Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Plåt bearbetning :>

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #4411

Hur mycket kan man "tvinga" en plåt utan att värma den? t.ex botten på en kopp, dvs från en rund skiva till en rund skiva med typ 1cm kanter rakt upp runt hela, är något sådant möjligt utan att värma plåten? :>

Mer
14 år 1 månad sedan #4412

Ja det ska gå

Mer
14 år 2 veckor sedan #4413

då måste du väl nästan pressa till formen??

  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Offline
  • Expert Boarder
Mer
14 år 2 veckor sedan #4414

när du skriver tvinga menar du hammra eller pressa?

för med en excenterpress med verktyg så brukar det inte vara några större problem förutom att få kanten riktigt jämn

vilket även borde gå med en större verkstadspress men då är vi inne på kallsmide

mvh
verktygsmakaren

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 2 veckor sedan #4415

Ahh, sorry .. jag menade att använda hammaren :>

Mer
14 år 2 veckor sedan #4416

Använder du bara hammaren utan att tillsätta värme lär det bli både skevt och fult...testa på en kopparplåt får du se...inte lätt, inte snyggt. Nej, pressning är det enda vettiga om du skall göra det kallt.



Anders Möller
http://www.smide.zip.to
(snart ny domän: http://www.andersmoller.net )

Mer
14 år 1 vecka sedan #4417

Hej'

Det här med att hammra plåt kallt går alldeles utmärkt, man kan forma
en plåt i princip hursomhelst bara man har tålamod[V] och rätt verktyg,
tro mej, jag har " bankat" en hel del bilplåt som ibland kan vara ganska komlicerat.
Det går, "ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid".

Kallsme´n

Mer
12 år 1 månad sedan #13333

Att resa plåt och göra raka kanter på plåtar är inga större problem, använd dig av tekniken som beskrivs på

http://www.anvilfire.com/21centbs/armor/index.htm

Detta går även att göra kallt om du inte har tjockare plåt än 1 - 1,2 mm har du tjockare plåt så förenklar det väldigt att värma plåten.

Toppen på denna hjälm reste jag ur 2mm plåt, iof varmt men från början så var kanten 20 mm men nu ca 15 mm..


Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
12 år 1 månad sedan #13339

Det var en vacker burk teacher, nu åker du på att berätta mer!
Hur har du gjort hålen?
Hur har du nitat? har du gjort nitarna själv?
Poleringen, hur blir man av med apelsinytan hos kallvalsad plåt till den polerade ytan du har på din vackra hjälm, frågas av

Ingemar


Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
12 år 1 månad sedan #13371

som svar på frågorna som dök upp i förra tråden om att resa kanter från vanlig plåt..

Tunnhjälmen är gjord helt i 2mm karosseriplåt hålen är först borrade och sen är springorna uppsågade med sticksåg och sen filat med nålfil.

nitarna är vanliga köpenitar och jag har nitat dom på insidan för att ha snygghuvvet utåt.

Här är en sunkig mobilkamerabild på en topp till en "turkisk" tidigmedeltida hjälm som jag rest ur ett stycke 0.7 mm mässingsplåt, mjukglödgat efter varje pass. Tyvärr så var plåten för tunn för mig ännu så den sprack upptill och så var det så tunt material att det inte går att putsa i nån ordning. Men detta går precis lika bra att göra i vanlig plåt. Jag ställde ett välbekant föremål vid sidan om så ni får känsla för hur stor toppen är.

Som stod tidigare i denna tråd så den som är intresserad av att läsa mer om hur man misshandlar plåt på bästa sätt bör gå till http://www.rustning.se och läsa/kika där.. många ruggans duktiga plåtknycklare där...

Bilagor:

Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 1 månad sedan #13375

;D Tack för beskrivningen. teacher!

Och så fick vi veta något om att uppvärmda turkhjälmar kan spricka. Härligt med Midsommarkänslan till höger..... 8) i din Mobilbild. Beskrivningen antyder även att värmning förekommer... :-X här.

PS Vill du sälja dina hjälmar på Antracit e du välkommen med ett PMDS


Johan Sangberg
Senast redigerad: 12 år 1 månad sedan av johan sangberg.
Mer
12 år 1 månad sedan #13384

Jaaa.. i smidessammanhang så är det endast värmning av saken till vänster som förekommer.. Jag mitt dumpurjo glömde att åka på systemet så nån värme från saken till höger som redan är tom kommer det inte att bli. nåja..

turkhjälmen sprack inte, det var toppen på konen som gav sig, den blev så tunn att jag kunde pressa nageln genom den.


Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
12 år 1 månad sedan #13391

plåtar av alla metaller går att driva, träcka och knopa kallt, även om järn och stål säkert går snabbare varmt. har själv inte testat aluminium och titan, men det går. det tar ju tid och envishet i anspråk, förstås... anvilfires artikel var ju både bra och intressant, där blandar han också tekniker.
hade workshop en gång med en otrolig japan som heter Hiroshi Suzuki, som har gjort skålen på bilden. ur ett stycke koppar, med drivhammare mot städ, planering allt eftersom. så nog går allt, som kallsme'n skrev...

Bilagor:

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 1 månad sedan #13394

Det var instruktivt teacher! dyker du upp i Granbergsdal i höst kan du få visa mig lite mera!!

Ingemar


Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
12 år 1 månad sedan #13412

Jag funderar på att komma till Granbergsdal och dregla över alla duktiga smeder och lära mig ett å annat trix, men ännu så har jag inte lagt schemat så långt bort.

ewoc: All plåt går att driva kall, men har du tjockare plåt än ca 1,2 mm så kommer du att vara tvungen att slå riktigt hårt och då gör du mest bara en massa fula märken, såvida du inte har en riktigt fläskig pen på släggan. Å så måste man glödga med jämna mellanrum för annars så spricker skiten bara om du ska göra större åverkan på plåten. Koppar är ett underbart material som går att töja hur mycket som helst :D om man mjukglödgar med mycket jämna mellanrum..

igår gjorde jag om min utegrill till en ässja och jösses vad den åt kol... 3 säckar i timmen ungefär, men det gick att få stora plåtbitar glödgade blixtsnabbt.... åsså gick det snabbt att blåsa hål i grillen med upptäckte jag... Men jag fick toppen till nästa hjälm klar ialla fall


Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Sidan laddades på: 0.287 sekunder
Powered by Kunena Forum