Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Några frågor om härdning?

  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #4784 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har provat att både värma stålet med gasol brännare och fläktat grillkol, men det blir inte hårt nånting?

Med gasolbrännaren så blev det körsbärsrött tyckte jag, och med kolet blev det lite orangare. jag provade oxå med ett gammalt laminerat moraknivs blad, med det blev inte heller hårt.

De blev inte heller omagnetiska, ska alla stål bli det?

Vad gör jag för fel?
Mer
14 år 10 månader sedan #4785 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har du rätt stål då?

Vanligt bonnjärn innehåller för lite kolatomer för att ta härdning. Du bör använda ett stål med högre kolhalt, s k kolstål, t ex SS 1311, 1550, 1650.

Jag är övertygad om att när Kallsme´n läst din fråga kommer du att få flera bra förslag på lämpliga stål.



Anders M
http://www.andersmoller.net
Mer
14 år 10 månader sedan #4786 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Glöm gasolen och använd ässjan.

Ta en gammal bilfjäder (får du på skroten) eller en kasserad fil. Värm ena ändan för mycket (gult kanske). Kyl sedan snabbt i vatten tills biten är kall. Lägg den sedan på städet så att en liten bit sticker utanför. Ta din sämsta slägga och slå av änden. Dom första bitarna kommer att gå av som glas med en grov snittyta. Förtsätt att slå av nya bitar, snittytan blir allt finare (rättare härdtemp.) När du kommer förbi det härdade området går det inte längre att slå av några bitar. Minns du nu vilken färg stålet hade vid dom finkorniga snitten har du ittat rätt.

OBS! Använd skyddsglasögon. OBS!

Mvh
Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #4787 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo det ska vara härdbart det sa iaf killen som gav mej det på mek verkstan här. Jag hade gärna köpt lite stål som passar men ekonomin är lite krass denna månaden och frakten är ju dyrare än stålet.
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #4788 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nu fick jag till det, morsan o farsan hade en gammal damsugare som kunde blåsa utåt oxå, den o en gammal kakburk gjorde susen :)

Fast nu blev det nog lite för varmt tror jag, vad händer då?
Mer
14 år 10 månader sedan #4789 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Ja du, det här med härdning är en hel vetenskap, å inte bara sånt som finns skrivet, utan mycket går på ren känsla också.

Materialet ska vara härdbart, sa han. jo tack, det är ungefär som att säga att man skall ha bröd i ett bageri, det finns hur mycket bröd som helst, det finns gott bröd, mjukt,hårt osv.

Punkt ett är ju att veta vilket material det är man har när man ska härda, för olika material kräver olika härdtemp, allt ifrån 800-1050 grader.
Å för att ett stål skall få dess rätta egenskaper krävs det nästan alltid en anlöpning efter härdningen, allt från 250-drygt 600 grader.

Många material blir ju hårda å så, men slitstyrkan, slagsegheten och
nötningsegenskaperna
kanske inte alls finns i just det materialet man köpt.

Så försök att ta reda på vad ni köper för material då blir det mycket bättre, å billigare.

Kallsme´n
Mer
9 år 9 månader sedan #30466 av cristher
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ett tips jag fick om härdnig utav knivblad .andvänd en magnet när magneten släpper .så har du rätt temperatur .för härdning bra att ta till om man är osäker .
Mer
9 år 9 månader sedan #30467 av Soundhill
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Riktigt så enkelt är det inte. Som kallsmén sa i posten innan din:

"Punkt ett är ju att veta vilket material det är man har när man ska härda, för olika material kräver olika härdtemp, allt ifrån 800-1050 grader. "

Järn blir omagnetiskt vid 770 grader så det kan vara en användbar indikator på temperaturen om man är osäker på den, men bara för att ett stycke är omagnetiskt så är det inte automatiskt vid rätt temperatur för härdning... För många "enkla" kolstål så är väl härdtemperaturen inte så långt därifrån, men det går inte att dra alla över en kam.
Sidan laddades på: 0.129 sekunder
Powered by Kunena Forum