Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Svartbränning?

  • Flisan
  • Flisan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #33274 av Flisan
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jobbar vanligtvis med silver, men fick för mig att göra ett smycke i järntråd, samt att svartbränna det. Läst trådar här på forumet och införskaffade rå linolja.Har nu testat och testat igen, men det blir inte alls svart... ??? Hettar upp tills strax innan tråden blir röd, sen trasan med linolja på så det osar. Blir möjligen lite mörkgrått i nyansen, men inte svart. Vad gör jag för fel???

Lena Elveröd
Mer
8 år 4 månader sedan #33275 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
För varmt >:D
Ska vara kallare. Blir det vit rök så brinner oljan upp.
Mer
8 år 4 månader sedan #33277 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Alldeles för varmt, tror det är 250 - 300 grader som gäller. Å sedan måste du hjälpa det svarta lite på traven med något som sotar lite. För ett litet smycke kanske det skulle funka att bränna över en stearinljuslåga.?.

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
8 år 4 månader sedan #33281 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
För mig har det gått bäst med fallande värme. Jag värmer i elugnen till 500 ca och sedan penslar/stryker jag ämnet vartefter det kallnar (när jag tagit ut det ur ugnen förstås). Tunna delar kallnar ju fortare än tjocka. I början kan det "brinna bort" (snarare bli så där grått som du beskriver) men varefter det kallnar så tjocknar svärtan. När oljan bara är olja och inget mer händer är det klart och man kan torka bort överflödig olja. Blir väldigt tjockt och svart när man gör det med fallande värme enligt min erfarenhet.

När jag försökt med gasolbrännare och på tilltagande värme så har det inte blivit bra. Ojämnt och inte särskilt svart och man får hålla på med gasolen i evigheter på lite kraftigare detaljer.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
8 år 4 månader sedan #33282 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tja

Sotig rök och 300-400 grader under relativt lång tid brukar funka. Tråd är svårt men det går....

//johan

Johan Sangberg
  • Flisan
  • Flisan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #33284 av Flisan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gaaahhhh..... >:D Skiten fastar inte!!! Testat enl ovan, förutom ugn som jag inte har. Antingen blir det bara en kletig massa, eller så går oljan upp i rök. >:( Men skam den som ger sig!

Lena Elveröd
Mer
8 år 3 månader sedan #33285 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Prova mat ugnen
225-250 grader
Häng smycket i en tråd.
Borde bli blankt svart....
Mer
8 år 3 månader sedan #33286 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag skulle värma "rejält" och sedan sänka ner i olja tills de kallnar (under oljan). När man gör så med ett knivblad i samband med härdning blir det svart och fint även om det kan sitta lite löst för det blir väl så bränt närmast stålet. Då går man ju över 800 vilket man inte behöver i detta fall.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Flisan
  • Flisan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #33288 av Flisan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Yess!! ;D Där satt det! In i vanliga ugnen, hängandes i ett snöre i 250 grader ca en halvtimme.Tack för hjälpen!

Lena Elveröd
Mer
8 år 3 månader sedan #33289 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
En kontrollfråga - hängde den bara eller strök du med olja efter den där halvtimmen ? Har inte tänkt på att svartbränning kan vara att få fram järnoxid (aka glödskal) och använda det som ytbehandling.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Flisan
  • Flisan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #33290 av Flisan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sotade först över ett stearinljus, doppade sen i oljan och sen bara hängde det där, utan att jag gjorde nåt alls. Lät det svalna i ugnen helt och hållet innan jag tog ut det.

Lena Elveröd
Mer
8 år 3 månader sedan #33291 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
:)

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
8 år 3 månader sedan #33297 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Perfekt ;D

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.149 sekunder
Powered by Kunena Forum