Nya inlägg

    • nestabashed Profilbild
    • Toprol | Purchase Visa
    • Looking for a toprol? Not a problem! Guaranteed Worldwide Shipping Discreet Package Low...

Fler ämnen »

emo Uppkolning

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7556

Jo avkolning vet jag att sker om man håller det nog länge om det är midre kol på utsidan av järnet än insidan, men man kan välla stål, mönstervälla stål etc utan några problem med kolhalterna. mer än att de förflyttar sig i lagrena så även fast det ena är lägre kolhalt än det andra jämnar det ut sig itll slut :> .. så skulle tro att det inte är så extremt farligt här heller så länge jag inte tar timmtal på mig varje gång. Avkolningen lär ju vara rätt så proportionell om inte t.o.m ta längre tid än inkolningen, för det är fortfarand ekol på utsidan när du värmer det så det är alltid en kolrik miljö :> Iallfall så jag fattat det :>

Mer
12 år 11 månader sedan #7557

När avkolning sker så beror det ju på hur mycket syre man tillsätter,(ugnsatmosfär), när man inkolar ska man ju försöka att
inte ha syre med över huvudtaget.
Avkoning sker relativt snabbt i en ugn utan skyddsgas, och i ässjaor tex.

Kallsme´n

Mer
12 år 11 månader sedan #7561

Avkolning är en extremt snabb process jämfört med uppkolning. Hastigheten ökar med temperaturen, så om du överhettar en bit kolstål så kan du bränna ur kolet i ytan på några tiotals sekunder.
I en kolässja har man dessutom nästan alltid en oxiderande atmosfär såvida man inte har en väldigt djup fyr eller rejält strypt blästerluft.
Så här ser ett avkolat stål ut. bilden motsvarar en ruta på 1*1 mm


Det övre, ljusa partiet är avkolat stål, d.v.s ren ferrit. Längst ner i bilden är ursprungsmaterialet, perlitstruktur med 1% C
Avkolningsdjupet är beroende av exponeringstiden, temperaturen och syrehalten.
Glödskalet lägger sig ovanpå det ljusa partiet (bildandet av glödskal hänger ihop med kolhalten i ytan)


Uppkolning däremot är en låååååångsam process som kräver relativt höga temperaturer under lång tid och en kontrollerad atmosfär, men det har du ju förhoppningsvis lyckats med.
Hittade förresten ett litet diagram över temp/tid/djup vid uppkolning.


//Olof Nilsson
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7562

Ahh hade alltså fel i det med avkolning då .. men tror det ska gå bra endå, annars hade det ju varit helt omöjligt att smida stål i en vanlig ässja .. eller? :>

Hmm ... en till sak som jag lär säga omd et hägner ihop med glödskalen, hemma här .. nästan alltid så är det jag tar ur ässjan så gott som helt glödskals rent ... fråga mig inte hur det går till för när man tittade på era grejjer ni gjorde på smidesträffen så var det ju tjocka lager med glödskal utanpå för det mesta.

Fint diagram där SCB! tack så mycket för den! :>

Mer
12 år 11 månader sedan #7563

Om det är lite glödskal när du tar ut biten så har du en bra eld! Du använder inte mer luft än kolet i ässjan förbrukar = lite glödskal och låg urkolning i ässjan.
Utmärkt att välla i.


//Olof Nilsson
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7564

Har jämt varit så här .. har inte flyttat städet på typ ett år och fortfarande inge glödskal liggandes runt det nästan ... använder dock mycket av det där väldigt fina kolet som blir, använder jag stora klumpar så blir det mycket glödskal .. det är nog de där små som är typ 3 - 5mm stora som äter det mesta syret :> .. och är massvis av dem :P Varmt som attan blir det av dem också

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7565

Har vällt ihop en av bitarna nu och provhärdat .. filen biter inte alls på materialet ... stenhårt att smida etc :> Men skulle borsta av lite skit och den gled ur tången .. så nu ligger min stålbit någonstans bland löven .. har letat febrilt men hittar den fan inte :( (((((((

Mer
12 år 11 månader sedan #7566

En kraftig magnet i en plastpåse, dra den i gräset, ta sen av plastpåsen och i den har du det du söker.

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7571

Hittade biten och har börjat välla ihop dem riktigt ... dock inte riktigt klar det kanske syns på bilden .. några små "släpp" här å där, testade att härda hela biten bara på roligt ... kan klämma med en fil å dra över å de tar så gott som inte på biten :>

Fin va? :P

Har även börjat smida ut biten det ska vällas in i sedan och bli en kniv som jag tänkt :>

Bilagor:
Mer
12 år 11 månader sedan #7573

Sätthärdning enligt 1958 års upplaga av Teknos handbok i smide och maskinarbeten.



Kallsme´n

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7578

http://hem.passagen.se/trummorsmide/svunnet%20sidan.htm

Där är sidan jag fått "uppslaget" från :> .. Om att göra stål på det sättet jag gjorde.

Testade föresten gnist testet ..

Med biten jag gjort så fick jag många delningar och stjärnor och korta gnistor alltså . .flög inte så långt, vad jag kan hitt så är det "high carbon steel" right? :>

Med orginal materialet blir det bara långa raka sträck vilket stämmer med "wrought iron" .. det är välljärn va? :>

Kan ju inte få reda på riktigt vad det är för kolhalt om jag inte skickar till SCB men då går hela min fina stålbit åt ;P

Senast redigerad: 12 år 11 månader sedan av kerk.
Mer
12 år 11 månader sedan #7587

han kan ju skicka tillbaka ^^


/ Danne "Ungsmed" Borgström
Mer
12 år 11 månader sedan #7610

För att kolla kolhalten behövs inte så stor bit, kapa av 15-20 mm så räcker det till både kolhalt och mikroskopanalys.


//Olof Nilsson
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #7612

Du skrev förut något om 20x20mm i vilken tjocklek somhelst... har kvar privmsgn ... vore kul å se iallafall, får se hur jag gör :> Kanske kommer ett brev till dig :P

Mer
12 år 11 månader sedan #7615

20x20 mm är om man skall köra den i spektrometern, då får man reda på allt. Skall man bara kolla kolhalten så borrar man bara ur lite spån ur en bit och kör genom en annan maskin.


//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.223 sekunder
Powered by Kunena Forum