Nya inlägg

    • Tuval Profilbild
    • Mekanisk släggdräng
    • Hej. Har hållit på från och till med smide under många år men har aldrig haft någon egen...
    • nilsbelsibub Profilbild
    • Borax
    • Borax för vällning och damaskussmide går att få hitta hos: Maila till: Mvh nilsbelsibub

Fler ämnen »

Topic-icon Uppkolning

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #7468 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Vill testa detta fasten det säkert kostar mig en del, läste på en sida om att man skulle ta järnbitarna, smida dem till tunna "plåtar" sen lägga det i sågspån, sy in det i skinn och till sist klä allt med lera, har gjort detta och väntar på att det ska torka bara så man kan till å elda på det :>

Är det någon här som har lekt med detta? Och isånnafall, hur gjorde ni och vad fick ni för resultat, använder just nu gammalt välljärn jag tänkte jag skulle försöka kola upp :>
Mer
14 år 9 månader sedan #7469 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Låter mycket intressant. Du är alltså ute efter att få upp kolhalten i järnet så det går att härda?!

Mycket intressant som sagt... Kan du inte lägga upp några bilder!? ;)

/E

Emil Schönning
Mer
14 år 9 månader sedan #7470 av Ralph
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har gjort en "modern" variant på detta. Istället för sågspån användde jag finkrossad koks, och istället för läder och lera en svetsad plåtlåda. Resultatet med vanlig järnplåt (förmodligen 1312 eller nåt liknande) var mycket bra.

Uppkolningen vid 850-900 grader (i en härdugn) var rätt snabb, genomhärdning var möjlig på en 0.75 mm plåtbit, och en seg kärna var kvar på en 2 mm plåtbit, efter sådär 30 minuter upkolning.
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #7471 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ohh nice ralph .. låter lovande ... då kanske det inte tar sån tid .. min plåt är dock lite ojämn .. har ju smitt den så ena änden är den väldigt tunn och upp mot 1mm i andra :/ ... men blir ju vällningar å grejjer i det sen så jämnar nog ut sig till sist, täntke det skulle bli äggen i ett knivblad också av välljärn senare :>

Melchior vet inte hur mycket bilder man kan lägga upp :P

Har bara gjort ett paket som jag sa och har lite keramiklera med några delar sand i.. hört det ska vara bättre än bara ren lera :P Skulle nog har armerat den lite med lite fibrer å grejjer också men får se hur det här går :P

Har något något tips om snabb torkning av lera som inte gör stora hål i den? :>
Mer
14 år 9 månader sedan #7472 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Den här uppkolningen få ju ett maxdjup på ca 1,0mm, det blir ju endast en ythärdning som kallas sätthärdning.

Används i första hand till kugghjul,axlar,splines,bussningar,mm
Man brukar använda SS-2511, som är vanligast till kugghjul å axlar,
men som sagt det finns en uppsjö av sätthärdningsstål som med alla andra stålsorter.

Sätthärdningsstålets egenskaper är ju att få en hård yta och en seg kärna.

Kolpulver å benmjöl brukade man använda förr.
Nu använder man propangas om jag inte minns fel.

Kallsme´n
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #7502 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Testade göra 2 paket först, det första slängde jag direkt i ässjan, det blev ångexplosioner .. såklart :P
Det andra lät jag torka i luften över natten, sprack överallt.

Sandmagrade med typ 30% sand idag och hade i sönderklippt gräs i leran, slängde i ugnen och gick upp så där en 50 grade ri timmen .. inte en enda spricka och en väldigt torr lerklump har jag! :P

Imorron blir det att bränna den å se om den går sönder, smälter eller om jag ens lyckas få temperatur nog innuti den...
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #7528 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ahh fick in paketet i ässjan idag, höll det hela vid orange i en timma ungefär ... tog isär det, rullade ut en av plåtarna och värmde upp den, i vatten och la den över kanten på städet, slog och snap ..gick rakt av :>

Ungefär vad för kolhalt tror ni det blir av det här? :>
Mer
14 år 9 månader sedan #7531 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
1 timma vid "orange" värme.. Då borde du ha fått en ganska rejäl korntillväxt, Hur ser brottytan ut? finkornig eller grovkornig?
Är den grovkornig så kan det vara det som fick biten att gå av..
Är den finkornig så är har du nog lyckats med uppkolningen/härdningen.

//Olof Nilsson
Mer
14 år 9 månader sedan #7542 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Klart den gick av, man måste anlöpa också anars blir den så där spröd.

Kallsme´n
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #7543 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Den är nog finkornig, inte som kroken du var tvungen att smida om iaf SCB där kornen var som sandkorn.

Ja klart den måste anlöpas men innan "uppkolningen" så böjde den sig bara, så kolhalten har nog ökat till härdbar iallafall, får väl det defenetiva testet imorron när jag väller ihop "skiten" och testar riktigt om den tar härdning efter det. Ska bli riktigt kul! :>

SCB:
Vet inte riktigt hur jag ska göra annars SCB under orange är svårt med kol iallafall. Packade in paketet i kol och klämde på lite luft då ock då för att hålla kolen brinnande och lät det var så gott som .. antingen orange eller svart det var de jag fick (Orange i keramiska leran, kanske inte säge orange i stålet inne i det.)
Men hur som helst så får tiden uttala hur det blev, får se imorron som sagt, idag har jag druckit lite för mycket mjöd för att börja välla tror det är lite för stor risk för förstört stål ;P
Mer
14 år 9 månader sedan #7548 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

kerk skrev: ... imorron när jag väller ihop "skiten"...


"Skiten"... hmmm tveksamt om det kommer att bli bra. Man måste älska bitarna. Det är grundregel 1, 2, 3 och 4. Därefter kommer bjäfs som tempratur och diverse pulver.  ;)
/Marberg
PS. Eller oxå kan du i vissa känsliga lägen använda TIG.  :D DS.

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
14 år 9 månader sedan #7551 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Uppkoningen av ämnet måste väl ändå ske sist av allt efter man har vällt ihop det,
annar får man ju en avkolning (slagg, glödskal) av ytan när man värmer det för vällning.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kallsme´n
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #7552 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kallsmen, jo men att kola upp ett ämne som är typ 10x10mm och 50mm långt så är det ju som du sa .. max djup 1mm på varje sida == 8mm ej uppkolat
att ha en tunn plåt som man sen väller ihop som är genom uppkolad tror man i slutänden får mer kol i den? :> Eller har jag fel? Har läst de kolade upp i tunna stänger och plåtar förr så kan inte vara så långt från sanningen? :>
Mer
14 år 9 månader sedan #7554 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du skall inte gå lägre i temp. Uppkolningen utnyttjar austentens förmåga att lösa kol men det är även vid dessa temperaturer som korntillväxten sker. Normalisera när du är klar så kan du vara säker på att sprödheten inte beror på för grova korn.
Jag tror helt klart att du har höjt kolhalten men frågan är hur mycket..
Skicka en bit till mig när du har vällt samman hela paketet så kan jag ta det till labet och kolla hur bra du lyckades.

//Olof Nilsson
Mer
14 år 9 månader sedan #7555 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Det kallas avkolning (slagg )det jag menar och lägger sej på ytan och är ej härdbart, det man har kolat in (uppkolning, inkolningen ) avkolas alltså.
Sidan laddades på: 0.106 sekunder
Powered by Kunena Forum