Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Drivhammare

  • Ingemar
  • Ingemar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #19114 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Tänker tillverka en djuphammare (kulor i båda ändarna) kan 1672 vara ett bra material för en hammare?

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
  • Ingemar
  • Ingemar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #19130 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag bara undrade!

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
12 år 3 månader sedan #19133 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja det är bra. både mjukt att smida hyffsat lätthärdat och billigt och lätt att på tag på.
Mer
12 år 3 månader sedan #19138 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nja, håller väl kanske med Gustav till viss del men mitt första val skulle nog vara 1880,2550,2090 eller 2242

1672 blir ju egentligen bara hårt men har inte de rätta nötningsegenskaper som en hammare bör ha egentligen, det har däremot de andra stålen.

Kallsme´n
  • Ingemar
  • Ingemar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #19141 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för det. man vill ju inte hålla på med att slipa om och polera efter varje användning. Kan nog få tag i 2550 axel i stället.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
12 år 3 månader sedan #19154 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ss 2550?
är inte det ett nickelstål som lufthärdar och lätt får korngränsbristningar?
Mer
12 år 3 månader sedan #19172 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vet inte om det kallas nickelstål, men det innehåller 3% nickel.
Det är ett verktygsstål för både varm och kallbearbetningsverktyg med hög seghet.
Härdas i olja eller luft, härdar man i olja får man en hårdhet på ca 58 Rocwell C efter anlöpning i 100 grader.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.101 sekunder
Powered by Kunena Forum