. Jag fick en bättre form och det gick lättare att bearbeta eftersom den var varm (dööh). Tyvärr så hade jag slagit för hårt på dornen när jag gjorde mittmarkeringen för att rita cirkeln så där blev det ett litet hål. Detta punktade jag dock ihop med miggen.Tillnästa gång ska jag tillverka en passare med magnet. [attachment=3:dsm4jc6j]<!-- ia3 -->Liten_DSCN1456.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:dsm4jc6j][attachment=2:dsm4jc6j]<!-- ia2 -->Liten_DSCN1459.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:dsm4jc6j]

Idag har jag fortsatt genom att tillverka de plåtar som ska vara på kanterna i den första raden av två. Först tänkte jag fel och glömde att kanterna skulle vara sneda, sen tänkte jag ännu mer fel och gjorde dem så sneda att jag slängde skiten så långt jag kunde. Jag har dock inga bilder på hur snett jag klippte dem, men tänk er att de är som ett V fast inte med spetsen utan rakt, när ni sedan har slutat skratta kan ni fortsätta läsa. Efter detta missöde tog jag en kopp kaffe och tänkte långsamt och så gick det bättre. Tredje gången gillt. Än så länge har jag nitat två plåtar. Den som är kortare var det för att när jag hade nitat halvvägs på den så började den sticka iväg så att änden var en centimeter ovanför skålkanten isätllet för under. Jag gjorde ett feltänk så jag går just nu åt fel håll vilket gör att jag måste slå in nästa plåt mellan föregående och bottenskålen. Men det ska nog gå ändå.[attachment=1:dsm4jc6j]<!-- ia1 -->Liten_DSCN1462.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:dsm4jc6j] [attachment=0:dsm4jc6j]<!-- ia0 -->Liten_DSCN1463.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:dsm4jc6j]


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
8 år 10 månader sedan #30359

[attachment=1:3qi7iwh1]<!-- ia1 -->Liten_DSCN1466.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:3qi7iwh1][attachment=0:3qi7iwh1]<!-- ia0 -->Liten_DSCN1467.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3qi7iwh1]

När jag nitar har jag gjort så att jag borrar ett hål i taget för att det inte ska flytta på sig ur läge. Som mothåll använder jag samma dragkrok som jag hade köpt och slipat rund för att ha som faff, men nästa gång ska jag ha en dragkrok till som fortfarande är rak uppepå. Att jag inte använder städet beror på att grytan lutar lite så det hade inte gått att få plant.

Till alla er som läser detta för att lära er hur man gör en gryta; Se mina innlägg i hur man inte ska göra en gryta ::)

Imorgon ska jag fortsätta och förhoppningsvis komma längre än idag. Idag gick mycket tid åt till att tänka.

Fortsättning följer...

Bilagor:

Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
8 år 10 månader sedan #30387

I fredags fortsatte jag att sätta på plåtar och blev klart med det nedre skiftet, om vi ska prata murarspråk. Det blev lite snett så jag fick slå ihop den ganska mycket för att få tillräckligt mycket plåta att nita i mellan två av plåtarna, men på det stora hela är jag nöjd så här långt. Jag har satt första plåten på det övre skiftet, men jag vet inte i dagsläget när jag kan få möjlighet att fortsätta.[attachment=4:328qnt8f]<!-- ia4 -->Liten_DSCN1469.JPG<!-- ia4 -->[/attachment:328qnt8f][attachment=3:328qnt8f]<!-- ia3 -->Liten_DSCN1472.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:328qnt8f][attachment=3:328qnt8f]<!-- ia3 -->Liten_DSCN1472.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:328qnt8f][attachment=2:328qnt8f]<!-- ia2 -->Liten_DSCN1473.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:328qnt8f][attachment=1:328qnt8f]<!-- ia1 -->Liten_DSCN1478.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:328qnt8f][attachment=0:328qnt8f]<!-- ia0 -->Liten_DSCN1479.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:328qnt8f]

Fortsättning följer...


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
8 år 7 månader sedan #31084

Efter ytterliggare ett par dagar så är nu grytan klar. Snedheten i botten fortplantades och blev ännu större längst upp. Men för att vara första försöket är jag nog ändå relativt nöjd, om jag kan koka den tät vill säga. Här kommer bilder på en av de mest sneda grejer jag har tillverkat, om det är någon av er som passerar Mönsterås och Kronobäcks klosterkyrkoruin i sommar kanske ni kommer att se den på riktigt eftersom det är de som ska ha den.
[attachment=3:2qzwy788]<!-- ia3 -->LitenDSCN1500.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:2qzwy788]
[attachment=2:2qzwy788]<!-- ia2 -->LitenDSCN1501.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:2qzwy788]
[attachment=1:2qzwy788]<!-- ia1 -->LitenDSCN1504.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:2qzwy788]
[attachment=0:2qzwy788]<!-- ia0 -->LitenDSCN1505.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:2qzwy788]

En sak jag funderade på när jag höpp på med detta var att de flesta grytor och stekpannor man ser på marknader är svarta på både in och utsida. Utsidan blir ju sotig direkt så det löser sig automatiskt, men insidan. Är det linoljebränning eller något annat? Ibland är ju även nytillverkade grytor svarta. Några idéer?

Hoppas att ni som läser denna tråd har haft ut något av det. Om inte annat hoppas jag att ni kan lära av mina misstag så ni slipper göra om dem.

Greven


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
8 år 7 månader sedan #31088

Jag tycker att den är snygg.Som Du själv påpekar första grytan .Jag har en fundering om man börjar uppefrån och jobbar neråt skulle man kunna tänksig att man fick en rundare form?? Bara en tanke som slog mig .
R

Sidan laddades på: 0.202 sekunder
Powered by Kunena Forum